A pandémia ellenére is sziklaszilárd megélhetést nyújtottak az SSC-k és a BSC-k
A járvány ellenére nagyon látványosan növekedtek a Magyarországon működő szolgáltatóközpontok 2020-ban. A KSH napokban közzétett adatai szerint tavaly már közel 240 ilyen működött az országban, 70-nel több, mint 2019-ben. A központok alkalmazottainak létszáma pedig egyetlen év alatt tízezer fővel, azaz nagyjából ötödével emelkedett – írja a G7.

Az üzleti szolgáltatóközpontok, avagy shared service centerek és business support centerek (ssc-k és bsc-k) olyan központok, amelyek a nemzetközi vállalatok több különböző országban ténykedő leánycégeinek végeznek tulajdonképpen belső szolgáltatásokat. Azaz ilyenekből végzik például egy adott multi hollandiai leányának számviteli munkáit vagy a kanadai érdekeltség informatikai támogatását. A nemzetközi csoportok az ilyen központosítással egyrészt költségeket csökkenthetnek, másrészt egységesíthetik folyamataikat.

A globális nagyvállalatok előszeretettel választják Kelet-Közép-Európát az ssc-k helyszínéül, Magyarországon a világ legnagyobb 500 vállalata közül 144 van jelen, és közülük közel 80 ssc-t vagy bsc-t is üzemeltet az országban.

Az iparág pedig tényleg látványosan bővül. A statisztikai hivatal szerint az ilyen szolgáltatóközpontok tavaly már majdnem 61 ezer embert foglalkoztattak főállásban, és további 3500-at részmunkaidőben. Ez azt jelenti, hogy a járvánnyal sújtott 2020-as évben is több mint tízezer új munkahely keletkezett a szektorban. A vállalatok ráadásul nem is fizetik rosszul a munkatársakat: a teljes munkaidőben alkalmazottak bruttó átlagkeresete közel 670 ezer forint volt, a részmunkaidősöké pedig meghaladta a 370 ezret. Előbbi 8, utóbbi 11 százalékkal nőtt az elmúlt évben.

Az országon belül a főváros és a közép-magyarországi régió a legkedveltebb: a magyarországi szolgáltatóközpontok háromnegyede működik itt, és ezek a cégek foglalkoztatják az iparág alkalmazottainak majdnem 85 százalékát, akik többet is keresnek, mint az ország más pontján dolgozó kollégáik.