hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nem quick-win

Újraterveznéd a karriered? Mondjuk, mire figyelj!

Mások elvárásai szerint élünk, vagy bele merünk vágni egy járatlan útba, amely összhangban van a személyiségünkkel és alapértékeinkkel? Át tudjuk-e fordítani a környezetünk ránk kimért prekoncepcióit? Tudunk-e hitelesen értéket teremteni? Megfogjuk-e a lapát végét, vagy továbbra is biztonsági játékosként sodródunk? Ezek a kérdések merülnek fel, amikor újratervezünk.

Több tucat interjún vagyunk túl az ujraterveztem.hu interjúbloggal, ahol olyan embereket szólaltatunk meg, akik a korábbi pályájukat, állásukat elhagyva belevágtak az ismeretlenbe azért, hogy az álmukat megvalósítsák és ebből mára meg is tudnak élni. Nem feltétlenül gazdagok, nem feltétlenül mind vállalkozók, de közös bennük, hogy most már flow-ban dolgoznak. A történetek révén inspirációt szeretnénk nyújtani az új utakat keresőknek, őszintén beszélni a várható kihívásokról és megmutatni, hogy van értelme az álmok megvalósításába belevágni. Ugyanakkor nem törekszünk az önálló utak idealizálására. A különutas valóságot annak szépségeivel és nehézségeivel együtt igyekszünk bemutatni, felkínálva a lehetőséget az olvasó számára a választásra. A napjainkban mantrázott önmegvalósítás valós megjelenéseit keressük, verejtékkel és sárral teli hamisítatlan világot, ahol a lélek saját értékeivel összhangban képes létezni.

Fiatalkoromban édesanyám, Rudyard Kipling, Ha... című versét tanította nekem, azóta is ez az iránymérték számomra, kapaszkodó a mindig változó világban. Ahogy telik az idő, és egyre több tapasztalatot gyűjtök, úgy töltődnek meg a sorok igazi tartalommal, amit gyerekfejjel aligha érthettem meg.

„...ha paskolod izmod, inad a célhoz

és szíved is, mely nem a hajdani,

mégis kitartasz, bár mi sem acéloz,

csak Akaratod int: „Kitartani”,

Az újratervezés mint „műfaj” nem a quick-win-ről szól

Interjúink alapján a kitartás az egyik kulcstényező az újratervezők sikerében. Vajon hány kávét kellett ahhoz lefőzni egy jogásznak, hogy most a legjobb kávézók közt emlegessék az üzletét, hány mestertől kellett tanulni annak a korábbi marketingesnek, aki mára elismert harcművész lett, vajon hány hosszú órát kellett a fémek megmunkálásával eltöltenie annak a közgazdásznak, aki mára már keresett ötvös? Nincs rövidítés, nincs gyorsítósáv.

Van néhány olyan jellemző, ami az interjúink során tanulságként levonható. Megállapítható, hogy jellemzően az újratervezést olyan, a megszokott hétköznapi életet valamelyes felforgató, sokszor traumatikus események váltják ki, mint a betegség, kiégés, elbocsátás, önismereti út, vagy éppen a szülési szabadság. Ezek az események mind oda vezetnek, hogy a korábbi élet fizikai és/vagy lelki értelemben többé már nem fenntartható. Ebben az esetben a maradás már sokkal inkább fájdalmas, mint az elrugaszkodás. A komfortzóna, nem komfortzóna többé. Ahogy az egyik újratervezőnk fogalmazott: „megnyílik egy légüres tér arra, hogy az ember elforduljon”.

Ekkor az egyén dönthet a váltás mellett és vállalhatja azokat a jellemző kihívásokat, amik az újratervezést jellemzően kísérik: pénzügyi visszaesés, legalsó szintről újrakezdés, a korábbi „szerepek, státuszok” elvesztése, anyagi bizonytalanság, környezet visszatartó erejének leküzdése.

A szkepticizmussal számolni kell

Ez utóbbinak óriási szerepe van. Még akkor is, ha van támogató közösség körülöttünk, hiszen lesznek olyanok, akiknek szemében a szárnypróbálgatásaink „tájidegen” elemnek tűnnek, akik tanácstalanul állnak a helyzet előtt, hogy valaki képes más utat járni és van bátorsága a saját kezébe venni az irányítást. Ez a szkepticizmus jellemzően egyébként egy idő után követéssé fordul át. Sok interjúalanyunk meg tudná erősíteni, hogy kezdetben csak nevettek az ötletén. Apró lépésekben, egyik lábat a másik után téve pedig felépítették azt, ami a fejükben már valahol létezett.

Jellemzően az általunk megszólaltatott interjúalanyok zöme a sikeres váltás érdekében rendelkezett az alábbiakkal: bizonyos fokú önismeret, képesség és hajlandóság a tanulásra, kitartás, kemény munka, megtakarítás, családi/partneri/munkatársi támogatás (pénzügyi és/vagy érzelmi), misszió és hit. Több újratervezőnk is hangsúlyozta, hogy az önismereti út talán a legjobb befektetés a sikeres váltás érdekében. Az önismeret által feltárulnak félelmeink, illetve megismerjük, hogy ezek a félelmek valósak-e vagy sem és fény derül a korlátainkra. A misszió segít, hogy az új munka ne pusztán pénzfókuszú legyen, hanem legyen egy felsőbbrendű célja, egy küldetés, ami mögé be lehet állni, amit követni lehet, amiben hinni lehet, mint tulajdonos, munkavállaló vagy éppen ügyfél. Ez nagymértékben hozzájárul a vállalkozás hitelességéhez. Nem utolsó sorban pedig, ahogy egy másik interjúalanyunk fogalmazott, „az, hogy bejárunk egy munkahelyre, anyagi biztonságban vagyunk, kívülről minden jónak tűnik, nem feltétlenül egyenlő a boldogsággal.”

Az újságíróból lett méhész, bankárból csokikészítő, térképészből divatblogger, angoltanárból hegymászó, marketing szakemberből harcművész, csak néhány azok közül az elképesztő újratervezések közül, aminek tanúi lehettünk. Ami közös bennük, hogy a korábbi tanulmányaikra és munkáikra nem úgy tekintenek, mint elvesztegetett időre, vagy felesleges energiapazarlásra, hanem mint a jelen életük és munkájuk építőköveire. Ezáltal lehet most egy étteremhálózat-tulajdonos méltó stratégiai partnere az az újratervező chéf, aki korábban multi cégnél volt könyvvizsgáló. Így lehet a méhész szakma megújítója az innovatív technológiai megoldásaival a világot bejárt exújságíró, így lehet sikeres a kisbabaszoba kiegészítők online piacát meghódító exmarketinges és így tudja a legjobb kávézók közé emelni üzletét a korábbi jogász.

Csak idő kérdése, míg a nagyvállalatok is felismerik, hogy a tudatos újratervezők jelentik a legjobb erőforrást, hiszen ismerik önmagukat, tudják, mit akarnak és motiváltak abban, amit szeretnek csinálni még akkor is ha esetleg még kevesebb tapasztalatuk van az adott szakterületen, a tanulási görbéjük nagyon meredek. Emellett a más iparágból hozott tapasztalataikkal felboríthatják a berögzült szabályokat.

Túri Márton, ujraterveztem.hu társalapító
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés