6 szavas történettel a tisztánlátáshoz
„Gyakran érzem azt, hogy az agyam egy hatalmas telefonos kapcsolótábla, amin egyszerre villog az összes lámpa, és egyik hívásból esem a másikba. Közben persze érzem a nyomást, hogy minden egyes munkafolyamatban kreatív, átgondolt, pontos legyek, és minden egyes beszélgetésben értéket teremtsek, jelen legyek, a legjobb önmagamat adjam” – mondja az egyik ügyfelem egy levegőre. Amikor az iránt érdeklődöm, hogy honnan venné észre a helyzet javulását, pillanatnyi gondolkodás után határozottan rávágja: „Csönd lenne a fejemben.”

Ez a bizonyosságból, érzelmi minimalizmusból adódó csönd hatalmas kincs egy olyan világban, ahol egyre többen projektalapon, munkakörről munkakörre dolgoznak, nincs stabil, kiszámítható munkahelyük. Szilárd identitás helyett nagy szabadságuk van, hogy az egyre apróbb darabokra forgácsolódó idejüket mire használják.  

Néha érdemes megállni, és rendet tenni a fejünkben, hogy helyet csináljunk az aktuális életszakaszunkban igazán fontos dolgoknak. Egy pár egyszerű, tiszta mondás rengeteg feleslegesen lekötött érzelmi energiát tud felszabadítani, mert segít gyors, önazonos döntéseket hozni a mindennapok során felmerülő ezernyi döntési helyzetben. 

A tisztánlátás lírai gondolatához jól passzol, hogy egy irodalmi alaktól kölcsönözzünk eszközt a megvalósítására. Hemingway híres hatszavas novellája – „Kisbaba cipő eladó. Soha nem hordták” – évtizedek óta szerepel az írótanoncok eszköztárában, amikor egy történet tömör elmesélésének készségét fejlesztik. 

Gondold végig, melyik az a terület, ahol jólesne némi egyszerűsítés. Ragadj papírt, és szigorúan 6 szóban fogalmazz meg egy kerek üzenetet. Addig faragj rajta, amíg azt nem érzed, hogy lelkesít a leírt gondolat. Innentől már nincs is más teendőd, mint felfigyelni azokra a pozitív változásokra, amik azáltal váltak lehetségessé, hogy a fejedben helyet csináltál nekik. 

A cikk eredetileg az Üzlet és Pszichológia 2020. április–májusi számában jelent meg. Az újság megrendelhető itt.