Ennyit kell aludnod naponta, hogy elkerüld az év végi kiégést!
Ahogy közeledik az év vége, egyre több a feszültség a munkahelyeken, a munkáltatók elvárják, hogy alkalmazottjaik mindent megtegyenek a teljesítmény növeléséért, hogy „mentsék a menthetőt”, javítsák az év végi eredményeket, amelyektől az elérhető prémium, bónusz is függ. Közben a család részéről is nagy a nyomás, egyre több időt és energiát, pénzt igényel az ünnepi készülődés is. Az évnek ebben a szakaszában mindezt a lehangoló szürke, nyirkos, hideg időjárás is nehezíti, ami még inkább igénybe veszi az amúgy is szűkös energiatartalékokat, így komolyan fenyeget nemcsak a testi kimerülés, hanem az érzelmi kiégéssel járó burnout-szindróma veszélye is. A HR Doktor hasznos tippjei következnek.

A burnout-szindróma egyre súlyosbodó pszichés kimerülést, kiégést jelent, amely leginkább a segítő foglalkozásúakat fenyegeti, akik beteg, bajban lévő, rászoruló emberekkel foglalkoznak, így munkájuk nemcsak nagyfokú stresszt jelent, hanem érzelmileg is megterheli őket. Bárki mást is sújthat azonban ez a tünetegyüttes, különösen azokat, akik maximális teljesítményt várnak el önmaguktól, folyton elégedetlenek magukkal, mert úgy érzik, képtelenek megfelelni a velük szembeni elvárásoknak. A folyamatra jellemző, hogy az érintett teljes odaadással dolgozik, „szívét is beleadva”, ideális elképzelésekkel, tervekkel, de ezt korlátlan ideig nem lehet bírni. Ha elmaradnak a pozitív visszajelzések, nem becsülik meg a munkáját, túlterhelt, túl nagy a felelőssége, nehezen teljesíthető eredményeket várnak el tőle, de a körülményekkel szemben tehetetlennek érzi magát, ha nincs alkalma pihenni, feltöltődni, akkor az energiája, teljesítménye, érdeklődése fokozatosan csökken, az ügyfeleivel, gondozottjaival, munkatársaival és családtagjaival való kapcsolata egyre romlik. 

Tünetek, amiket tilos figyelmen kívül hagyni

Fásultság, közöny, érdektelenség olyan dolgok iránt, amelyek korábban a szívügyünknek számítottak, befelé fordulás, a munkahelyi és családi beszélgetések, a társaság kerülése, eredménytelenség érzése, rosszkedv, depresszió, apátia – ezek a leggyakoribb pszichés tünetek. Nem ritka, hogy ezzel egy időben a káros szokások (alkohol, dohányzás, drog) szerepe erősödik az érintett életében. Testi panaszok is kísérik a burnout-szindrómát, például alvászavarok, a libidó csökkenése, fáradtság, gyengeség érzése, emésztési zavarok. Az immunrendszer gyengülése miatt jellemző a fokozott fogékonyság a légúti és egyéb fertőzésekre is.

Íme nyolc tipp, amelyek segítenek elkerülni az év végi kiégést!

  1. Tudatosítsd magadban, miről is van szó: ez most egy nehezebb időszak, de láthatod a végét is, ami örömet, pihenést, megkönnyebbülést ígér.
  2. Készítsd fel tested, lelked a szokatlan megterhelésre, például az immunrendszer is kapjon egy kis extra védelmet: fogyassz vitaminban, rostokban, ásványi anyagokban gazdag, de könnyű, tartalmas ételeket. Ha édességre vágysz, az legyen inkább kevesebb, de igazi, jó minőségű, magas kakaótartalmú csokoládé vagy aszalt gyümölcs. Télen is gondoskodj naponta legalább másfél liter folyadék beviteléről!
  3. Tűzz ki valamilyen „jutalmat” magadnak, amire várni lehet: például az év végi hajrá után, a két ünnep közötti leállás időszakában szánj egy teljes napot egy jó fürdőre, masszázzsal, pihenéssel.
  4. A legnagyobb hajtásban is megtérül a mozgásra szánt idő, úgyhogy ne hagyj fel vele! Legalább napi húsz percnyi tornára vagy sétára szükség van, hiszen serkenti a keringést, az agyműködést, frissít, energizál.
  5. Aludj legalább hét órát naponta!
  6. Bármilyen sok az év végi munka, próbálj ragaszkodni az addigi munkaritmusához, őrizd meg a rendszerességet, ne vidd túlzásba a túlórát! A szokott, legalább félórás ebédidőre is szükség van a munkaerő megőrzéséhez, ne áldozd fel egy mégoly sürgős munka miatt sem!
  7. Tartsd kézben a munkahelyi és otthoni feladataid, állíts össze fontosság szerinti listát róluk!
  8. Ha minden igyekezeted ellenére valami nem teljesül, akkor sem történt semmi helyrehozhatatlan! Tervezz újra, tűzd ki a jövő év céljait! Az év utolsó napjával semminek sincs vége, minden terv, munka, elképzelés, ötlet új lehetőséget kap az újévben.

 A cikk a Budai Egészségközpont közreműködésével készült.