Egészségnap helyett Tinder-tanácsadás?
Különleges időket élünk, hiszen öt különböző generáció van egyszerre jelen a munkaerőpiacon: a Baby boomerek, az X-ek és Y-ok mellett találunk még veteránokat is, és gőzerővel érkezik a Z – gyökeresen új elképzelésekkel és elvárásokkal. Mit jelent ez a céges wellbeing programok szemszögéből? Hogy lehetséges egyszerre megfelelni a különböző generációk elvárásainak? Ezekre a kérdésre kerestük a választ a WorkLife wellbeing szakértői segítségével.

A Z generáció tagjai fiatal koruk dacára már két igen komoly válság tanúi lehettek. A 2008-2009-es gazdasági recesszió és a jelenlegi koronavírus járvány során több ízben nézték végig, hogyan omlanak össze nagy tervek, életek és emberek, ezért a figyelmük másra irányul, sokkal inkább önmagukra. A Z-k ezért közel dupláját költik wellbeingre, mint az X-ek. A wellbeing-tudatosság már az Y-nál is jóval erősebb, akik a munkaerőpiac 50 százalékát teszik ki jelenleg. Belépésükkel a munkaerőpiacra elsöprő erővel tör be a széles körű wellbeing iránti igény. Ahhoz, hogy ezt lássuk, nem kell statisztikákat böngészni, elég a hétköznapokban körülnézni. Húsz éve még nem léteztek wellness szállodák, ma tele van velük az ország. Vagy gondoljunk az éttermek, élelmiszerboltok kínálatára. A biotermékektől a vegánon keresztül a GMO- és mindenmentesig iparágak épülnek az újfajta egészségtudatosságra. A segítő szakma virul, a Z-nek már nem ciki szakértőhöz fordulni, neki ez azt jelenti, hogy "adok magamra", "fontos vagyok magamnak", ami a tudatosság jele. A klasszikus pszichológia mellett az önismeret és önfejlesztés valaha létezett legszínesebb palettájából válogathatunk az életmód coachingtól a mindfulnessen keresztül a Theta healingig.

Kétségbeesés helyett tájékozódás

Az egészségtudatosság a koronavírus járvánnyal kapcsolatban is megnyilvánul, kétségbeesés helyett, ők inkább tájékozódnak. Az elmúlt időszak egyik legnépszerűbb szolgáltatása a COVID ellen harcoló infektológus szakorvossal hirdetett webinár, aminek során minden felmerülő kényes kérdést meg lehet vitatni, legyen szó vírusmutánsokról vagy az oltások megbízhatóságáról. 

A gazdasági világválság pedig a munkához, pénzhez való viszonyukra is rányomta a bélyegét: ők már nem “nagy, befolyásos valakik” akarnak lenni mammut vállalatoknál, hanem inkább start-upperek, és nem feltétlenül törnek cégvezetői babérokra. Látják azt is, hogy nőnek ki a semmiből az influencerek, Youtube vloggerek. Rugalmasak, mégis tudatosan bánnak a pénzzel, már most megtakarításokban gondolkodnak. A “Pénzügyi tudatosság” előadásunkra például egyértelműen a fiatalabbak köréből jön az igény.  

“Fenntartható divat”, vagy “bolygóbarát étrend”

Az önmagukért vállalt felelősségen túl a környezetért is felelősek. Ez a másik olyan kritérium, aminek mentén szívesen költenek. A nagy ruházati láncoknál megjelent a biopamut, az újrahasznosított textil, új márkák, feltörekvő vállalkozások gyártanak pet palackból sport- és egyéb ruházatot. Ebben a témában a “fenntartható divat”, vagy “bolygóbarát étrend” programjaink örvendenek nagy népszerűségnek. Az ódivatú költségvetést újra kell gondolni, mert ez az a korosztály, akik a céges autó helyett (hacsak nem elektromos) szívesen bringáznak a munkába, cserébe viszont értékelni fogják, ha az irodai hűtőben frissen facsart levek és vegán szendvicsek várják, ebédidőben vagy munka után pedig egy helybe hozott gerinctorna.

“Yes” - “no”, “like” - “dislike”

Ez a generáció a legkritikusabb az információk terén. Immunis a “bullshitre” és a megbízhatatlan források citálására, felesleges töltelékinformációra. Átláthatóságra, “yes” - “no”, “like” - “dislike” helyzetmegoldásra törekszik sallangok nélkül. Nemcsak az információ típusa, hanem forrása is más esetükben. A Z generáció nemcsak hatékonyan, hanem kreatívan használja az online teret és a közösségi oldalakat. Neki nem jelent most problémát lecserélni az irodai jógát online jógára vagy egy fitness applikációra. Ez közel sem jelenti azt, hogy nem nézelődik vagy vásárol szívesen egy fizikai térben is létező üzletben, vagy nincs igénye “3D-s” kapcsolatokra. De előtte online tájékozódik, és időt spórol meg. Brilliáns példája ennek az is, ahogy ismerkedik, párt keres. A Tinder népszerűsége az egyszerűségében, gyors információ és döntéshozatali lehetőségben rejlik. Egy Z számára tartott párkapcsolati előadás vagy coaching immár kihagyhatatlan része a Tinder mint jelenség és mint eszköz ismerete, előnyeinek és hátrányainak a mérlegeléséhez vagy épp tippek a hatékony felhasználáshoz.  

(...)

A cikk teljes terjedelmében elérhető az Üzlet és Pszichológia 2021. április–májusi számában. Az újság megrendelhető itt.