Adakozni menő! – derül ki egy friss céges kutatásból
A magyar vállalatok csaknem 2/3-a támogat civil szervezeteket, kifejezetten pénzadományt 45%-uk ad – derült ki a Human Dialog és az Emocionális Marketing idei kutatási projektje bemutatóján. A reprezentatív, 500 cég döntéshozóinak megkérdezésével készült felmérés érdekes következtetése, hogy a cégek önzetlenül jótékonykodnak, nem várnak ellentételezést, de szeretnek biztosra menni abban a tekintetben, hogy a felajánlásuk ténylegesen jó ügyet szolgált.

Az adománygyűjtés alaptétele a céges jótékonykodásra is igaznak bizonyult a friss kutatás adatai tükrében: a válaszadó cégek megerősítették, az a civil szervezet kap támogatást, aki kér, pláne az, aki jól kér. A céges döntéshozók jellemzően e-mailben várják a megkeresést, és szeretik, ha a támogatásukra igényt tartó civil szervezet alapos dokumentációval támasztja alá kérését.

Az adománygyűjtésre és a civil szervezetek finanszírozásának kérdéskörére fókuszáló kutatási projektek sorozata immár 3 éve indult útjára a civil kommunikáció hazai specialistája, a Human Dialog és az Emocionális Marketing kutatócég együttműködésében. Az első, 2016-os felmérés a civil szja 1% felajánlás motivációs hátterét vizsgálta, míg tavaly a magánszemélyek adományozási szokásait és motivációit térképezték fel, mindkét esetben nagymintás, reprezentatív felmérések útján. Az idei projekt a civilek finanszírozásának másik nagy tartópillérét, a vállalati adományozás témakörét tűzte napirendre.

Nem elhanyagolható tényezők a személyes érintettség és kötődés

A felmérés egyik fontos következtetése, hogy a cégek nem puszta üzleti tranzakcióként tekintenek a jótékonykodásra, a támogatások odaítélésekor annak hasznosságát, a rászorultságot, vagy akár szubjektív szempontokat mérlegelnek, de saját bevallásuk szerint háttérbe szorulnak a vállalat közvetlen érdekei. Természetesen nem megkerülhető a döntéshozó és az emberi faktor, a személyes érintettség és kötődés nagyon fontos tényező lehet a támogatandó civil szervezet kiválasztásakor. Nem meglepő tehát, hogy a leginkább preferált terület az szja 1% felajánlásához és a magánszemélyek adományozási gyakorlatához hasonlóan a céges jótékonykodás esetén is az egészségügy és a rászoruló gyermekek segítése.

Az 500 hazai vállalat megkérdezésével készült friss kutatás rengeteg számmal és adattal szolgál, megtudhattuk például, hogy a civileknek jutó átlagos adomány értéke 1 076 000 Ft, a leginkább jellemző, legtöbbször adott összeg mégis 100 000 és 200 000 Ft. Az adományozási hajlandóságot nem, de az adott támogatás értékét kimutatható mértékben befolyásolja az, hogy magyar vagy külföldi tulajdoni háttere van-e a vállalkozásnak, utóbbiak tipikusan több pénzt szánnak a civilek segítésére. Nem beszélhetünk viszont kitüntetett adományozási szezonról, a vállalatok a megkeresésekre reagálnak, történjen az az adott év bármely időszakában. A felmérés eredményeiből látható, hogy az adományozásra a kisebb cégek esetében is megvan ugyanaz a fogékonyság, mint a nagyvállalatok körében, még ha a megszerezhető adomány értéke arányosan kisebb is.