3 jó tanács, ha online tartanánk tréninget
Online tréninget tartani a COVID19 időszakában extra nagy kihívást jelent mind hallgatói, mind tréneri részről. Sok oktató kolléga a lehető legtöbbet teszi meg azért, hogy a rengeteg bizonytalan változó ellenére mégis hatékonyan sikerüljenek ezek a tanulásra, fejlődésre szánt alkalmak. Számos eshetőségre (technikai bakik, aktuális emberi tényezők…) persze nem tudtunk felkészülni, és gyakran menet közben bukik ki valami, ami nem működik, vagy nem úgy, ahogy az eredetileg tervezve volt.

Így a tananyag „leadása helyett” elkerülhetetlenné válik az intenzív figyelem és a gyors tréneri alkalmazkodás online tréning közben is, hiszen nagyobb eséllyel történik gyors megoldást kérő helyzet: elmegy a net, valaki figyelme elkalandozik (pl. otthon van kisgyerekkel) stb. A következőkben három, a legnagyobb jószándékkal előkészített, mégis félresikerült jelenségeket fogok felsorolni, amit ha lehet, mindenképp kerüljünk el a saját tréningünk megtartása közben.

„És azt ismeritek, hogy…?” – Avagy a humor teljesen másként működik

Az eddig bevált nyelvi fordulatok, hangnem, szóhasználat online környezetben alapos átgondolást, reformot kérnek. Sokaknál tapasztaltam, hogy teszt nélkül, rögtön élesben került kipróbálásra számos oktatói eszközük, vagy hagyatkoztak pl. a bevált szóhasználatukra, mint szellemi hátországra. „Ezen mindig derülni szoktak...” ezután még kudarcosabb az unott vagy éppen kikerekedett szemű résztvevők részéről a totális csend, amiben még a légy repkedését is hallani.

Nem hiába, élőben más metafizikája van egy-egy mondatnak, mintha képernyőn látnánk, hallanánk őket, a résztvevő és az oktató közti kémia és bizalom is érezhetően sokkal lassabban alakul ki. Ezen sokat segíthet, ha folyamatosan alkalmazkodunk a résztvevőkhöz és rászánjuk az időt, hogy személyesebb, oldott légkört alakítsunk ki, amiben máshogy működnek az előre betárazott humorpatronok. 

No Activity – Az aktív jelenlétet kérő, mozgásos, gyorsasági gyakorlatok totális kudarca

Online képzésen, tréningen könnyebben érezhetik úgy a résztvevők, hogy a láthatatlan leghátsó sorban ülnek, nem látszanak. Tréning-etikett kérdése, hogy megengedett-e a mikrofon, vagy kamera résztvevő általi lekapcsolása, de most vegyük alapnak, hogy mindannyian látszódunk és hallatszódunk, a tréner pedig kezdi érezni, hogy valamiféle aktivitásra kellene sarkallnia az ücsörgőket.

Ennek érdekében többször láttam próbálkozást arra, hogy mozgásos és gyorsasági gyakorlatokat hoztak be offline tréningről, kivétel nélkül gyenge eredménnyel. Hol a net erőssége, hol a multitasking miatt rendre feladásra kerültek ezek a gyakorlatokCserébe egy játékosított névkör is bőven elégnek bizonyult arra, hogy a résztvevők a sajátjuknak kezdjék érezni a tréninget, így szerintem érdemes oktatóként előre átgondolni, hogy pontosan milyen gyakorlatok ültethetőek át sikerrel az online térbe.

Tengernyi tananyag –  ’A kevesebb több’ szabály újrafelfedezése

Online képzések előtt hatványozottan javasolt a ’túlkészülés’ a szigorú tematika mellett is, melynek lényege, hogy jóval több feladatot készítek elő trénerként, mint amennyi az alkalomba belefér, „biztos, ami biztos” alapon. Ez amellett hogy segíti az alkalmazkodást, biztonságot is ad abban a tekintetben, hogy tudunk majd a csoport hangulatára, dinamikájára szabottan válogatni a feladatok közül, ahogy a helyzet megkívánja tőlünk.

Mintha ezeken az alkalmakon más időzónába kerültünk volna, nehezen összehasonlítható ugyanazon anyag kibeszélése élőben és képernyőn, egyszerűen más hosszúságúnak érződik. Vannak lényegi, megkerülhetetlen modulok, amik a tematikában is sarokpontként jelennek meg, és segítő lehet olyan anyagokat is belepakolni a tervezetünkbe, amikre lehet, hogy nem lesz szükség. Jó, ha előkerül, de nem kihagyhatatlan.

A furcsa és szokatlan időérzékelés miatt könnyen rácsúszhat a tréner a mennyiségi oktatásra, így adódhat, hogy egy óra alatt több dologról lesz szó, mint máskor három órában. Javaslom lassítani, a résztvevő agya ugyanis nem teherhajó, ami teletömést kér, inkább fáklya, amit érdemes begyújtani. A kötelező elemek után szerintem tökéletesen helye lehet egy moderált beszélgetésnek is a témában. Az aktív jelenlétet segítheti egy körkérdés, vagy személyes véleményekre rákérdező, kommunikációs gyakorlat.

TIPP: Tapasztalatom szerint ezeken a tréningeken nagyon felértékelődtek a kreativitást kérő, vagy akár alkotói jellegű manuális tevékenységek. Egy tollal papírra készített rajz vagy lista elkészítése frissítő, ébresztő hatású a nagy képernyőidő mellett, ráadásul a vizuális alkatú résztvevőknek sokat segíthet a tananyag rendszerezésében, átlátásában is.

A cikk eredetileg az Eureka Blogon jelent meg.

 

Hogyan támogassuk, irányítsuk, motiváljuk a csapatot otthonról?

Home Office - Vezetési pszichológia - Végh József klinikai pszichológussal, volt túsztárgyalóval

2x45 perces élő, interaktív webinárium

A HRPWR.HU és az Üzlet & Pszichológia szaklap bemutatja az első vezetőknek szóló, online, interaktív webkonferenciáját!

Amit egy volt rendőrségi kríziskezelő, túsztárgyaló pszichológus tud, az pont az, hogy stresszhelyzetben, ráadásul távolról hogyan, milyen eszközökkel lehet hatni egy másik emberre. Végh József több évtizedes tapasztalata alapján rengeteg olyan tudást halmozott fel, ami a mostani helyzetben hasznos egy vezetőnek. Az élő workshop során olyan eszközöket mutat be, melyek segítségével egy vezető hatékonyabban tud jelen helyzetben is támogatni, irányítani, motiválni. A délelőtti előadást egy délutáni közös elemzés, értékelés, kérdezz-felelek blokk követ.

Előadó: Végh József, klinikai pszichológus, volt túsztárgyaló, TA szervezeti változást kezelő tréner

Időpont: május 15. péntek
               délelőtti szekció: 10.00 - 10.45
               délutáni szekció: 14.00 - 14.45

Részvételi díj: 11 000 Ft + Áfa/fő

Regisztráció: A jegyvásárlásért ide kattints!
További információk és csoportos kedvezmény itt.