hirdetés
hirdetés
hirdetés

Egy tanulságos történet

A legborzasztóbb karriertanács, amit életemben kaptam

Nick Caldwell, aki jelenleg termékigazgatói pozícióban dolgozik a Looker nevű informatikai cégnél, emellett hatalmas követőtáborral rendelkezik a LinkedInen influencerként, legutóbbi bejegyzésében egy 2011-es esetet osztott meg az olvasókkal. Az alábbiakban magyar fordításban közöljük megfontolandó gondolatait, az eredeti bejegyzést némileg tömörítve.

Nick a történtek idején már közel tíz éve dolgozott élete első munkahelyén, a Microsoftnál projektmenedzseri pozícióban. Volt egy barátja, Paul, akivel évek óta egy teamben dolgoztak.

Akkoriban nem jól festettek a dolgok a team környékén: átlagban hetente lépett ki valaki, és ennek következtében elég nagy volt a fejetlenség. Az ifjú projektmenedzser Nick nem nagyon látta át, mi történik, csak a fejetlenséget érzékelte. Ennek következtében Nick nagyon hosszú ideje először elkezdett megint új állásajánlatok után nézelődni, és azt is fontolgatta, hogy a Microsofton belül pályázik egy menedzseri pozícióra, ami egy teljesen másik projektteamben lett volna. Mivel azonban közel egy évtizede dolgozott ugyanabban a teamben, ahol családias volt a hangulat, mindenkit ismert, és a főnökével is nagyon jó volt a viszonya, egyáltalán nem volt biztos benne, hogy jó ötlet lenne meglépni ezt a váltást.

Végül a barátjához és csapattársához, Paulhoz fordult tanácsért, aki a következőt tanácsolta neki: „Maradj! Most, hogy annyian mennek el, légüres tér keletkezik, rengeteg új, nyitott pozíció lesz, és így biztosra veheted, hogy hamar előléptetnek majd.”

Logikusnak tűnt, amit mond, és a maradás nyilvánvalóan alacsonyabb rizikóval járt. Ezért Nick nem utasította vissza élből a gondolatot. De közben ott motoszkált benne: csakugyan így akar előrelépni? Közel egy heti rágódás után végül félresöpörte a kétségeit, és eldöntötte, otthagyja a teamet, akikkel csaknem egy évtizedet húzott le korábban. Az új projekt eleinte rettentő nehéznek bizonyult, és a beindításához úgy oda kellett tennie magát, mint még soha azelőtt. Az erőfeszítések azonban meghozták gyümölcsüket: Nicket hat hónapon belül előléptették egy magasabb pozícióba, ahol már 30 embert kellett vezetnie, két évvel később pedig már 150 embert vezetett. Alig egy évvel ezután még ennél is magasabb pozícióba léptették elő.

Paul ezzel szemben ottmaradt az eredeti teamben, és a mai napig is ott van, a pozíciója sem változott. Akárhányszor beszélnek, meséli Nick, Paul csakhamar panaszkodni kezd, hogy szívesen váltana új területre: a csapatot nem találja elég innovatívnak, és a termékeikben sem hisz. Amikor Nick megkérdezi tőle, miért nem vált, hiszen semmi nem tartja ott, mindig azt feleli, hogy a megfelelő lehetőségre vár. Azt is mondja, „Szerencsés vagy, hogy el tudtál jönni”. Ilyenkor mindig sokat beszélgetnek az új lehetőségek megtalálásáról, a jövőről, a kockázatvállalásról és a szerencse szerepéről. „Szeretem ezeket a beszélgetéseinket, rendszerint személyes inspirációval töltekezem fel belőlük” – mondja Nick, majd ezzel folytatja:

„Ezzel együtt azt gondolom, Paul egy ideig még biztosan maradni fog. És időnként elgondolkodom azon, vajon milyen irányt vett volna a karrierem, ha megfogadom a tanácsát. Ilyenkor aztán azzal zárom le a gondolataimat, hogy jobb előre nézni.

Nemrégiben egy mentoráltam a következő gondolatot fogalmazta meg nekem, ami miatt ez az egész történet az eszembe jutott: „Ha menedzser szeretnék lenni, várnom kell addig, amíg a főnököm vagy valamelyik másik menedzser távozik” – Ezt alapvetően másképp látom, ezért, miután elmeséltem neki a fenti történetet, a következőket feleltem a mentoráltamnak:

  1. A káosz nem az a létra, amit meg akarsz mászni: nem bölcs dolog véletlenekre bízni a karrierünk alakulását, például más emberek által hozott döntésektől függővé tenni, hogy mit lépünk. Még ha a menedzserünk, a cégünk és a társaink csupa jót akarnak is nekünk, akkor sem érdemes az ő kezükbe tennünk a saját sorsunk alakulását. Vagyis: legyen fogalmunk arról, hogy mit akarunk, és proaktívan nézzünk olyan lehetőségek után, amik előre visznek a saját magunk által meghatározott úton.
  2. Semmilyen lehetőség nem lesz tökéletes: hát igen, ez az ijesztő a váltásban. Könnyen lehet, hogy az új helyünkön új skilleket kell majd elsajátítanunk. Jó eséllyel új embereket is kell megismernünk, és ha egy startuphoz igazolunk át, akkor a fizetésünk is szinte minden bizonnyal alacsonyabb lesz. Lehet, hogy a közlekedés is nehézkesebb lesz, és felborulhat a munka-magánélet egyensúlyunk. Milliónyi egyéb apróbb (és nagyobb) bosszúság érhet minket a váltás miatt, de ha van egy hosszú távú karriertervünk, akkor minden esetben tiszta fejjel, racionálisan mérlegelhetjük, megéri-e a váltás, és mennyire illeszkedik bele az új pozíció a fejünkben létező nagy egészbe.
  3. Végül: a kényelem egy szemet gyönyörködtető kert ugyan, de van egy rossz hírünk: a karrierlehetőségek nem ott nőnek és virágoznak. Számomra kilenc évbe telt, hogy erre rájöjjek. Ami Pault illeti: bízom benne, hogy egy nap ő is ráébred majd erre az igazságra. Az olvasóknak azt tudom tanácsolni: ha hezitálnak, hogy megtegyenek-e egy bizonyos lépést, akkor azt remélem, képesek lesznek túllépni a félelmeiken, a tökéletlenségeiken és a kényelemhez ragaszkodásunkon, és megteszik ezt a lépést. Napjainkban a technológiai fejlődésnek köszönhetően a lehetőségek szerteágazóak és számosak, a jutalmak pedig egyre nagyobbak, és nem hozhatunk rossz döntést – egyet kivéve. Ha kényelemből ott maradunk, ahol vagyunk."

(Borítókép forrása: Youtube)

(forrás: LinkedIn Pulse)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés