Neked mekkora az alvásadósságod?
Ha egy kevés alvással töltött éjszaka után fontos feladatokat tartogató napra készül az ember, sokszor életmentő lehet egy erős reggeli kávé, de egy friss kutatásból kiderült, hogy tartós alváshiány esetén a koffein sem segít a helyzeten, sőt a kialvatlanságból fakadó túlzott fogyasztás a tolerancia kialakulásával a koffein káros mellékhatásait is felerősíti – írja a Qubit.

„A koffein jó eséllyel javít a hangulaton és az éberségen, és az egyszerű feladatok elvégzését is segítheti, azonban az összetett feladatok elvégzésére kevés hatással van” – mondta a kutatást vezető Kimberly Fenn, a Michigani Állami Egyetem alváskutató intézetének kognitív idegtudománnyal foglalkozó docense. Fenn szerint a koffein nem helyettesíti a minőségi alvást, ezért fontos, hogy az emberek az alvást részesítsék előnyben, vagy ha mindenképp rá vannak kényszerülve a kevés alvásra, akkor másnap ne végezzenek kockázattal járó munkát, és lehetőleg autót se vezessenek.

Komplex feladatok végzésekor nem segít a kávé

A kutatásban közel 300 embert kértek meg arra, hogy először kisebb figyelmet igénylő, majd bonyolult, több egymást követő lépésből álló feladatokat oldjanak meg. A résztvevők egyik fele az alvásközpontban töltötte ébren az éjszakát, a másik fele pedig otthon aludta ki magát, és másnap reggel 200 milligramm (körülbelül két csésze kávénak megfelelő) koffeint vagy placebót kaptak, majd újra elvégezték a két feladatot.

A kialvatlanság mindkét feladat teljesítését nehezítette, de a bonyolultabb feladat elvégzésében jelentősen megnőtt a minőségbeli különbség a két csoport között. „Ha kialvatlan vagy, a koffein csak a reakcióidődet javítja, azon nem segít, hogy egy komplex feladat lépéseit megjegyezd” – mondta az UPI hírügynökségnek Michael Breus, az amerikai alváskutató akadémia (AASM) klinikai szakpszichológusa.

Az alvás NEM a gyengék koffeinje

Az alváskutatók rendre kiemelik, hogy a kialvatlanság veszélyes lehet, és hosszabb távon krónikus zavarrá is fejlődhet. „Sokan dicsekednek azzal, hogy milyen keveset alszanak, és olyanokat mondanak, hogy az alvás a gyengék koffeinje. Ez persze nem igaz, és veszélyes is lehet. Ha például egy vizsgára készülsz, az a lehető legrosszabb dolog, ha egész éjszaka fennmaradsz. Minőségi, mély alvásra van szükséged, ha másnap nagy téttel járó feladatod van” – mondta az AASM szóvivője, Raj Dasgupta.

Ha valaki öt órát alszik naponta, azzal úgynevezett alvásadósságot halmoz fel, így ha az első kialvatlan éjszaka után reggel segít is valamit az éberségen a kávé, napokkal később egyre kisebb lesz a hatása, mivel az alvási deficit tovább nő, és a kognitív képességek egyre csak romlanak. A koffeintolerancia kialakulásával ráadásul egyre nagyobb adag kávéra lesz szükségük az éberség érzésének kiváltásához, ami növeli az olyan mellékhatások jelentkezésének esélyét, mint a fokozott szívverés, a nyugtalanság vagy a megnövekedett vizelési inger, amelyek rosszabbak lehetnek magánál az álmosságnál és az alváshiányból fakadó figyelmetlenségnél is.