Kiütött az oltás, nem tudok dolgozni! Mit tegyek?
Bár a szakértők tanácsa szerint bármelyik oltás jobb, mint a Covid-vírusfertőzés, azért mindegyiknek lehetnek mellékhatásai, pontosabban oltási reakciók léphetnek fel. Jó esetben ezek enyhék, de még így is sok kellemetlenséget szülnek. Ezért nem árt felkészülni már az oltást megelőzően, az immunerősítés egyik legegyszerűbb módja pedig az étrendünk átalakítása. A Pénzcentrum összeszedte, hogyan érdemes készülnünk, mit érdemes ennünk, ha oltásra készülünk, vagy már abból lábadozunk.

Az oltásokra testünk számos válaszreakciót adhat, ami önmagában jó jel, hiszen azt jelzi, a szervezetünk elkezdte az immunitás kiépítését a koronavírussal szemben. A fejfájás, hidegrázás, izomgyengeség és egyéb tünetek ettől függetlenül rettentő kellemetlenek, és ha csak pár napra is, de roppant mód megnehezítik mind munkavégzésünket, mind kikapcsolódásunkat.

Vannak azonban módszerek, hogy gyorsabban leküzdd az oltás mellékhatásait, és ezek közül számos az étkezéseddel függ össze.

Mit igyunk és együnk, ha oltásra készülünk?

Többféle vakcina felvétele után is általános panasz a láz és annak kísérőtünetei. Bármelyik oltóanyagot kapjuk tehát, az általános tanács az, hogy pihenjünk sokat, és ha szoktunk sportolni, azt is függesszük fel egy időre. A szakértők ehhez egyre gyakrabban hozzáteszik, hogy az étrendünkkel is segíthetünk magunknak túllendülni ezen az időszakon.

A gyömbér bizonyítottan jó hatással van a gyomorbántalmakra. A gyömbértea ráadásul akkor is egyszerűen elkészíthető és olcsó, ha házilag csináljuk.

A védettséget szervezetünk úgy fejleszti ki, hogy a vakcinában lévő hatóanyagra reagálva antitesteket és fehérvérsejteket termel. Munkáját nagyban megkönnyíthetjük a proteindús étkezéssel. A fehérjéket persze a megfelelő étkezés mellett táplálékkiegészítőkkel is pótolhatjuk.

Legyen csapvíz, tea, vagy ásványvíz, a lényeg, hogy igyunk sokat. Az oltás által kiváltott láz könnyen kiszáradást okozhat, ha erre nem figyelünk oda.

Amit már hetekkel az oltás előtt érdemes megtenni

Érdemes már az oltásunk előtt pár héttel figyelni rá (ha eddig nem tettük), hogy egészségesen étkezzünk. A mediterrán ételek például ismertek gyulladásgátló hatásukról, de néhány hétbe beletelhet, míg ez a jótékony hatás kialakul.

A mediterrán étrend alapja a nagy mennyiségű gyümölcs és zöldség, valamint a teljes kiőrlésű lisztből készült ételek, a halak, a bab és a tojás. A tej- és húsfogyasztást ellenben érdemes mérsékelni. A zöldség- és gyümölcsfogyasztással kapcsolatos érdekesség, hogy egy kutatás szerint azok a 65 év felettiek, akik napi 5 vagy annál több alkalommal ettek zöldséget vagy gyümölcsöt, könnyebben birkóztak meg a védőoltásokra adott immunválaszokkal, mint azon társaik, akik maximum napi kétszer fogyasztottak zöldséget vagy gyümölcsöt.

Érdemes legalább a vakcina felvétele előtti néhány napban alacsony glikémiás indexű ételeket fogyasztanunk, hogy kontroll alatt tartsuk vércukorszintünket. Diabétesszel kapcsolatos kutatásokból kiderült, hogy az alacsony vércukorszint is segíthet elkerülni a gyulladások kialakulását. A vércukorszintünk normális szinten tartásában egyébként a zöldségek, a bab, a teljes kiőrlésű kenyerek és az alma, valamint a bogyós gyümölcsök lehetnek segítségünkre.

Egy jó csirkepaprikás, vagy zöldséges csirkeleves nem csak finom, de könnyen emészthető és tápláló is.

Rostdús és erjesztett ételek

Nehéz előre megbecsülni, hogyan reagálunk majd az oltásra, hiszen annak hatása az eddigi tapasztalatok alapján nem csak vakcinánként, de emberenként is igen eltérő.

Annyi a szakértők szerint biztos, hogy az egészséges bélflóra a megfelelő immunválaszunk kialakításának egyik alapköve. Ezért ajánlott rostdús és erjesztett ételekkel is kiegészíteni étrendünket, minimum két héttel az oltásunk előtt illetve után.

Kutatások rámutattak, hogy bizonyos probiotikumok segítik az antitestek termelését az oltások után. Ilyenek például a kefirekben és joghurtokban megtalálható tejsavbaktériumok.

Az étrenden túl

A szakértők szerint tehát egy gondosan felépített, egészséges étrend az oltásra való felkészülésben is segítségedre lehet. A diéta legfontosabb elemei a gyulladáscsökkentő hatással bíró ételek, mint a gyümölcsök, a zöldségek és a halak. Nem érdemes sok húst fogyasztani, és az alkoholt is kerüljük a vakcinázás előtti és utáni napokon, ezzel is elkerülve a kiszáradást.

Ne feledjük azt sem, hogy az egészséges életmódnak az étkezésünkön kívül számos más eleme is van. Fontos, hogy kipihentek legyünk, különösen az oltás napján. Így adjuk ugyanis a legjobb esélyt immunrendszerünknek, hogy jól reagáljon az oltásra, és gyorsan legyűrje az esetleges mellékhatásokat.