hero
Mitől lesz tényleg családbarát egy munkahely?
Mire vágynak igazán a szülők a munkahelyüktől? Tényleg olyan sok rugalmasságot igényel a vállalatok részéről a családbarát működés? Kérdések és válaszok.

A munka-magánélet egyensúly megtalálni vágyott Szent Grálként lebeg a munkavállalók előtt, és ez hatványozottan igaz a munka világába visszatérő kisgyermekes szülőkre, különösen az anyákra is. A mérleg egyik serpenyőjében a motivált, dolgozni vágyó, tapasztalt munkaerő, a másik serpenyőben az ismert kifogások: gyakori és kiszámíthatatlan hiányzás, néha túl erős érdekérvényesítő képesség. Hogyan lehet mégis egyensúlyban a két oldal? Lássuk az előnyöket is: az Unicef családbarát munkahelyekkel foglalkozó oldala szerint a családbarát intézkedések segítenek a munkaerő-megtartásban, növelik a hatékonyságot, csökkenthetik a munkahelyi hiányzásokat és nem teljesítést, valamint csökkenthetik a toborzási költségeket is. Ráadásul a szülés után visszatérő anyák foglalkoztatása nemcsak a nemek közötti különbségek felszámolásában segíthet, de a vállalatok számára jóval nagyobb merítést is jelent a potenciális jelöltek között.

Home office és rugalmas munkaidő – a legnépszerűbb családbarát intézkedések

Home office és rugalmas munkaidő a legfontosabb kulcsszavak, ami mellett a gyereknevelés néha kiszámíthatatlan napi logisztikája is kivitelezhető. Ha nincs odaírva a hirdetésbe az otthoni munkavégzési lehetőség, akkor egyszerűen nem jelentkeznek az anyukák, ugyanígy a teljes munkaidős állások sem népszerűek.

Ennek oka, hogy sokszor felmerül a probléma: a már intézménybe járó gyerekekkel a bejárás mellé nem fér bele egy 8 órás teljes munkaidő. Emiatt számít a szülőknek a munkahely távolsága is bejárós munkák esetén, és fontos a felelősségi kör is: „Azt látjuk, hogy kisebb felelősséggel járó munkaköröket szívesebben választanak az anyák: jól mennek az adminisztrátor, recepciós munkák, népszerű a fordítás, a marketing asszisztens pozíció. A pénzügyi igazgató, IT igazgató hirdetésre már kevesebben jelentkeznek: ez összecseng azzal, hogy mami vagyok, nem fér bele, hogy zárásokkor bent kell ülni, akár este 11-ig is" - foglalta össze röviden Szabados János egy a munka világába visszatérő kisgyermekes anyákat összegyűjtő Facebook csoportból indult portál, a Mommy Works Hungary tulajdonosa.

János szerint a munkáltatók számára fontos szempont lehet, hogy a rugalmasságot megbízhatósággal viszonozzák a kisgyerekes szülők: „Egyértelműen látszik: ahol megoldható, hogy ha beteg a gyerek, anya azonnal megy haza, ha szünet van, akkor nem lesz bent az anyuka, ott az anya is hálás a rugalmasságért és ez egy win-win szituáció lehet. Ha komfortosan érzi magát a munkahelyen, azt érzi, hogy a munkaadó figyelembe veszi az élethelyzetét, akkor cserébe hétvégén, este vagy éjszaka, de elvégzi a rábízott munkát. Az is általános vélekedés, hogy a kisgyerekes anyuka felelősségteljesebb életet él, jobban lehet rá számítani, ezért is szeretik őket alkalmazni.”

Családbarát munkahelyi kultúra – íme az összetevők!

A családbarát cégkultúra kialakításában számos tényező szerepet játszhat, ha az adott munkakör vagy szektor nem teszi lehetővé például a home office-t, akkor is válogathatunk az alábbi eszköztárból, hogy pozícióinkat vonzóvá tegyük a kisgyerekes szülők számára.

Családbarát intézkedések a munkahelyen:

  • Családbarát munkarend, munkaidő: korlátlan vagy tervezhető home office lehetőség, részmunkaidő, rugalmas munkavégzési lehetőség
  • Plusz szabadságok és rugalmasság váratlan események kapcsán: ilyen lehet a törvényi előírásoknál hosszabb fizetett szülési vagy szülői szabadság, vagy épp a munkaidő lejárta előtti elengedés váratlan lebetegedés esetén
  • Gyermekneveléshez nyújtott támogatások: az iskolakezdési, beiskolázási támogatás, a céges ösztöndíj, de fontos opció a gyermekmegőrzés saját bölcsődében-óvodában-iskolában vagy szerződéses partnerrel, esetleg hozzájárulás a havidíjakhoz
  • Egészségmegőrzés: a családtagokra is kiterjedő egészségbiztosítás, prevenciós programok
  • Mentális támogatás: a cég által támogatott tréningek és coaching lehetőségek pl. családi időmenedzsment fejlesztés, stresszkezelés, munkába való visszatérés témában
  • Gyereksarok, szoptató szoba: a munkahely kialakíthat gyerekbarát területet, játszósarkot és szoptatásra alkalmas helyiséget arra az esetre, ha időnként a szülőnek be kell vinnie gyermekét a munkahelyére

Családtervezéstől a minőségi időig

Ahogy a fentiek is mutatják, a családbarát cégkultúra nem egy minden vállalat számára ugyanúgy bevezethető, minden részletre kiterjedő egységes sablonmegoldás, hanem egy sokszínű csomag, ami jó esetben a céghez vonzza a tehetséges szülőket. De akár hátrébb is léphetünk egyet, hiszen a családbarát munkahely kezdődhet a családtervezésnél is: a Mercer kutatásai szerint 8 amerikai pár közül 1 küzd terméketlenséggel. Bár az arány földrészenként és országonként eltérő lehet, az biztos, hogy egyre több gyermekre vágyót érint a kérdés.

A meddőségi vizsgálatok, a késői gyermekvállalás miatt szükséges petesejt fagyasztás vagy reprodukciós eljárások azonban nagy költségeket rónak a leendő szülőkre. Egyre több nagyvállalat nyújt támogatást már a családtervezéshez is: a Cisco például csaknem 20 ezer dollár (átszámítva 6 millió forint) értékben téríti meg a meddőségi kezeléseket igénybe vevő munkatársak költségeit, a támogatást pedig az örökbefogadó szülők költségeire is kiterjesztették. Érdekes kapcsolódó kutatás: az amerikai Reproductive Medicine Associates of New Jersey kutatásában a résztvevők 68%-a válaszolta azt, hogy munkahelyet váltana egy ilyen típusú támogatás miatt.

A Patagonia outdoor ruházati cég egyesült államokbeli központjaiban saját bölcsődét és óvodát üzemeltet: a szülők gyakran együtt ebédelnek a gyerekekkel, majd munka után közösen indulhatnak haza. Különösen értékes lehet ez az így együtt töltött idő akkor, amikor gyakori panasz a szülők részéről, hogy a munkahely és az intézmények közötti ingázás miatt sokszor csak hétvégén tudnak minőségi családi időt eltölteni egymással.

De nem csak ilyen költséges megoldások léteznek: egy könnyen adaptálható ötlet lehet a Starbucks alkalmanként igénybe vehető, a munkába járást segítő bébiszitter szolgáltatása, amivel néhány amerikai államban támogatják a munkavállalókat. A váratlan eseményekre rendelhető SOS bébiszitter évi 10 napra vehető igénybe, a szülőknek kedvezményesen óránként 1-2 dollárjába kerül a szolgáltatás.

A cikk eredetileg a HRFeed oldalán jelent meg.