hero
Így kérj valóban hasznos visszajelzést!
A visszajelzés a fejlődésünk egyik elengedhetetlen eszköze, hiszen segítségével megtudhatjuk, hogyan látnak minket mások és hol állunk a céljaink felé vezető úton. Nem mindegy azonban, hogy kitől, mikor és hogyan kérünk visszajelzést. Nézzünk néhány tippet annak érdekében, hogy a lehető leghasznosabb visszajelzéseket tudd bezsebelni másoktól!

Kitől érdemes visszajelzést kérnünk?

Azt, hogy kinek a véleményére vagyunk kíváncsiak a teljesítményünkkel vagy a viselkedésünkkel kapcsolatosan, attól függ, hogy ki is az, aki a leginkább rálát(ott) az adott eseményre és kinek releváns a véleménye. Ha például egy nagy projekten dolgozunk másokkal együtt, akkor egyrészt kérhetünk visszajelzést a csapattagjainktól és a közvetlen főnökünktől, vagy épp az ügyfelektől is. Fontos, hogy olyan valakit válasszunk, aki végigkíséri a folyamatot és megfelelően tudja értékelni azt (tehát előfordulhat, hogy a párunk is látja, mennyit dolgozunk, ebben a helyzetben mégsem tőle fogunk kérni visszajelzést, hiszen magát a projektet nem látja át, és szakmailag nem ő a megfelelő ember). A megfelelő visszajelzést adó személy kiválasztása az egyik legfontosabb lépés, amikor hatékony visszajelzésre akarunk szert tenni.

A visszajelzés kérése mögött megbújó pszichológiai okok

Rendben, értjük, milyen fontos a megfelelő személy kiválasztása, de min múlhat még ezenkívül az, hogy kihez fordulunk és hogy egyáltalán kérünk-e visszajelzést? Összességében megfigyelhető, hogy azok, akik elismerésre vágynak és fontos számukra a jó teljesítmény, olyan valakitől kérnek visszajelzést, akivel jó a kapcsolatuk és akikről tudják, hogy magas szakértelemmel rendelkeznek. Azonban azok, akiknek a legjobban kellene javítaniuk teljesítményükön, a legkevésbé valószínű, hogy maguktól visszajelzést kérnek. Ezenkívül azok, akiknek alacsony az önbizalmuk, félnek az értékeléstől, ezért énvédő mechanizmusokat használnak. Hajlamosak tagadni vagy kerülni a negatív visszajelzéseket, és általában megpróbálják kontrollálni a kapott visszajelzéseket. Ezzel azonban gátat szabnak saját fejlődésüknek, hiszen 

ha elfogadjuk a kapott visszajelzést, képesek leszünk reális célokat megfogalmazni a teljesítményünk növelése érdekében.

Mikor kérjünk visszajelzést?

Alapvetően visszajelzést kérni mindig hasznos, amikor annak igénye megszületik bennünk, de amikor egy fontos feladatot végeztünk el, amelyben magasabb szinten kellett használnunk a kompetenciáinkat vagy új oldalunkat kellett megmutatnunk, mindenképp érdemes visszajelzést kérni. Ezenkívül, ha meghatároztunk magunk számára fejlesztési célokat, akkor azokról is hasznos időnként visszajelzést kérni, hogy lássuk, mások hogyan látják a fejlődési ívünket és milyen hatása van annak, ha változunk.

Hogyan kérjünk hatékonyan visszajelzést?

Nem könnyű olyan visszajelzést kérni másoktól, ami valóban őszinte és a fejlődésünket szolgálja. Sokat tanulunk arról, hogyan adjunk visszajelzést, de viszonylag kevés szó esik arról, hogyan kérjünk visszajelzést másoktól. Vezetőként fontos, hogy biztonságos és bizalmas közeget teremtsünk ahhoz, hogy a munkavállalók el merjék mondani őszinte véleményüket. Az emberek alapbeállítása gyakran az, hogy csak pozitívat mernek megfogalmazni, főként a felettesük felé, mert félnek az őszinte visszajelzés következményeitől. 

Nézzünk tehát néhány tippet, melyeket érdemes megfontolni, ha valóban hasznos visszajelzésre akarunk szert tenni, legyünk akár beosztottak, akár vezetők:

 

  1. Legyünk nyíltak azzal kapcsolatban, hogy őszinte visszajelzést szeretnénk kapni! Tudassuk a másikkal, hogy azért fontos számunkra a visszajelzés, hogy fejlődhessünk és ráláthassunk saját működésünkre és a visszajelzést felhasználva változtathassunk. Hangsúlyozzuk ki, hogy nem azt várjuk, hogy kedvesek legyenek velünk, hanem hogy segítőkészek. 

 

  1. Fókuszáljunk a jövőre! Kérdezzünk rá, hogy mi az, amitől a jövőben hatékonyabbá válhatunk. Ha nem egy konkrét múltbeli eredményre vagy cselekvésre kérdezünk rá, hanem arra, mit tehetünk a jövőben, könnyebb másoknak őszintének lenni.

 

  1. Ne csak egyszer kérdezzünk! Adjunk másoknak több lehetőséget is arra, hogy elmondhassák a véleményüket, akár többféle módon is (írásban és szóban). Előfordulhat, hogy ha valaki nem tud felkészülni egy visszajelző beszélgetésre, nem tudja elsőre teljeskörűen elmondani a véleményét. Ilyenkor segíthetünk azzal is, ha konkrétumokra kérdezünk rá: például mit gondolsz, a legutóbbi meetingen mit tudtam volna jobban csinálni?

 

  1. Adjunk felkészülési időt! Az előző tipphez kapcsolódva, ha azt szeretnénk, hogy átgondolt, részletesebb visszajelzést kapjunk, hatékonyabb, ha előre kitűzzük a beszélgetés időpontját, ezzel időt adva a másiknak a felkészüléshez.

 

  1. Hallgassuk a másikat ítélkezés nélkül! Bár nehéz, próbáljuk meg nyitottsággal hallgatni a másiktól érkező visszajelzéseket, akkor is, ha az pozitív és akkor is, ha negatív. Ha őszinteséget kérünk másoktól, akkor valóban értékeljük is, ha őszinték velünk. Ha elkezdünk védekezni és hevesen reagálni, akkor kevésbé valószínű, hogy legközelebb mernek őszinte visszajelzést adni.

5+1. Írjuk le, amit mondanak! Ez egyrészt azt mutatja, hogy valóban komolyan vesszük a kapott visszajelzést, másrészt időt is ad a másiknak, hogy amíg írunk, gondolkodjanak. Gyakran ezalatt kieshet belőlük egy újabb gondolat, ami talán még fontosabb, mint az első.

Az értékes visszajelzés a leggyorsabb út a fejlődéshez. 

Bár nem várhatjuk, hogy ezek teljes mértékben megmutassák, kik vagyunk mások szemében, de abból mutatnak valamit, hogyan észlelnek minket mások egy-egy helyzetben, amely nagyban hozzájárul az önismeretünk fejlődéséhez is. 

Te mivel egészítenéd ki a listát?