Megdőlni látszanak a távmunkát övező tévhitek
A járvány alatt a távmunka lett az új normális, a hibrid munkavégzéssel pedig új dolgokhoz is adaptálódnunk kell. Azonban sok téves elmélet kering a távmunkáról, amelyeket most kutatások cáfolnak – írja a HRCentrum.

A távmunkát, valamint a hibrid munkavégzést rengeteg elmélet övezi. Elég hatékonyak a dolgozók otthonról is? Rossz hatással lenne az elköteleződésre az otthoni munkavégzés? A válasz röviden: nem!

Huffpost cikkében ugyanis több távmunka tévhitre is rácáfoltak, többek között arra, hogy az irodai munka jobb, hiszen a véletlenszerű beszélgetések új ötleteket, együttműködést generálhatnak.

Bár a munkáltatók jobban szeretnék, hogy a dolgozóik az irodából dolgozzanak, hiszen ezzel is ösztönözték a kollégák közötti interakciókat, ami fontos lehet az innovációhoz. Ezt a véleményt vallotta Jamie Dimon is, a JPMorgan Chase vezérigazgatója is, akinek elmondása szerint: a távmunka megszünteti a spontán tanulás lehetőségét és akadályozza a kreatív folyamatokat, mert kevesebb a kapcsolat a kollégák és az ügyfelek között.

Ez az állítás azonban hamis, hiszen két kutató megfigyelte, hogy az egybenyitott irodai terek nem feltétlenül jelentik azt, hogy a munkatársak többet beszélgetnek egymással. Kiderült ugyanis, hogy az irodai dolgozók zöme nem tekinti munkatársa fizikai jelenlétét automatikus meghívásnak arra, hogy beszélgessenek. Míg a nyitott irodai tér kialakításának fő célja az, hogy elősegítse a dolgozók közti kötetlen kommunikációt, úgy tűnik mégis gátolja azt.

Egy nyitott irodában látjuk, ha valaki dolgozik, és ezt tiszteletben tartjuk, nem akarjuk félbeszakítani- mutatott rá Ethan Bernstein és Ben Waber, kutatók.

A távmunka egyik nagy előnye továbbá, hogy a nyitott iroda nem mindenkinek jelent biztonságos közeget. A Gender, Work and Organization folyóirat 2017-ben megjelent tanulmányában egy kutatás eredményéről számoltak be, ahol ezer brit kormányzati alkalmazottat követtek nyomon. Sokan kényelmetlenül érezték magukat, főleg a nők.

A második megdőlni látszó mítosz az az, hogy aki távmunkában dolgozik, az kevésbé elkötelezett a munkája, munkáltatója felé. A kutatások azonban azt mutatják, hogy a távmunka lehetősége növeli a munkavállaló elkötelezettségét munkahelye iránt.

Egy 2020-as felmérésben a 14 résztvevő ország 7487 munkavállalóinak 68 százaléka mondta ugyanis azt, hogy a távmunka miatt nagyobb az elköteleződésük a jelenlegi munkahelyük iránt, ráadásul a nők közül is többen mondták, hogy felmondanának, ha nem lenne lehetőségük a távmunkára. A távmunka egyik hátránya viszont az, hogy az új dolgozók kirekesztettnek érezhetik magukat, ezt azonban orvosolhatja a főnök, valamint a proaktív személyes kommunikáció kialakítása.

Azt a tévhitet, miszerint az otthonról dolgozók nem dolgoznak olyan keményen, mint az irodai alkalmazottak, szintén megcáfolták. A távmunkában lévő dolgozók rémálma a mikromenedzsment, aki felteszi a kérdést: ha nem látom őket dolgozni, akkor tényleg dolgoznak?

A kutatások azonban kimutatták, hogy a termelékenység nem csökkent a távmunka során, és ezt a világjárvány is alátámasztotta. A Mercer tanácsadó cég mintegy 800 munkáltató körében végzett felmérése alapján a legtöbb vállalat azt állította, hogy a munkavállalók termelékenysége nem változott, sőt magasabb lett, mint a járvány előtt volt, távmunkától függetlenül.

A távmunka ettől függetlenül még mindig lehet nehéz, főleg ha nem rendelkezünk megfelelő internettel, esetleg a családtagjaink is otthon vannak, miközben mi dolgozunk. A világjárvány elején a Stanford Egyetem kutatói azt figyelték meg, hogy a megkérdezett amerikaiaknak mindössze 65 százaléka rendelkezik gyors, megbízható internettel. A világjárvány elején pedig a szülői munka nyomására több százezer nő kényszerült arra, hogy elhagyja munkahelyét, több szünetet kérjen, sőt, sokaknak a kiégéssel is meg kell küzdeniük. Fontos azonban felismerni, hogy ezek a tényezők, kihívások nem a távmunkából adódnak, hanem külső tényezőkből.

Hazánkban továbbra is tarol a hibrid munkavégzés, amely a heti 2 nap irodai munkát, és 3 nap távmunkát jelenti. A távmunka egyik legnagyobb kihívása talán a digitális készségek hiánya, hiszen sok munkavállaló nem tud lépést tartani az online értekezletekkel, digitális megosztó felületekkel, amelyről a Pénzcentrum korábbi cikkében írt.