#1. A pénz mindent visz
Ha megnézzük a korábbi cikkünkben említett kilenc motivátort, akkor látjuk, hogy az anyagiak közvetlenül nem is motiválják az emberek többségét. Még azoknál a munkavállalóknál is, akinél a pénz kifejezetten ösztönző, más is tud működni. A pénzbeli juttatásokat mindig ki lehet egészíteni mással is, mely valamennyire helyettesíti ezt az igényt. Ezért nagyon sok pénzt lehet megspórolni azzal, ha egy szervezetben pontos rálátásunk van arra, hogy mi motiválja az embereket.
#2. Elég a külső motiváció
Mivel a motiváció az a belső tűz, amely bennünket egy nagyobb teljesítményre ösztönöz, másoknak a hozzáférése ehhez korlátozott. Sőt, sok esetben még mi magunk sem vagyunk tisztában azzal, hogy mitől vagyunk lendületben egy helyzetben. Sokat tehetünk azért, hogy motiváljuk magunkat, és egészen apró átalakítások is nagy változásokat hozhatnak tetterőnkben és boldogságszintünkben. Vezetői feladat viszont, hogy ne menjünk szembe a munkavállalónkkal, hanem mi is olyan ingereket biztosítsunk számukra, melyekkel könnyebben hozzáférnek a belső motivációjukhoz.
#3. A motivációs faktor állandó
Motivációs motorjaink életkoronként és élethelyzetenként is változnak. Nyilván, ha magas hiteleim vannak, vagy most alapítottam családot stb., akkor a fizetésem fontosabbá válik, mint ha csak fenn kell tartanom egy korábbi állapotot. Korosztályonként is változnak ösztönzőink, hiszen ami 20-30 évesen fontos volt akár lelki, akár anyagi értelemben, az ötven évesen már nem biztos, hogy top motivátor lesz számunkra. Ezért a motivációt ne úgy képzeljük, mint egy kőbe vésett szabálykönyvet, mi magunk is dolgozhatunk a sorrendekkel, és összehangolhatjuk a céljainkkal. A tudatosság, a játékosság és a nyitottság a motivációnkkal kapcsolatban kulcsszavak.