A Tesco Magyarország egyik legnagyobb munkaadójaként büszke a sokszínűségére: 11 000 kollégájának 67%-a nő, 33%-a férfi, 18,1%-uk él valamilyen fogyatékossággal vagy hosszú távú egészségi problémával, míg 51%-uk gondoskodik valakiről. A legfiatalabb kolléga 18 éves, míg a legidősebb 77.
Lehullt a lepel: ugyanannyit keres-e egy nő és egy férfi ugyanabban a pozícióban?
A Tesco az egyenlő bérezés alapelvét követő munkáltató. Minden pozíciónak meghatározott bére vagy az irodai munkavállalók esetében bérsávja van, a bér és a bérsáv pedig független attól, hogy férfi vagy nő tölti be az adott munkakört. A Tesco első alkalommal és önkéntesen hozta nyilvánosságra a férfi és női munkavállalók összkeresete közti különbséget. Ez az összehasonlítás azt mutatja meg, hogy az összes nő átlagbére mennyiben tér el az összes férfi átlagbérétől. A különbség mérése lehetővé teszi, hogy beazonosítsák és megértsék a nők szakmai fejlődésének akadályait a cégnél, illetve lépéseket tegyenek azok elhárítása érdekében, és idővel bemutassák az ezen a téren elért eredményeiket.
Nem azért van szükség több női vezetőre, mert a nők jobb vezetők lennének
„A nők nem jobb vezetők, mint a férfiak, ahogy a férfiak sem jobb vezetők, mint a nők. A vezetés minősége nem a nemtől függ, hanem az iskolázottságtól, tapasztalattól, karaktertől. Ennek ellenére bizonyos iparágakban még mindig nagyon kevés nőt látunk vezetői munkakörben. A társadalomra pedig jellemző, hogy amit nem látunk, az nem olyan elfogadott. Ezért is van olyan sok – sokszor láthatatlan – akadály a nők előtt. Ezeket kell elhárítani, ahogy most a Tesco is teszi”– emelte ki Heal Edina, az Egyenlítő Alapítvány alapítója és ügyvezetője.
Fenntarthatóbbá válik a működés heterogén csoportokkal
A társadalomban nagyjából azonos a két nem aránya, éppen ezért a komplex döntések meghozatala akkor lesz sikeres, ha a nők és a férfiak is képviseltetik magukat a döntéshozatali folyamatban. A kutatások azt mutatják, hogy a nők és a férfiak együtt intelligensebb, gyorsabb és jobb döntésekre képesek, mint a homogén csoportok.
„Számos kutatás bizonyította, hogy a sokszínű vállalatok eredményesebben működnek. A sokszínűséghez viszont a társadalmat érzékenyíteni kell, az elfogadás pedig akkor lesz erősebb, ha minél többen foglalkoznak vele, és az olyan vállalatok, mint a Tesco, élére állnak a folyamatnak”– hangsúlyozta Czakó Borbála, a Hungarian Business Leaders Forum tiszteletbeli elnöke és az Európai Sokszínűségi Karta alapító tagja.
„Több szem többet lát”
Egy befogadó vállalatnak számos előnye van: jobb a hangulat a munkatársak között, magasabb a vásárlói elégedettség, őszintébb és kellemesebb a munkavégzés, magasabb a lojalitás, hatékonyabb a problémamegoldás, mindemellett pedig erősebb pénzügyi eredmények is jellemzik a sokszínűséget felvállaló szervezeteket.
A Tesco büszke rá, hogy a sokszínűség támogatja őket abban, hogy nyitott és folyamatosan megújuló vállalatként egyre többet nyújtsanak kollégáiknak és vásárlóiknak. A befogadó vállalati kultúra márkájuk szerves része. Egyik fontos alapértékük, hogy úgy bánnak másokkal, ahogy szeretnék, hogy velük is bánjanak. Ez teszi lehetővé a munkatársak számára, hogy szoros kapcsolatot alakítsanak ki vásárlókkal, hogy innovatív, új ötleteket valósítsanak meg, és aktívan hozzájáruljanak közös eredményeikhez.
A „Mindenkit szívesen látunk” mondat azt jelenti, hogy olyannak fogadják el az embereket, amilyenek, a legnagyobb tiszteletben tartva egymás különbözőségeit és különböző igényeit, illetve egyedi értékeit. A példa mindenképpen követendő.
A teljes riport itt tölthető le.