hero
hrpwr.hu 2022. január 12. 12:00
A munkavállalók kétharmada tervezi otthagyni jelenlegi munkahelyét
Számos elmélet és kutatás látott napvilágot korábban, mik a munkahelyváltás mögöttes okai és mi az, ami növelheti a dolgozók elégedettségét. A Cvonline.hu állásportál mélyebbre ásott a témában és saját kutatást végzett egy 500 fős munkavállalói csoporttal. Elsősorban arra voltak kíváncsiak, vajon mennyiben befolyásolja a covid okozta bizonytalanság a munkahelyváltási szándékot, illetve ezen túl mik azok a mozgatórugók, amik változtatásra vagy éppen maradásra bírnak egy munkavállalót. Ezen kívül kutatták még az álláskereső szokásokat, valamint az önéletrajzhoz, mint álláskeresői eszközhöz való vélekedést.

A kitöltők között vegyesen szerepeltek kék- és fehérgalléros dolgozók, vegyes korosztállyal és iskolai végzettséggel egyaránt.  

A munkahelyváltási szándékkal kapcsolatban világosan látszik a munkavállalók általános elégedettsége (elégedetlensége), ugyanis

 a kitöltők 2/3-a válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy, tervez-e munkahelyet váltani a közeljövőben (legkésőbb 2022 első negyedévében).    

Jó hír viszont, hogy a maradók a nagy része valóban elégedett és szereti a munkáját, és csupán kis részük marad a régi állásában valamilyen más késztetés miatt (pl. covid helyzet, életkor, megszokás stb.).

Az alacsony bér az egyik legfőbb tényező

Az eredmények egyértelműen szemléltették, hogy általában egyszerre több területen is elégedetlen az a munkavállaló, aki, új munkahely után néz.  Egyetlen kivételt képez a munkabér, ugyanis a váltani szándékozók 52%-a megjelölte az alacsony munkabért, közülük is több mint 30%, akinek ez az egyedüli indoka a váltásra.

Minden más tényező sokkal kisebb számban fordultak elő egyedüli indokként.  Második helyen közel egyenlő arányban szerepelt az előrelépés / karrier váltás igénye és a megbecsülés/elismerés hiánya. Ezeket szorosan követte a szakmán belül új kihívások keresése, mint indok, illetve a vezetőséggel kapcsolatos problémák. Utolsó helyen a nem megfelelő munkahelyi légkör és lokáció szerepeltek.  

A munka szeretete az egyik legfontosabb megtartó erő

A munkahelyükkel elégedett alkalmazottak is több tényezőt jelöltek meg, amelyek miatt szívesen maradnak a meglévő munkahelyükön.  A maradók 43%-a írta, hogy kifejezetten szereti a munkáját, függetlenül attól, hogy kékgalléros (eladó, gyári dolgozó, futár) vagy fehérgalléros, illetve vállalkozó volt a válaszadó.  A második fontos tényező a munkahelyi körülményekkel való elégedettség (fizetés, iroda, vezetőség stb.), majd kicsivel lemaradva a jó munkahelyi légkör és összetartó csapat következett, mint motiváló tényező.  A végső helyeket a megszokás, az életkor és a covid miatti bizonytalanság foglalta el.  

Hogyan alakulnak az álláskeresési szokások?

Habár szép számban növekedett az újabb toborzási területek népszerűsége az elmúlt években, 

az állásportálok még mindig kulcsszerepet tölthetnek be a folyamatban, ugyanis a válaszolók 80%-a megjelölte, hogy itt (is) figyeli az aktuális kínálatot. 

Minden más csatorna jócskán kevesebb arányban szerepel a listán. A karrieroldal, az internetes keresők és a Facebook csoportok hasonlóan fontos felületek, ezeket követték a LinkedIn és Facebook hirdetések, illetve állásbörzék.  

Az álláskeresés módját tekintve továbbra is a legnépszerűbb a megcélzott pozícióra keresés, illetve hasonló arányban követi ezt egy vágyott munkahely álláslehetőségeinek böngészése. A kitöltők csupán 16%-a részesíti előnyben a munkahely lokáció alapú válogatását.  

A pályázat komolyságában továbbra is nagy szerepe van az önéletrajznak, a válaszadók körülbelül 56%-ának mindig van naprakész önéletrajza, ezen kívül kicsivel nagyobb arányban vannak azok, akik minden esetben küldenek önéletrajzot, mint akik csak akkor küldenek, ha az elvárás a jelentkezés során.  A válaszadók alig több mint 1%-a jelölte, hogy nem küld önéletrajzot a pályázata során.  

A válaszokból továbbá kiderül, hogy a munkahelyváltási szándékot kétszer nagyobb arányban jelölte a rangidősebb korosztály (babyboomer és X generáció), mint a tőlük fiatalabb Y és Z generáció.