5 remek módszer, hogy felrázd a demotivált munkavállalókat
A munkavállalók motiválása és elkötelezettségük  növelése érdekében az egyik legjobb gyakorlat, ha a HR-szakemberek és a vezetőség megjutalmazza és elismeri az alkalmazottak munkáját. Amikor a dolgozók megbecsülve érzik magukat valószínűbb, hogy hosszú távon elköteleződnek a vállalatnál, amelynél dolgoznak. Azaz a jutalmazás egyértelműen erősíti a megtartást és a munkavállalók hűségét.

 A jutalmazás és elismerés akkor működik jól, ha a vezetők az alkalmazottak igényeit és vágyait veszik figyelembe A Maslow szükséglet-piramis jó kiindulás lehet a jutalmazás koncepciójához is. Részét képezi az önmegvalósítás, a megbecsülés, a biztonság vagy a fiziológiai szükségletek, melyek összehangolhatók a munkahelyi jutalmazással is. Amikor a munkavállalói igények kielégülnek, egyre produktívabbak lesznek. 

Azonban a koncepció nélküli, vagy akár túlzásba vitt jutalmazás, evidenciaként kezelt előnyök akár fordítva is elsülhetnek. Mikor érdemes jutalmaznunk?

#1 Ismerjük el a kiemelkedő munkát!

Tökéletes alkalom az alkalmazottak jutalmazására, amikor jól dolgoznak. Ha az alkalmazottak látják, hogy a vezetők elismerik őket azért, mert a legjobb tudásuk szerint végzik a munkájukat, az nemcsak örömöt jelent számukra, hanem egyre keményebb munkára is ösztönzi őket. A legtöbb munkavállalónak ez, a mindennapos munka közben érzett elismerés érzése hiányzik a legjobban. Hiszen a 100%-on végzett munkát bizonyos munkakörökben nem kíséri kismagasló eredmény, nem mérhető.

A megbecsülés érzéséhez gyakran elég egy személyes meetingen elhangzott pozitív értékelés, egy -egy elengedett pénteki munkanap. „Olyan keményen dolgozol, pénteken menj haza délben.”  Ilyen apró gesztusok elegendőek az elköteleződés növeléséhez. Egy-egy nagyobb projekt zárásánál pedig akár pénzjutalommal, tárgyi ajándékkal, a csapat előtti visszajelzéssel is kifejezthetjük elismerésünket. 

#2 Ünnepeljük meg a céges mérföldköveket!

Nagyszerű alkalom az alkalmazottak elismerésére az elért főbb eredmények megünneplése. Természetesen mindenki elismerésre vágyik, ha elért egy nagy célt. Ez lehet egyéni, vagy nagyobb, közös eredmény. Utóbbi csapatépítésre is tökéletes, és erősíti az érzést, hogy együtt, egy cél irányában megyünk, minden kolléga munkája fontos a nagy egészben. Ilyen eredmény lehet az év végi célok, vagy egy-egy csapat célszámainak elérése stb. Ehhez persze jól kitűzött célok is szükségesek!

#3 Ne feledkezzünk meg a személyes apropókról!

Személyes apropó lehet például a születésnap, a céges kerek évfordulók. Érdemes elismerni a vállalatnál eltöltött első évet, és a kerek évfordulókat. Kedves gesztus megemlékezni például a szülési szabadságra induló kolléganőről stb. A jól kidogozott keretek pedig a kellemetlen, feszengő hangulatú, direkt ünneplés elkerülése miatt fontosak. Egy szülinapról való megemlékezés egy tortával például valószínűleg csak a kolléga csoportja számára releváns, 46 ismeretlen arc előtt gyertyát fújni nem biztos, hogy komfortos. Azonban HR-esként ezeket érdemes nyomon követni, és apró gesztusokkal megemlékezni róluk.

#4 A nehezebb időkben még fontosabb, hogy szánjunk időt az elismerésre!

Ellentmondásos lehet, de érdemes olyan időszakban is apropót találni a jutalmazásra, amikor a kolléga, csapat épp nem a teljesítménye csúcsát nyújtja, sőt. Kiváló motiváló, ösztönző erővel bír az elismerés. Remek példa erre az elmúlt év bizonytalan időszaka. Ha elismerjük a kollégák teljesítményét, kitartásukat ilyen nehéz időkben, az lendületet ad a kiemelkedőbb teljesítmény eléréséhez.

#5 Támogassuk a kollégák fejlődését!

 Az alkalmazottak jutalmazása és elismerése a gyors fejlődésük egyik módja lehet. Ha a kollégáknak kitűzünk egy elérendő célt, amely egy személyes készség vagy szakmai tudás fejlesztésén keresztül érhető el, motiváltabbá válnak már csak a cél elérése miatt , de ösztönző az azért járó elismerés is. A dolgozók fejlesztésébe invesztálni pedig mindig kifizetődő. Azonban az nem mindegy, hogy egy-egy képzés, tanfolyam evidencia, vagy egy kiérdemelt jutalom, és mi történik, ha sikerült a frissen megszerzett tudással elérni egy adott célt. 

A fentiek természetesen csak egy jól szervezett vállalati kultúrában, egy jól kitalált rendszer mentén működnek hatékonyan. De ne felejtsük el, az elismerés hiánya az egyik legfontosabb tényezője a munkahelyi kiégésnek, érdemes hangsúlyt fektetni rá!

A cikk eredetileg a Beck & Partners HR Blogján jelent meg.