Top vállalatvezetők 5 tippje az otthoni munkavégzéshez
Egy évnyi home office tapasztalatszerzés után mindegyikünk többé-kevésbé kialakította saját otthoni gyakorlatait a munkahatékonyság megőrzésére – ez alól pedig a felsővezetők sem kivételek. Most 5 világcég vezérének egy-egy technikáját mutatjuk be, amelyekkel nemcsak a motivációnk tartható szinten, de mentális egészségünket is sikerrel óvhatjuk meg a távoli munkavégzés nyári heteire. Rövid szünetek, szabadban tett séták és pontos napi menetrend: finomítsátok és frissítsétek ti is az eszköztáratokat!

2020 márciusától kezdve az egész világon általánossá vált a home office nyugalmából végezni a munkánkat. Ez a legtöbbünk hétköznapjait gyökeresen formálta át, hiszen a régi-új helyszínt több szintben is adaptálni volt szükséges a megszokott hatékonyság eléréséhez. Eközben biztosan alig jutott eszünkbe, hogy a világ leghatalmasabb vállalatainak vezetői közül is sokaknak meg kell küzdenie ugyanezekkel a problémákkal – vagy legalábbis nagyon hasonlókkal.

Az elmúlt egy évben természetesen bőven volt lehetőségünk megbarátkozni az új helyzettel, vagy végérvényesen elfogadni önnön hatékonyságunk kritikus romlását az otthon melegéből. Számtalan tippet olvashatunk a leggyorsabb laptop mellől készíthető kajákról vagy a leginspirálóbb zoom setupokról, amelyek mellett érdemes lehet bepillantanunk a világ vezető vállalatirányítóinak otthoni irodájába is. A World Finance jóvoltából most 5 ilyen cégvezető avat be minket azokba a top trükkökbe, amelyek szerintük a leghasznosabbak a házi energiák magasba szöktetéséhez.

1. Iktass be rövid szüneteket az egyes munkafázisok közé!

A LinkedIn vezérigazgatója, Jeff Weiner számára elengedhetetlenek a napközbeni rövid szünetek, vagy úgynevezett buffer idők. A helykitöltőként is szolgáló rövid periódusok fő feladata mini pihenéseket biztosítani az agyunknak, amíg a fontos munkafázisok között át tudjuk kapcsolni a gondolatainkat. Egy komolyabb meeting vagy intenzív, szellemileg megerőltető munkafolyamat után lelkileg és testileg is jól esik pár perc szünet, amit a munkától független tevékenységekkel tudunk eltölteni.

A technikát persze közel sem lehet újnak nevezni, egyszerűsége miatt már jóval a pandémia előtt számos munkavállaló élt vele. Most azonban úgy tűnik, hogy az otthoni munkára való átállást követően még inkább megnőtt a hasznossága a napi inspiráció fenntartásában, a Zoom például már egy automatikus megoldást is kínál ennek időzítésére. 

Öt-tíz percnyi előre betervezett szünet meglepően frissítő hatású tud lenni, ráadásul ha közben felállunk a gép elől, még az izmainkat is segíthet karbantartani.

2. Értékeld a teljesítményedet a nap végén!

És ha már szóba került a Zoom, érdemes megfogadni a videókonferencia-platformok legnagyobb covid-nyertese vezetőjének tanácsát is. A cégalapító és vezérigazgató Eric Yuantól már az első hullám során lehetett hallani, hogy a vállalati életnek kitörölhetetlenül részévé fog válni a hibrid munkavégzés. Szavait igazolja, hogy a gyakorlat a Zoom hétköznapjaiban továbbra is alapvetőnek számít, saját bevallása szerint ő maga is számos online meetingen vesz részt naponta.

Ahogy viszont a járványhelyzet tanulságait is szükséges volt beépíteni az új állapothoz való adaptáció során, úgy az egyes munkanapok végén is rendkívül fontos, hogy reflektáljunk a legfrissebb eredményeinkre. Yuan ehhez minden este tart egy 15 perces önértékelős elmélyedést, amelyet gondolkozós meditációnak nevez.

A negyedórás lelazulás során rendszerezi a napi pozitív tapasztalatokat és számba veszi, hogy mi mindenben tudná javítani a teljesítményét. 

Ez a mindössze két Youtube videónyi idő csodákat tesz a következő napi hatékonyságunkkal, ráadásul az önreflexió miatt az interakcióinkat is javíthatja – vezető beosztásúaknak szinte kötelező!

3. Szellőztesd ki a fejed a szabadban!

Az említett Youtube videók nézegetése amúgy is ismerős lehet, ha a munkafázisok közötti lazítás mikéntjére gondolunk. A probléma ezzel a kikapcsolódással többek között a számítógép előtt maradás: a változatlanul a képernyőre szegeződő figyelmünk a munka folytonosságának téves érzetét kelti, sokszor fejben tovább pörgetve az aktuálisan megoldandó feladatokat. A Youtube vezérigazgatója, Susan Wojcicki ezért inkább azt javasolja, hogy szabaduljunk ki a lakásból és tartsunk kisebb sétákat akár többször is naponta.

Ezek a rövid, a munkától fizikailag is távol töltött percek több szinten segíthetnek az agyunk pihentetésében és a pozitív mentális attitűd fenntartásában.

Egyrészt kényszerű, tényleges szünetet jelentenek az effektív munkavégzésben, amellyel a magas fordulatszámon pörgő gondolatokat egy nyugodtabb állapotba kapcsolják vissza, sokszor egy megfontoltabb, hatékonyabb állapot felé.

Másrészt összekötik a pihenést a szükséges napi mozgással, jobb esetben a friss levegőn – még akkor is, ha városi környezetben kell sétálnunk.

És ne felejtsük el azt sem, hogy ezzel a home office monotonitását is meg tudjuk törni, ami mentálisan rengeteget segít a monoton környezet elfogadásában. 

4. Tartsd magad a menetrendhez!

Az otthoni munkában sokak számára a monotonitás, az állandósult környezet és az ingerszegénység vezet fókuszvesztéshez, figyelemhiányhoz vagy motiválatlansághoz. A hatékonyságunk megőrzéséhez emiatt a home officeban töltött napokon még fontosabb egy precíz menetrend felállítása. Nem elég azonban összerakni ezt az ütemtervet – tartani is kell hozzá magunkat!

A Microsoft alapító és vezér Bill Gates pont ennek fontosságára hívta fel a figyelmet egy korábbi beszédében. Miközben a világ egyik leggazdagabb embereként számontartott guru változatlanul kiáll amellett, hogy a hibrid munkavégzésnek a járvány után is megmarad a létjogosultsága, érdemesnek tartja felhívni a figyelmet az önfegyelem szerepére is.

A modernkori bágyadtság legyőzésére mindenkinek extra energiát kell fordítania, ebben pedig igen sokat segít a személyes tervek szem előtt tartása. 

5. Ébreszd fel a tested minden reggel!

A reggeli testedzés fontosságáról eddig is rengeteg tanulmányt lehetett olvasni, a napot kezdő gyakorlatokhoz számtalan segítség található az interneten is. Ennek jelentősége azonban egészen új szintre emelkedett az otthoni munkavégzés általánossá válásával, ahol az ágyunkat és a munkaállomásunkat néha még egy fal sem választja el egymástól.

A reggeli kávé és a számítógéphez való kisétálás között pedig sokszor kimarad egy korábban természetes folyamat: a test felébresztése az izmaink megdolgoztatásával – legalább a munkahelyünkig való utazással.

A Twittert vezető Jack Dorsey reggeli mozgásmennyisége már korábban is felkeltette az újságírók figyelmét. Mivel pedig a világvállalat a koronavírus megjelenése után az elsők között integrálta az otthoni munkavégzés formáját a napi ügymenetbe, a CEO véleménye a napindító edzésről az eddigieknél is tanulságosabb lehet. Egy korábbi podcast során mesélt arról, hogy ezeket a reggeleket egy rövid meditációt követő hétperces, intenzív edzéssel kezdi a teste felébresztése érdekében. Aminek ellógására pedig semmilyen mentsége nem lehet, hiszen ezeket otthon, edző nélkül, kora reggel végzi el, mindössze egy székre és a saját testsúlyára támaszkodva. Kövessük mi is a példáját a hatékonyabb napindítás érdekében!

További hasonló tartalmakért látogass el az Eureka Games oldalára!