hero
Januári blues: tippek, melyek segítenek visszanyerni energiád és életkedved
Elindult az új év, ám sokunk érezheti magát az év első napjaiban, heteiben lehangoltnak, fáradtnak, kedvetlennek. Mi lehet ennek az oka és hogyan tehetünk ez ellen, hogyan nyerhetjük vissza energiánkat?

Az év eleji fásultság, fáradtság ’januári blues’ néven is ismerhető, ugyanis több felmérés is bebizonyította, hogy a január a legszomorúbb hónap, amikor többen depresszióhoz hasonló tünetekkel küzdhetnek. Fontos kiemelni, hogy ez a kedvetlenség, energiavesztés a legtöbb esetben néhány hét alatt megszűnik, és nem igényel kezelést. 

A januári kedvtelenség hátterében számos dolog állhat: az ünnepek elteltével vissza kell rázódunk a munkába, s lehetséges, hogy egy nagyobb kifáradással küzdünk az év végi hajrá miatt. Nehéz újra felvenni a mindennapok ritmusait, új célokat kitűzni, amikor tudjuk, hogy a következő szabadságig bizony a legtöbbünknek még várni kell egy ideig. Emellett rövidebbek a nappalok, kint hideg van, kevés a napos órák száma, azaz az időjárás sem támogatja, hogy felpörögjünk és energikusak legyünk.

Azért, hogy ez az időszak a lehető legrövidebb legyen, aktívan tehetünk, érdemes például a következő gyakorlatok közül szemezgetni:

Azonosítsd az okokat!

Amikor lehangoltnak, kedvtelennek vagy fásultnak érzed magad, próbálj meg azon gondolkodni, mi miatt lehet ez. Van valami, amitől tartasz? Ha valamihez nincs kedved, az miért lehet? Az okok feltárása segíthet abban, hogy megoldási terveket dolgozz ki és elhárítsd az előtted lévő akadályokat.

Csak fokozatosan!

Nem kell 100%-os energiával belevetned magad a mindennapokba, ha erre még nem állsz készen! Adj magadnak időt, hogy megérkezz az új évbe, légy elfogadó önmagaddal, hiszen egy évet lezárni mindig sok munka, s energiát kell gyűjteni a következőnek az elkezdéséhez. Ha a munkában kevésbé tudod kontrollálni a feladat- és felelősségmennyiséget, akkor a szabadidődben figyelj jobban oda a saját igényeidre.

Fogalmazd át az újévi fogadalmaidat, hogy azok ne nyomasszanak!

Sokunk egyszerűen túl nehéz dolgokat szeretne megváltoztatni a mindennapjában, olyan hosszabb távon elérhető célokat fogalmazunk meg, melyeknek a megvalósulásához elengedhetetlen az, hogy azokat kisebb lépésekre bontsuk le, melyek a mindennapi rutinunkba is beilleszthetők. Egy másik gyakori elakadás, amikor eljön az első, nem a tervek szerint alakuló nap, amikor például nem tudunk úgy étkezni vagy edzeni, ahogy elterveztük, és emiatt csalódunk saját magunkban. Míg azonban az újévi céljainkat általában egy kényelmes fotelből, nyugodt állapotban tűzzük ki, addig a hétköznapok forgatagában előfordulhat, hogy a valóság olykor borítja terveinket. Ilyenkor légy együttérző önmagaddal szemben és önhibáztatás helyett keress alternatívákat (pl. lehet, hogy nem tudsz a tervezettek szerint fél órát edzeni, de 10 perc belefér, és ez elég most ahhoz, hogy a rutint fenntartsd). Ezenkívül igyekezz lemondás helyett ’megközelítő’ célokat megfogalmazni, azaz, ha szeretnél lemondani egy tevékenységet, akkor célként azt határozd meg, mit fogsz helyette tenni. Példa a helytelen célmegfogalmazásra: „Nem szeretnék annyi közösségi médiát fogyasztani”. Példa a helyes célkitűzésre: „Szeretnék naponta legalább fél órát olvasni.”

Próbálj ki valami újat!

Az újszerűség, a kreativitás vagy a komfortzónából való kimozdulás segíthet a hangulatod javításában is. Kísérletezz új mozgásformákkal, ízekkel, könyvekkel!

Tedd azt, ami boldoggá tesz!

Melyek azok a tevékenységek, amelyek mindig mosolyt csalnak az arcodra? A pozitív érzelmeket kiváltó tevékenységek javítják a hangulatunkat, a pozitív érzelmek pedig energikusabbá, hatékonyabbá tesznek. Ha teheted, írj listát azokról az (akár egészen apró) tevékenységekről, dolgokról, melyek képesek felvidítani, és aztán amikor szükséged van, válogass ezek közül a dolgok közül.

Mozdulj ki!

Bár az ünnepek után nehezebb rávennünk magunkat a testmozgásra, az is épp elég, ha egy kis sétával kezded. A testmozgás bizonyítottan javítja a hangulatunkat és csökkenti a stressz szintünket, ezért főként ebben a lehangoltabb időszakban, igyekezz legalább napi fél órát kimozdulni.

Figyelj oda az alvási rutinodra!

Az alvásnak hatalmas szerepe van a hangulatunk alakulásában. Törekedj arra, hogy azonos időben feküdj le és kelj fel a hét minden napján. Elalvás előtt igyekezd kerülni a digitális eszközeid használatát, helyette alakíts ki egy olyan rutint, amely megnyugtat, így biztosítja a nyugodt alvást: meleg zuhany, olvasás, egy tea stb. Ha kavarognak a gondolatok a fejedben elalvás előtt, vesd papírra őket!

Ti mivel egészítenétek ki a listát, mi az, ami még segíthet a hangulatunk javításában így az év elején?