hero
Egészséges munkahelyi ebéd: egy juttatás, amellyel mindenki jól jár!
Ma Magyarországon több mint kétmillió munkavállaló nem részesül étkezési támogatásban a munkáltatójától, pedig a minőségi, egészséges munkahelyi étkeztetés az egyik legfontosabb juttatás. Hogy pontosan miért érné meg a kollégák étkezésére figyelmet fordítanunk? Milyen adózással és juttatási csomagokkal érdemes számolnunk? Az Edenred Magyarország szervezésében megvalósuló kerekasztal-beszélgetésen minderre választ kaptunk.

A munkahelyi ebéd általában egy kardinális kérdés, akár az irodából, akár otthonról dolgozunk. Miközben néhány éve még akár 1000 forint alatt is megúszhattunk egy ebédet, napjainkban már 1500-2000 forint körül mozog egy tartalmasabb menü. Látható tehát, hogy a munkavállalók fizetésének nagy része megy el az étkezésre, így nincs olyan ember, aki ne örülne annak, ha támogatást kapna a munkahelyétől ebben a kérdésben.

„Magyarországon jelenleg 4,5 millió munkavállaló kaphatna SZÉP kártyát, azonban közülük csupán 2,2 millióan részesülnek a népszerű juttatásban. A munkavállalók egészsége és az, hogy hosszú távon számítani lehessen rájuk, ma az egyik legnagyobb érték bármely munkáltató számára. Épp ezért ennek a fajta juttatásnak egy sokkal szélesebb körben használt megoldásnak kell lennie. Az Edenred Magyarország küldetésének tekinti, hogy javítson a jelenlegi a helyzeten, és hiszünk benne, hogy a jól ismert, pozitív értékeket hordozó, adókedvezményt biztosító Ticket Restaurant megoldásunkkal ezt most meg is tudjuk tenni” – mondta Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója.  

A munkahelyi egészségvédelem egyik fontos eszköze is lehet

Ma már tudományosan bizonyított, hogy nemcsak az elfogyasztott étel mennyisége, de minősége és összetétele is felelős a többi között azokért a civilizációs népbetegségekért, amelyek a táplálkozással állnak összefüggésben. „Az elhízás, a magas vérnyomás és egyéb kardiológiai betegségek, valamint a cukorbetegség rendkívül kockázatosak az egyén és a társadalom számára egyaránt. Ezek a betegségek a téves, vagy hiányos táplálkozási ismeretekre, illetve az ebből fakadó egészségtelen étkezési szokásokra is visszavezethetőek” – hívta fel a figyelmet Antal Renáta okl. élelmiszerbiztonsági és -minőségi mérnök, a Magyar Ártalomcsökkentő és Környezeti Betegségekkel Foglalkozó Tudományos Egyesület képviselője.

E kockázatok mérséklése, valamint az edukáció fontosságának érdekében az Edenred október 16-án, az Élelmezési Világnapon – az Egyesület szakmai támogatásával – hazánkban is elindította Food Programját. Ennek keretében az Egyesület szakemberei a vendéglátóhelyeknek, az üzemi étkezdéknek, a dolgozói étkeztetéssel foglalkozó konyháknak, a közétkeztetőknek, valamint a szociális- és egészségügyi szférában működő konyháknak fogalmaztak meg tudományos alapon nyugvó ajánlásokat a főzés technológiájára, illetve a felhasznált alapanyagokra vonatkozóan. A kezdeményezés célja tehát egyrészről, hogy felhívja az emberek figyelmét a minőségibb táplálkozás fontosságára, másrészt, hogy a vendéglátásban, étkeztetésben résztvevő szolgáltatók minél szélesebb körben tegyék elérhetővé az egészségesebb választás lehetőségét vendégeik számára, így minél több munkavállaló választhasson az étkezései során minőségi és egészséges melegételt. Ez hosszú távon népegészségügyi és nemzetgazdasági szempontból is kedvező folyamatokat indíthat el.

Szeretnénk egészségesebben táplálkozni, de erre nem mindig van lehetőségünk

Bár az Edenred ősszel készült Food Barometer felméréséből kiderült, hogy a magyarok 87 százaléka elvárná az éttermektől, hogy egészséges ételek szerepeljenek a kínálatukban, ennek ellenére – noha vannak kedvező változások –, mind a mai napig azok a vendéglátóhelyek vannak többségben, amelyek a pandémiát követően sem változtattak a kínálatukon.

„A jelenlegi, koronavírus okozta járványhelyzetben nagy nehézségekkel kell, hogy szembenézzen a vendéglátóipari szektor, ezért minden forgalomnövelő eszköz – így a Ticket Restaurant is – kifejezetten hasznos lehet a teljes terület számára. Ezzel a kezdeményezéssel az eddiginél szélesebb réteg számára válik elérhetővé az egészséges melegétkezés, olyanok számára is, akik eddig nem, vagy csak ritkán engedhették meg maguknak az éttermi étkezést” – hangsúlyozta Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke.

A munkaerő bevonzásának és megtartásának is remek eszköze

Az elmúlt években több, a munkavállalói igényekre fókuszáló kutatás bizonyította, hogy a munkavállalók számára értékesek a megélhetési juttatások is, a munkáltatók juttatási stratégiájában pedig fontos, hogy kedvező adózással biztosítsák a megfelelő elemeket – hangsúlyozta Fata László juttatási szakértő, a Cafeteria TREND magazin alapítója. „A munkáltatók a divatos, trendi juttatások keresése közben néha megfeledkezhetnek arról, hogy mennyire fontos a munkavállalók fiziológia szükségleteinek biztosítása. A jó juttatások úgy támogatják a munkáltatói célokat, hogy közben értékesek a munkavállalók számára. Mivel az étkezésre mindenki költ, ezért ennek támogatása széles körben sikeres juttatás lehet. Amennyiben SZÉP kártyán biztosítja ezt a támogatást a munkáltató, úgy 2021-ben mindössze 15% adót kell fizetnie a juttatás után a béren kívüli juttatások keretösszegéig” – tette hozzá a szakértő.

Az Edenred szolgáltatásait jelenleg több mint 50 millió munkavállaló, 850 ezer munkáltató és 2 millió kereskedelmi partner használja a világ 46 országában. A Ticket Restaurant kártyák Magyarországon történő bevezetése is – a többi közt – a cégcsoport azon célkitűzését szolgálja, hogy növelje használóinak jólétét és vásárló erejét, munkaadókként vonzóbbá tegye a vállalatokat, illetve egészségesebb ételekhez juttassa a munkavállalókat.

Korszerű, kedvező adózású, gyors és kényelmes – csak néhány azon jellemzők közül, amelyek az új Ticket Restaurant digitális megoldását jellemzik, és amelynek köszönhetően bármely felelős munkáltató biztosíthatja dolgozói számára a mindennapi minőségi étkezést. A juttatás így nemcsak a jóléthez, hanem a jól-léthez szükséges egyik fontos alapfeltételhez is hozzájárul. A kártyák 2022 januárjától kerülnek forgalomba és a már jól ismert SZÉP kártya konstrukció alapján működnek majd. Technikailag három zsebük lesz, fókuszban az étkezéssel és a Mastercard által nyújtott technológiával – ami kényelmes, korszerű érintéses fizetést biztosít.