hirdetés
hirdetés
hirdetés

Outplacement

Építsünk le gondoskodva!

A leépítés az esetek túlnyomó többségében stratégiai döntés eredménye, amiről feltehetőleg már jóval korábban megszületetett az elhatározás. De hogyan kezeljük ezt vezetőként vagy hr-esként? Gárdus Zsuzsával, a Jobsgarden ügyvezetőjével keressük a válaszokat.

Meglehet, hogy valaki néhány hónappal korábban még az év dolgozójaként kapott elismerést a munkájáért, de mégis meg kell válni tőle. Hogyan lehet ezt érzelmileg kezelni? Miként lehet valakit humánusan elküldeni? Milyen kockázatai lehetnek annak, ha a leépítést az adott terület vezetője nem megfelelően kommunikálja? És a jolly joker kérdés: hogyan mondanak fel a mai Y generációs managerek, és milyen módon támogassuk őket ebben a nehéz helyzetben?

Nem tudod, mit érzek!

Gárdus Zsuzsa
Egy leépítési beszélgetés neheze mindig a döntés bejelentésével indul, amelyben a vezetőnek higgadtan, nyugodtan és felkészülten kell a munkavállalóval közölnie, hogy leépítésre kerül – kezdi Gárdus Zsuzsa, hozzátéve: alapszabály egy felmondási helyzetben, hogy soha ne mondjuk azt, hogy tudom, mit érzel, mert ez nem igaz! Hogyan is tudhatná ugyanis egy vezető, hogy milyen banki hitele van a beosztottjának, vagy épp költözés előtt áll-e, esetleg nehéz magánéleti helyzetben van? Hogyan lehet ezt humánusan, emberségesen és mégis szakszerűen kivitelezni? Legjobb megoldás, ha outplacement tanácsadó segítségét kérjük!

Az outplacement, azaz a gondoskodó leépítés lényege abban rejlik, hogy a felmondást lebonyolító vezetőket is képes támogatni a folyamatban, valamint a felmondást követően azonnal elindulhat egy építő folyamat, amelyben az addig lelkileg összeomlott munkavállalót a tanácsadó ki tudja rántani a negatív helyzetből. Azonnali támogatást nyújt a távozók számára, és segít megérteni, hogy ez a helyzet megváltoztathatatlan, de dolgozni kell tovább. Közös erővel megindul a munka, az újratervezés, az önéletrajz összeállítása, új munkahely keresése, azaz a karriercoaching.

Sajnos vannak olyan céges kultúrák, ahol a vezetőséget nem érdekli a munkavállaló további sorsa. A Jobsgarden ügyvezetője számos ilyen helyzettel találkozott már. „Egyik ügyfelemet a korábbi munkáltatója meetingre hivatkozva hívta a fővárosba. Aznap ki is rúgták, elvették mindenét, a céges autóját, a laptopját, a telefonját. Az sem érdekelte őket, hogy hogyan jut haza, vidékre a késő délutáni órákban! Még a közös megegyezéses munkaviszony-megszüntetést is rá akarták kényszeríteni, per is lett belőle, amelyet ügyfelem természetesen megnyert” – mesélt el egy konkrét esetet.

Így kerülhetjük el a pereskedést

Az a munkavállaló, aki outplacement tanácsadáson vesz részt, általában nem szokott pereskedni. Ebben nyilván a tanácsadónak is nagy szerepe van, hiszen meg tudja értetni a dolgozóval, hogy az elküldése sajnos mindenképp szükségessé vált, de a vállalat támogatni szeretné a jövőben is, hogy új munkát találjon. Egy ilyen helyzetben az érintett nem kezdi el szidni a céget, ami a vállalati márka szempontból is lényeges.

Az elbocsátás módja a cégen belüli hírfolyamot is beindítja, és bizony elgondolkodtatja a többi dolgozót, hogy vajon mennyire becsülik meg őket és érdemes-e maradniuk. A manapság jellemző szakemberhiányban ez szarvashiba, és komoly vállalati kockázat, mert nagyon nehéz pótolni a jó szakembereket.

Nehéz helyzetben a fiatal vezetők

„Meglátásom szerint az Y generáció nagyon nehéz helyzetben van egy leépítési szituációban. Hogyan élik meg 28‒30 év körüli fiatalok, ha náluk jóval idősebb kollégát kell elküldeni?” – teszi fel a kérdést a Jobsgarden ügyvezetője.

Mint mondta, kétféle ember létezik: akit nem érint meg, és akinek álmatlan éjszakát okoz, hogy egy jó emberét el kell küldenie. Ezt az érzelmi libikókát kezelni kell, mert egyáltalán nem mindegy, hogyan mond fel egy dolgozónak, mennyire hiteles, mennyire felkészült egy ilyen helyzetben. Ne legyen érzelmi károkozás, ne vétsen hibát a beszélgetés során, ami stresszhelyzetben sajnos előfordul – vélekedik. Kiemelte azt is, figyelni kell a jogi csapdákra, hogy ne akasszon pert a vállalat nyakába a tapasztalatlansága miatt. Van, aki már rutinos, és volt alkalma tapasztalatot szerezni a felmondási beszélgetések profi bonyolításában, de aki még nem volt ilyen helyzetben, annak érdemes outplacement szolgáltatás igénybevételekor ebben is segítséget kérnie, hiszen ma sokkal több az átszervezés, mint régebben.

Schäffer Zsuzsa
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés