hero
Elkerülhetetlen az üzleti stratégia újragondolása a pandémia után
A koronavírus-járvány hatására szinte minden vállalatnak újra kellett értékelnie üzleti stratégáját – derül ki az EY 52 országból 2400 döntéshozó megkérdezésével készült globális kutatásából. A vállalatfelvásárlások fellendülése azt mutatja, hogy a vezetők optimisták, és megkezdték a felkészülést a további gazdasági növekedésre. A válaszadók elsősorban technológiai és digitális szolgáltatásaik fejlesztésével próbálják növelni versenyképességüket a piacon.

Tízből kilenc vállalatnak a bevétele (88 százalék) és a jövedelmezősége (92 százalék) is visszaesett 2020-ban. Ez utóbbi a vezetők kétharmada (69 százalék) szerint már csak a jövő évtől érheti el a pandémia előtti szintet. A megkérdezettek meghatározó része (39 százalék) Európa gazdaságában látja a legnagyobb növekedési lehetőséget. A döntéshozók úgy látják, a piacbővülést a COVID-19 veszélyezteti a leginkább (29 százalék), azonban a kiszámíthatatlan globális üzleti környezet (19 százalék) és az éghajlatváltozás (14 százalék) szintén komoly fenyegetést jelent rá.

A koronavírus-járvány hatásai a felmérésben részvevők többségét (81 százalék) arra kényszerítették, hogy megváltoztassák beruházási terveiket. Az érintett vállalatok közel kétharmada (64 százalék) halasztotta el ezeket a fejlesztési projekteket. A válságot követő, zökkenőmentes működés érdekében a vállalatok többségének (66 százalék) felül kellett vizsgálnia üzleti stratégiáját és eszközportfólióját is.

Fókuszban a felvásárlás  

„A működés gyökeres átalakítását követően a társaságok ismét arra összpontosítanak, hogy megerősödjenek és megtalálják az utat a jövőbeni növekedéshez. Ebben kulcsfontosságú technológiai képességeik fejlesztése, amelynek egyik hatékony módja a felvásárlás” – mondta Dr. Vaszari Péter, az EY Stratégia és Tranzakciós Tanácsadás Üzletág vezetője.

A 2020 első hat hónapjában tapasztalható drámai csökkenés után a vállalatfelvásárlások 123 százalékkal nőttek a második félévben, és globálisan elérték a 2320 milliárd dollárt. Az élénkülés folytatódni látszik, mivel a döntéshozók közel fele (49 százalék) tervez akvizíciókat a következő 12 hónapban, ami meghaladja a korábbi felmérések 11 év alatt mért átlagát (47 százalék). A befektetők elsősorban a pénzügyi szolgáltatások, a telekommunikáció, a technológia, az autóipar és az élettudományok területén lesznek a legaktívabbak. A járvány következményeképpen a válaszadók csaknem kétharmada (63 százalék) a digitális felkészültség, 57 százalékuk pedig a vásárlói elkötelezettség erősítése érdekében növelné befektetéseit.