hero
2021. december 15. 12:00
Az irodának most már többnek kell lennie, mint egy helynek, ahova leülünk dolgozni
A trendek azt mutatják, hogy a távmunka mellett a cégek fokozatosan ismerik fel a rugalmas megoldások előnyeit. A piac már átalakulóban, egyre több bérlő kopogtat a flexibilis irodákat kínáló szolgáltatók és tulajdonosok ajtaján. A ShareSpace szerint a munka egyre kevésbé a zárt folyamatokról, és egyre inkább a kreatív megközelítésekről szól. A globális világjárvány megmutatta, hogy a technológia lehetővé teszi, hogy bárhonnan dolgozhassunk, ami azt is jelenti, hogy ha a munkakörnyezet versenyben akar maradni a home office-szal szemben, egy irodának most már többet kell nyújtania, mint egy helyet, ahol le lehet ülni.

Két fő narratíva jelent meg a piacon. Vannak, akik úgy vélik, hogy a távmunka miatt már nincs szükségük fizikai irodára, de akadnak olyan cégek is, akiknek a jelenlegi helyzetben minden eddiginél nagyobb irodatérre van szükségük. A vállalkozások most érkeztek el oda, hogy átértékeljék jelenlegi berendezkedésüket, és mivel nem létezik egy, mindenre kiterjedő megoldás, minden változtatást és finomhangolást az egyéni vállalati igények, értékek és a munka jellege alapján kell átértékelni. 

Egészen a közelmúltig az irodabérleti egyenlet - amely egyszerűen azért működött addig, amíg működött, mert mindenki követte, anélkül, hogy megkérdőjelezte volna - a következőképpen szólt: alkalmazottak száma = a szükséges munkaállomások száma. Ma már olyan környezet megteremtésére törekednek a vállalatok, amely lehetővé teszi, hogy a munkavállalók különböző stílusokban dolgozzanak, szocializálódjanak és kapcsolódjanak egymással. Az ötletcserére szolgáló kollaboratív terek, tárgyalók a termékközpontú vállalatok számára laboratóriumokhoz hasonló terekké váltak.

Az irodahelyiségek iránti kereslet azonban nem csökkent, hanem paradox módon nőtt, mivel több helyre van szükség ahhoz, hogy kevesebb dolgozót, de-denzifikált környezetben, többféle munkastílusban lehessen foglalkoztatni. „A megfelelő munkakörnyezetnek a vállalat termelékenységére és sikerére gyakorolt hatásának felismerése a klasszikus "gyere be, ülj be és végezd a munkád" modell régóta esedékes frissítéséhez vezetett. Sok vállalatvezető arra ösztönzi dolgozóit, hogy osszák fel a munkahetet a távmunka és a központból történő alkalmi munkavégzés között”- tette hozzá Halász Kinga, a ShareSpace Hungary ingatlanstratégiai vezetője.

A digitális megoldások lehetővé tették, hogy a társadalmunk a napi működés számos területén szintet lépjen, ez alól a PWC tanulmánya szerint a mezőgazdaság mellett a második legelmaradottabb iparág, az ingatlanpiac sem volt kivétel. A vállalkozások most igyekeznek digitalizálni folyamataikat és integrálni a digitális eszközöket, például a blockchain és a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a mindennapi működésükbe.

Megszűntek a felesleges és költséges közvetítők, és egy olyan platform jött létre, amely drasztikusan racionalizálja és digitalizálja az irodabérlést, emellett lehetővé teszi, hogy a bérlés folyamata akár 80%-kal is felgyorsuljon. Ez azt jelenti, hogy a kereséstől a virtuális megtekintésen át a bérleti dokumentumok jogszerű aláírásáig minden részfolyamat online megvalósítható. Így lehetséges, hogy a Booksy, a világ egyik vezető időpontfoglalási alkalmazása két hónap alatt bérelte ki új székhelyét Lengyelországban a ShareSpace-en keresztül, míg egy filmes cég mindössze két nap alatt talált ideiglenes munkaterületet Budapesten.

Az Accenture 2021-es "A munka jövője tanulmánya" szerint, amely 9000 munkavállalót kérdezett meg világszerte, a nagy növekedési potenciállal rendelkező szervezetek 63%-a lehetővé tette a produktivitást bárhol támogató munkaerő-modelleket, a kutatásban megkérdezett munkavállalóknak pedig 83%-a vágyik a hibrid munkavégzés által kínált rugalmasságra. Sok nagyvállalat felismerte a home office potenciális veszélyeit (csökkent produktivitás és elkötelezettség, potenciális kiégés vagy munkahelyi depresszió), és egyre bővül azoknak a vállalatoknak a listája, amelyek a Hub and Spoke struktúramodell bevezetése mellett döntenek, köztük olyan nagy nevek szerepelnek, mint a Google, az Apple, a Spotify, a Citibank, a Facebook, a Microsoft, a Reddit, a Revolute vagy a Zoom.