hero
8 tanulság az idei Kékgalléros konferenciáról
Idén is megrendezésre került a hrpwr.hu és az Üzlet és Pszichológia által a Kékgalléros HR kihívások 5.0 konferencia, ahol a résztvevők többek között a kékgalléros munkaerő toborzásához és megtartásához is számos hasznos tippet hallhattak. Ráadásul az idei konferencia előadásainak második felében a COVID időszakában összegyűjtött tanulságokról is szó esett. Íme 8 hasznos tanulság a konferenciáról, melyeket érdemes megszívlelni!

1. Biztosítsunk lehetőséget a munkakör közös formálására!

A kékgalléros munkaköröknél viszonylag kevesen gondolkodnak el a job crafting módszerén, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy lehetőséget adunk a munkavállalónak arra, hogy beleszóljon a saját munkakörének a kialakításába. Természetesen minden szervezetnek megvan a maga mozgástere ebben a témában, de érdemes megkérdezni az adott dolgozót, hogy egyébként kivel szeret a leginkább együtt dolgozni, mely feladatokat végzi a legszívesebben és milyen mértékben van lehetősége azt megtenni. Az igények felmérése után foglalkozhatunk azzal, milyen változtatási opcióink vannak. Emellett arra is fontos felhívni a munkavállaló figyelmét időről-időre, hogy mi a munkájának, az elvégzett feladatainak az értelme, a célja, hiszen ezáltal fontosabbnak és sokkal inkább megbecsülve érezheti magát - hívta fel a figyelmet Balogh Blanka pszichológus, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék előadója.

2. Próba-szerencse toborzás helyett tudatos stratégiaalkotás

Egy sikeres toborzási kampányhoz elengedhetetlen a célközönség alapos megismerése, az igényeik felmérése és annak megértése, mely csatornákon keresztül tudunk eljutni hozzájuk a leghatékonyabban – emelte ki előadásában Czellecz Zoltán, a Work Force Kft. operációs igazgatója. Jelenleg akkora a verseny a munkaerőpiacon, hogy fontos a folyamatos megújulás annak érdekében, hogy ne maradjunk le. A stratégiatervezés mellett a toborzók folyamatos képzése is nagyon fontos, hogy megértsék, mire számíthatnak egy új eszköztől és hogyan tudják abból a legtöbbet kihozni.

3. Emberség mindenekelőtt!

A fizikai munkakörökben kialakuló munkaerőhiányt gyakran igyekeznek a cégek külföldről érkező kollégákkal enyhíteni. Mócsán Andrea, a Pannon-Work Zrt. kirendeltségvezető-helyettes munkatársa a harmadik országbeli munkavállalók integrálási folyamatáról beszélt előadásában. Kiemelte, hogy egy külföldről érkező munkatársnál rendkívül fontos figyelembe venni a kezdetektől, hogy más kultúrából érkeznek, s nekik nehézségeik adódhatnak olyan dolgokból is, amik számunkra természetesek. A különbségek elfogadása, a megértés, az igényeik meghallgatása és az azokra való reagálás nagy mértékben megkönnyítheti a beilleszkedésüket.

4. Ha 2 napon belül nem keresed fel a jelöltet, szinte biztosan talált új munkát...

...valóban ennyire gyorsan kell reagálnunk? A Jófogás Állás és a GKI Digital átfogó kutatást végzett, melyben közel hatezer fő bevonásával vizsgálták az álláskeresési szokásokat és a munkahellyel kapcsolatos elvárásokat. A felmérésből kiderült, hogy az állásportálokon és ismerősökön, ajánláson keresztül lehet a leghatékonyabban elérni az álláskeresőket. 

Az álláskeresők közel 70%-a panaszkodik arra továbbra is, hogy nem kap visszajelzést a pályázatára és ezt megerősítve a kiválasztás során azt értékelik a leginkább, ha ez megtörténik a jelentkezésük során. 

A kékgallérosok számára egy munkahellyel kapcsolatban az tud megtartó erő lenni, ha bejelentett, biztos munkahelyről van szó, versenyképes fizetéssel. A kutatás arra is rámutatott, hogy a kékgalléros munkaerő továbbra is a személyes interjúztatás híve – foglalta össze Szabó Zita, a Jófogás értékesítési vezetője az eredményeket.

5. Támaszkodjunk már meglévő tudásra!

Bár a digitalizációs megoldások egyre népszerűbbek, a kékgalléros munkaerő kapcsán sokan abba a nehézségbe ütköznek, hogy nehéz rajtuk keresztülvinni ezeket a megoldásokat, mivel gyakran még céges e-mail címmel sem rendelkeznek – mondta el Lencsés Sándor, az Lsoft ügyvezetője. Kaszás Helga, a METRO Magyarország HR vezetője elmondta, hogy ők is szembesültek azzal, hogy a fizikai munkaerő nem igazán használ még okostelefont sem, s amennyiben mégis, nem akarnak céges applikációt letölteni. Mindezt úgy lehet áthidalni, ha már meglévő tudásra és tapasztalatokra építünk. A METRO-nál például az vált be, hogy a Facebookon keresztül kommunikálták az új irányelveket a munkavállalók felé, mivel ez számukra egy kedvelt és ismert platform volt. 

6. Helyezzünk hangsúlyt a belső kommunikációra!

Barathi Tamás, a BlueColibri alapítója és ügyvezetője, illetve Deliága Ákos, a CHEQ/Talkabot, ügyvezetője és társalapítója a belső kommunikáció fontosságára hívta fel a figyelmet a kékgalléros munkaerő kapcsán is. A folyamatos tájékoztatás erősíti a munkavállalók lojalitását, illetve támogatja a munkaerőmegtartást is. A modern, digitális belső kommunikációs eszközök számos kreatív lehetőséget rejtenek magukban, legyen szó a heti menü, a karácsonyi buli vagy a juttatási rendszerekről való tájékoztatásról.

7. Igazítsuk a juttatásokat is a körülményekhez!

Szendrő Tamás, az Edenred ügyvezetője arról beszélt előadásában, hogy az elmúlt időszak a munkavállalók mindennapjaiban és életvitelében is nagyobb változásokat hozott, amit figyelembe kell venni az év végi juttatások tervezésekor. Jelenleg nagyon bizonytalan, hogy a cégek mernek-e év végi rendezvényeket tartani, és ha ezek elmaradnak, érdemes azt a keretet is juttatásokba csatornázni. A felmérések alapján a legtöbb dolgozó a családjára költ a legszívesebben, így a juttatási csomagokat is érdemes ennek megfelelően alakítani.

8. Érdemes fektetni a digitalizációba!

Dr. Mester Csaba, az Evolution Consulting Kft. ügyvezetője előadásában a digitális HR rendszerek előnyeiről beszélt. A digitalizáció áttekinthetőbb, gördülékenyebb folyamatokat tesz lehetővé, emellett növeli a felhasználói élményt is. Az onboarding folyamatok digitalizálása során az újonnan belépő kollégák kreatívabb, sokszínűbb betanulási folyamatban vehetnek részt, emellett a digitalizáció segítségével a szabadságtervek átláthatóbbá válnak, gördülékenyebbé válik a vállalati kommunikáció és követhetőbbek lesznek az elégedettségfelmérések – hogy csak néhány példát említsünk.