hirdetés
hirdetés
hirdetés

Nyitott könyv

Árulkodó jelek a Facebook profilokon...

Hr-esként, vezetőként neked is első dolgod utánanézni egy partnernek vagy leendő munkatársnak a Facebookon? Megmondjuk, milyen csapdákat kerülj el, miközben ezt teszed.

A Facebook és a többi közösségi média felület olyan személyes arculat kialakítását tette lehetővé az utóbbi években, mely korábban nem létezett. Gyakorlatilag indult ez néhány adatot és fényképet tartalmazó profil oldallal, és mára már szinte a teljes élettörténetünk, szokásaink, tulajdonságaink kiolvashatóak a profilunkból. De mit is üzen online személyiségünk és mire érdemes figyelnünk, ha azt szeretnék, hogy jó kép alakuljon ki rólunk?

Online és valós személyiség

Az interneten mások lehetünk, mint akik a valóságban vagyunk. Olyan ez egy kicsit, mint a videojáték, ahol belebújhatunk egy kis időre egy képzeltbeli hős életébe, és azonosulhatunk vele. Ez nagyon is jó, egészen addig, amíg ezt játékból tesszük, és nem hisszük valóságnak vagy nem akarjuk ezt elhitetni másokkal. 

Ha egy ismeretlen az online profilunk alapján ítélne meg minket, vajon mit gondolna rólunk? Vajon ki mindenki láthatja azt, amit kiírunk magunkról? Az ilyen és hasonló kérdések segíthetnek tisztázni magunkban, hogy mire használjuk a közösségi médiát, hogyan viszonyulunk önmagunkhoz, és mit látnak ebből mások. Érdemes tudatosan élni a közösségi háló lehetőségével. Gyakran észre sem vesszük, hogy mi minden információt osztunk meg magunkról.

Egy 2010-es angol felmérés adatai kimutatták, hogy jóllehet a pályázók hatvan százaléka méltánytalannak tartaná, ha a leendő munkáltató ellenőrizné online profilját, és adott esetben emiatt utasítanák el egy állásinterjún, de közben a HR-es is ember, joga van mindenhonnan információt gyűjteni, és saját benyomást kialakítani.

Mit üzenünk magunkról, ha…

→ kevés fényképet teszünk ki?

Visszafogottságot, konzervativizmust tükröz. De a túl kevés információ jelenthet kommunikációs nehézségeket vagy zárkózottságot is.

→ sok partin készült fotóval mutatkozunk be?

Nyitottságot, aktivitást tükröz, de nem mindegy, hány évesen tesszük ezt. Egy húszas éveiben járó fiatal bulizós képei pozitívan hathatnak, de egy negyvenes férfi profijában ugyanez már inkább megbízhatatlanságot, éretlenséget üzenhet. Persze kortól függetlenül kerülendő az alkoholizáló és egyéb “túl jókedvű” kép használata, ha jó benyomást szeretnénk kelteni.

→ ha állandóan frissítjük az adatlapunkat?

Ha valaki gyakran változtatja a profilképét és az állapotát kifejező üzeneteket, az azt mutatja, hogy az illető kommunikatív, szeret kapcsolatot tartani a külvilággal, és erre sok ideje is van. De, ha már olyanokat is kommunikál, hogy mit szokott enni, mikor ment tönkre a munkahelyén a kávégép és mi a műszaki hiba pontos oka, az már a környezete számára túl sok. Még ha ezt nem is jelzik vissza neki egyértelműen. 

→ ha sok kapcsolatunk van?

Szintén nyitottságot, szociális aktivitást, jó kommunikációs készséget tükröz. Ugyanakkor a túl sok kapcsolat már felületességet, kapcsolatfüggőséget mutathat.

Agyunk torzításai:

Személyészlelésünk és következtetésünk sohasem mentes az általánosításoktól és szubjektív elemektől, mely egy evolúciós hagyatékunk. Íme néhány jellegzetes pszichológiai torzítás amit online oldalak nézegetésekor is elkövethetünk.

1. Hasonlósági hiba: 

Az értékelő másokat saját jellemzőihez képest értékel; akit önmagához hasonlónak gondol, azt pozitívabban értékeli. 

2. Holdudvar hatás/halo effektus:

Az emberek hajlamosak egyetlen pozitív vagy negatív információ alapján feltételezni, hogy a másik többi tulajdonsága is ezzel összhangban van. Példa: aki szép az okos is, aki türelmetlen az biztos tiszteletlen is, egy aranyos gyerek biztos jó tanuló is...

3. Projekció: 

Az értékelőt saját érzelmi állapota befolyásolja az értékítéletben. Példa: “ha én rossz hangulatban vagyok, a képeken szereplő jó kedvű emberek antipatikusabbak.”

4. Elutasított tulajdonságok:
 
Ha az értékelő nem szeret bizonyos tulajdonságokat másokban, és a jelöltben is felfedezi ezeket, akkor hajlamos egyéb tulajdonságokkal is összemosni. Példa: “A főnököm, akit utálok, ac/dc rajongó, és a jelölt is az, ezek biztos ugyanolyanok, Isten ments még egy ilyet.”

5. Első benyomás csapdája: 

Az első benyomás lehorgonyozhatja gondolkodásunkat, nehezen tudunk elrugaszkodni tőle. Példa: “Jesszus, lila- sárga műköröm…”

6. Szolgálati idő:

Sokszor a teljesítményt azért értékelik megfelelőnek, mert tapasztalt dolgozóról van szó, azt gondolják, sok idő alatt bizonyára elsajátította a szükséges ismereteket.

 

Amennyiben szívesen hallana hasonló hasznos és érdekes témákról, jöjjön el a "Közösségi média a hr szolgálatában" című workshopunkra!

Földi Miklós , Szervezetfejlesztő, munkapszichológus
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

hirdetés