Küldetésük az érzékenyítés: több fronton harcol az előítéletek ellen a Magyar Telekom
Elfogadás, nyitottság, sokszínűség. Egy jól működő és harmonikus társadalom alappillérei, napjainkban mégis parázsviták és nézeteltérések központi témáivá váltak életünk szűkebb és tágabb színterein. A közvélemény formálásában a vállalatoknak is kiemelt szerepe van, éppen ezért példaértékű a Magyar Telekom kiállása és küzdelme a diszkrimináció ellen.

A legtöbben szeretünk önmagunkról elfogadó és nyitott emberekként gondolkodni, azonban mindannyiunknak vannak előítéletei. Mindenekelőtt fontos leszögeznünk, hogy az előítéletek nem feltétlenül ördögtől valók. A minket körülvevő világ végtelen információtengerében kifejezetten segítik az eligazodást.

A sztereotípiák és az előzetes feltevések megspórolják nekünk azt az időt és energiát, amelyet nélkülük arra szánnánk, hogy újra és újra értelmezni tudjuk a világot. Ugyanakkor automatikus, gondolkodás nélküli gyakorlatként, jócskán le is szűkítik a látókörünk horizontját. Ezek a megfontolás nélküli, gyors és gyakran téves ítéletek könnyen ahhoz vezethetnek, hogy hiányos ismeretek alapján indokolatlan előnyben vagy hátrányban részesíthetünk embereket. Így termelődik újra a hátrányos megkülönböztetés, amit kis odafigyeléssel egyszerűen és könnyedén gátolhatunk.

Egy vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon az előítéletekkel

Az előítéletek a munka világában könnyen skatulyázáshoz és diszkriminatív viselkedéshez vezethetnek. Akár teljes karrierutakat vághatnak keresztbe, alkalmatlan jelölteket juttathatnak magas pozíciókba, kiváló munkavállalóktól vehetik el az esélyt a fejlődésre. Az előítéleteink nemcsak a vállalat falain belül okozhatnak problémákat, de meghatározhatják azt is, kiket tekintünk potenciális ügyfélnek, vagy éppen hogyan bánunk üzleti partnereinkkel.

Ha felismerjük az előítéletek működését és megtanuljuk visszaszorítani a negatív hatásaikat, akkor sokszínűbb és befogadóbb vállalati kultúrát építhetünk, amely nyitott kapukkal vár minden rátermett dolgozót nemtől, kortól, származástól függetlenül. Felelős és nyitottan gondolkodó vállalatoknak tehát szükséges minden lehetőséget megragadva fellépni az előítéletekből gyökerező diszkrimináció ellen, és erre edukálniuk a munkavállalóikat is.

Példamutatásból jeles

A Magyar Telekom az élvonalban jár a vállalati sokszínűség előremozdításában és az előítéletektől mentes vállalati kultúra kialakításában. A jelenlegi fenntarthatósági stratégiájuk egyik fő célkitűzése a sokszínűség és az esélyegyenlőség. Noha a Telekom munkavállalói a társadalmi átlagnál nyitottabbak és befogadóbbak, a stratégia előkészítését megelőző felmérés rávilágított, hogy bizonyos mértékű hátrányos megkülönböztetés náluk is jelen van.

„Kutatási eredmények számszerűen támasztják alá, hogy az esélyegyenlőség növeli a vállalatok piaci versenyképességét: A sokszínű szervezeteknek magasabb az innovációs potenciáljuk, így az innovációból származó bevételük is. A sokszínű ügyféligények megértése nálunk kulcskérdés, az esélyegyenlőségen alapuló vállalati kultúra pedig szavatolja, hogy kollégáink a munkatársi életciklus változatos helyzeteiben is stabil és kiszámítható hátteret érezzenek maguk mögött. A Telekomnál azon dolgozunk, hogy a DNS-ünkké tegyük ezt a fajta szemléletet. – mondta Zanin Éva, a Magyar Telekom Sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértője, a konferencia egyik előadója.

Láss tovább az előítéleteidnél! Ebben segít a Magyar Telekom oktatóanyaga

A diszkrimináció elleni harc első lépéseként saját tudattalan előítéleteik feltérképezését és semlegesítését tűzték fel zászlajukra. Házon belül összeállítottak egy részletes tananyagot, amely ma már része az onboarding folyamatuknak. Az új belépők mellett a jelenlegi munkavállalói állomány jelentős többsége is elvégezte a képzést, a vezetők pedig workshopokon cserélhetnek ezzel kapcsolatban tapasztalatokat.

A Magyar Telekom úgy gondolta, hogy ezeket a jógyakorlatokat érdemes megosztaniuk másokkal is, így létrehozták az első, szabadon felhasználható magyar nyelvű online tananyagot „Tudattalan előítéletek tudatosítása a munkahelyen” címmel, amely ide kattintva elérhető.

Az oktatóanyag elvégzése előtt mindenkinek lehetősége van felmérni általánosságban a tudását az előítéletekről. Az online anyagban az elméleti alapoktól kezdve, érzékletes, mégis hétköznapi gyakorlati példákon keresztül szemléltetik a leggyakoribb előítéleteket, de ahhoz is mankót adnak, mit tehetünk ellenük, a végén pedig további forrásokat is kapunk, ha jobban elmélyednénk a témában. Az oktatóanyag jól példázza, előítéleteink milyen észrevétlenül bújhatnak meg mindennapi beszélgetéseinkben, miközben elindít mindannyiunkat egy olyan úton, amelynek a végén megtanuljuk egyszerűen és természetesen kezelni ezeket a helyzeteket.

Ahol mindenki önmaga lehet

A tudatosítás rendkívül fontos, hiszen mikro- és makroszinten segítheti a mindennapjainkat. A Magyar Telekom viszont évek óta konkrét akciókkal is nap mint nap tesz azért, hogy fellépjen a diszkrimináció minden formája ellen. Az idei Budapest Pride-on először vettek részt a vállalat színeiben, ezzel is képviselve az értékeiket és kifejezve egymás iránti tiszteletüket.

 

Az LMBTQ+ közösség melletti szolidaritásukon túl, kiemelt figyelmet fordítanak a hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok esélyegyenlőségének biztosítására. Különféle kezdeményezésekkel és akadálymentes munkahelyi környezet kialakításával tesznek a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának előmozdításáért. Ezen törekvéseikért nemrégiben Fogyatékosságbarát Munkahely arany fokozatú díját is elnyerték.

Kiemelt céljuk a nők vezetésben betöltött számarányának növelése és a nemek közötti bérszakadék áthidalása. Fenntarthatósági jelentésükben indikátorok alapján követik nyomon a foglalkoztatási és bérezési adatokat munkavállalói szintenként és nemenként. Romaintegrációs programokkal igyekeznek javítani a roma munkavállalók munkaerőpiaci helyzetén, a fiatalokat mentorálással és tanácsadással segítik.  

A Magyar Telekomnál tudják, hogy a vállalaton belüli sokszínűség hozzájárul ahhoz, hogy a cég falain belül és kívül is a legtöbbet hozhassák ki magukból.

***

A Magyar Telekom mellett a HRPWR, valamint az Üzlet és Pszichológia szerkesztőségében is alapértékeinknek tekintjük a nyitottságot és az elfogadást. Hiszünk abban, hogy az edukáció és a tapasztalatcsere kiemelten fontos, éppen ezért szentelünk szeptember 9-én egy egész napos konferenciát a témának. 

A részletes programért és jelentkezésért kattints a képre!

Az Open Minded Companies rendezvényünkön Zanin Éva, a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértője is előad, aki abban kalauzol el minden érdeklődőt, hogyan érdemes vállalati sokszínűségi stratégiát kiépíteni a nulláról. A konferencia főtámogatója a Magyar Telekom.

A részletes program a következő linkre kattintva olvasható: https://kreativ.hu/esemeny/open-minded-companies