hero
A kávéautomata stratégiai helye
Semmi értelme bemenni az irodába, hogy egy meetingszobában a képernyőt nézve beszéljünk egymással. Élmények nélkül nincs értelme az irodai munkavégzésnek. A hibrid meeting abszurditása, hogy tíz ember egy meetingszobában ül, 22 ember pedig online kapcsolódik be, és a megbeszélés során az egy szobában ülők nem egymással veszik fel a szemkontaktust beszéd közben, hanem a laptopjukat kinyitva a kamerába nézve próbálnak meggyőzőek lenni.

A teljesítmény, a bizalom növelése, a valahova tartozás érzése, a tanulás kizárólag akkor valósul meg, ha élményeket ad a munkahelyi környezet.

Sokan azonban félreértik, hogy ahhoz, hogy élményeket adjanak, nem kell Disneylanddé varázsolni az irodaházat, de a csocsóasztal-babzsákfotel-ingyen gyümölcs sem fogja google-i magasságokba repíteni a céget. 

A kulcs abban rejlik, hogy ténylegesen értsük a saját cégünk jelenlegi működését, a jövőbeni céljainkat és a munkatársak vágyait. Ha irodaátalakítás előtt állunk, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a hibrid működésből, akkor ezt valójában egy szervezetfejlesztési projektként kell felfognunk, és nem kizárólag designkérdésként. 

A hibrid működés miatt a legtöbb cégnek újra kell gondolnia, hogyan tervezze és szervezze a munkakörnyezetet. Az irodaépület nem kizárólag egy hely, ahova az emberek szívesen vagy kevésbé szívesen járnak be, hanem lehetőség arra, hogy a stratégiai céljainkat megvalósítsuk. Például ha célként az innovációs megoldások elősegítését tűztük ki, vagy szeretnék, ha a különböző szervezeti egységek többet kollaborálnának, esetleg együtt szereznének ügyfelet, akkor az irodánk átalakítását ezen célok szolgálatába kell állítani: minél több lehetőséget adni a spontán együttműködésre. 

Célok tisztázása

Mi a célja a szervezetnek? Mi a „core businesse”? Mely tevékenységek termelik a legtöbb értéket? Ha a kreativitás és innováció, akkor érdemes a közös terek kialakítására áldozni; ha azonban a végrehajtás, akkor fontos figyelembe venni az egyéni munkavégzés jellemzőit, és ehhez kialakítani a megfelelő tereket. 

Mi a cég növekedési stratégiája? Mekkora jelenleg a cég, és milyen mértékű létszámnövekedés várható egy- és ötéves távlatban? Milyen területen várható növekedés? Milyen típusú munka szükséges a növekedés eléréséhez?

Ha például startup cégről beszélünk, amelynél gyors növekedés várható, érdemes lehet a co-working irodamodellben gondolkozni, hiszen az innovációhoz szükséges inspiráció nyerhető más iparágban működő cégektől, amelyekkel a co-workingben dolgoznak, és business development lehetőséghez is hozzájutnak, mely a tervezett növekedést támogatja.

Nagyobb kávégép = több bevétel?

Ahhoz, hogy a jövőt megtervezzük, elengedhetetlen a „Hogyan működünk most” megértése és ennek mérése. Ennek egyik lehetősége a hálózatok megértése.

A hagyományos szervezeti felépítés a legtöbb esetben hierarchikus, és elkülönült csapatok, szervezeti egységek kapcsolatrendszerét mutatja be. 

Az informális szervezeti kapcsolati térkép azonban megmutatja, hogy valójában ki kitől kér tanácsot, kivel jár kávézni, kiben bízik meg, ki kit motivál. 

Egy szervezeti hálózatkutatás pillanatképet ad arról, hogy jelenleg milyen az együttműködés a munkatársak között, és hogyan érdemes a jövőben tervezni: az egyes csapatok belső kohézióját érdemes-e erősíteni, vagy a szervezeti egységek közötti kapcsolatot kell sűrűbbé tenni, a silókat lebontani. 

Egy telekommunikációs cég a szervezeti egységek közötti kommunikációt szerette volna növelni, és a véletlenszerű találkozások növelésével a sales eredmények növelése volt a cél. Ezt úgy érték el, hogy korábban hat főre jutott egy kávéautomata, ami azt eredményezte, hogy mindig ugyanazok az emberek használták, ellenben, ha kevesebb, de nagyobb automatát helyeztek el (120 főre 1 gép), akkor sok találkozás történt, ami egyértelműen több kollaborációhoz és magasabb eladáshoz vezetett. Sokszor az egyéni produktivitásban történő csökkenés hozzájárul ahhoz, hogy a csapat produktivitása növekedjen, hiszen tudás-és kapcsolatátadás történik ilyenkor. A mobil terek és bútorok a spontán találkozásokat, megbeszéléseket segítik, sok cég lounge-okat alakít ki, ahol a munkaállomások és az ehhez szükséges technikai feltételek adottak.

Egyéni preferenciák feltérképezése

Az egyéni preferenciák feltérképezése is elengedhetetlen ahhoz, hogy az irodaátalakítási projekt valóban sikeres legyen. Ennek egyik módja, ha megkérdezzük a munkatársakat, hogyan dolgoznak, illetve hogyan lenne ideális a munkavégzés számukra – ennek módszertana a kérdőívezés és fókuszcsoportos interjúk. 

(…)

Olvasd tovább a cikket a legújabb Üzlet és Pszichológia magazinban, amelyet megtalálsz az újságárusoknál vagy megveheted digitális formában itt is!