hirdetés
hirdetés
hirdetés

A változás szele

5 tipp a megfelelő munka-magánélet egyensúlyért

Napjaink egyik vitathatatlan hot topicja a munka-magánélet egyensúly megtalálása, vagy legalábbis egy ahhoz közelítő állapot kialakítása. A dolgunkat a technológiai fejlődés sem könnyíti meg, mivel a táskánkban és a zsebünkben lapuló okos eszközök révén folyamatosan elérhetőek vagyunk, a munkaidőn kívül is. Ez azonban sok esetben kizsákmányolja a szervezetünket, és könnyen kiégéshez vezethet. Mutatunk néhány praktikát, amivel mindenki közelebb kerülhet az egyensúlyi állapothoz.

A munka-magánélet egyensúly mindenkinek mást jelent, és az is kétségtelen, hogy nem egy statikus konstrukcióként érdemes tekinteni rá, hanem egy dinamikusan változó folyamatként, amelyet meghatároznak környezeti faktorok, de épp úgy a jelenlegi élethelyzet és az egyéni preferenciák is. Azonban van néhány örökérvényű és általános jótanács, ami segíthet közelebb kerülni az egyensúlyhoz.

1. Engedd el a perfekcionizmust!

Rengeteg emberben már gyermekkorban kialakul a teljesítmény iránti szükséglet. Mindenben elsők szeretnének lenni, és amíg ez gyermekkorban az iskola, egy szakkör és esetleg egy diákmunka esetében még többé-kevésbé kivitelezhető, felnőttként már sokkal több feladat szakad a nyakunkba, amik mindegyikében a maximumot hozni felér egy lehetetlen küldetéssel. Ha a feltornyosuló felelősségek és feladatok káoszában is mindenhol helyt akarunk állni, az idővel kifejezetten destruktívan hathat ránk. Ha mindenhol a tökéleteset szeretnénk nyújtani, a végén pont azt érjük el, hogy igazán sehol sem sikerül helytállni. Ezért lehet érdemes nem a legjobb, de kiváló teljesítményre törekedni és ezt tartani a szemünk előtt.

2. Légy offline!

A technológiai változások sok szempontból forgatták fel teljesen az életünket. Egyik oldalról megkönnyítik a munkavégzést, másrészről azonban a folyamatos elérhetőséget is lehetővé teszik. Régebben ha lejárt a munkaidő, az ember ott hagyta az íróasztalát és a számítógépét, és a másnapi munkakezdésig lehetősége sem volt dolgozni. Napjainkban az emberek a munkahelyi e-mailekkel vannak elfoglalva a munkába menet, és gyakran hétvégén vagy a szabadság alatt is elérhetőnek kell lennünk. Így a munkaidő sosem ér véget. Pedig a kikapcsolódáshoz mindenkinek joga van.

3. Mozogj és meditálj!

Amikor nagyon elfoglaltak vagyunk, akkor is időt szakítunk olyan létfontosságú tevékenységekre, mint az evés vagy az alvás. A sportolást és a relaxációt pedig hajlamosak vagyunk elhagyni, ha feltorlódnak a feladataink. Pedig a mozgás az egyik leghatékonyabb stresszcsökkentő tevékenységek közé tartozik. Endorfint szabadít fel, amit boldogsághormonként is ismerünk, így hozzájárul a mentális jóllétünkhöz. Érdemes beiktatni a heti teendőink listájába a minőségi énidőt is, amikor csak magunkkal törődünk, és olyan tevékenységeket végzünk, amik feltöltenek. Nem kell nagy dolgokra gondolni, már az is elég, ha néhány légzőgyakorlatot végzünk munkába menet, vagy néhány percet meditálunk a nap elején, vagy levezetéseként. Kis erőfeszítésekkel is hatalmas eredményeket érhetünk el.

4. Hagyd el az időrabló tevékenységeket!

A korábbi tanácshoz kapcsolódva az időnket úgy is átstrukturálhatjuk, ha tudatosan odafigyelünk arra, hogy mivel töltjük a szabadidőnket. Érdemes beazonosítani, hogy mik a legfontosabbak számunkra az életben, mik a saját prioritásaink, ahelyett, hogy másoknak igyekeznénk megfelelni. Ha tisztába kerülünk azzal, mi az, ami nekünk igazán számít, a következő lépcsőfok, hogy igyekezzünk ezekre megfelelő időt szánni. Érdemes elhagyni a céltalan internetes böngészést, vagy a social media platformok gyakori látogatását. Ebben segíthet, ha megváltoztatjuk az eszközeinken az értesítések preferenciáit. Az apró felvillanó üzenetbuborékok és egyéb értesítésjelzők könnyen elvonják a figyelmünket. Nem számít önzőségnek, ha saját prioritásainkat helyezzük előtérbe, sőt, ezzel tesszük a legjobbat önmagunknak!

5. Kezdd kicsiben!

A drasztikus változások egyrészt ijesztőek, másrészt nehezen kivitelezhetők. Nem csoda hát, hogy újévi fogadalmaink közül is alig néhány mellett maradunk hűségesek a téli hónapok eltelte után is. A korábbi életmódunkat is évek alatt alakítottuk olyanra, amilyenre, nem várjunk hát áttörést rövid idő alatt. Hosszú távú változásokat érdemes lépésről-lépésre megvalósítani, és egy nagyobb célt kisebb részcélokra felbontani, amiket még tudunk teljesíteni.  A korábban felsorolt változástásokat se egyik napról a másikra igyekezzünk megvalósítani, hanem haladjunk lépésenként. Csökkentsük az online létet, de ne vonjuk meg magunktól rögtön a korábban sziklaszilárdan kialakított szokásokat. Az életmódváltás egyik kulcsa a fokozatosság. Egyrészt, így sokkal könnyebb a megvalósítás, másrészt a kisebb részcélok teljesítéséből fakadó sikerélmény lesz az, ami tovább lök minket a változás útján.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Forbes)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés