hirdetés
hirdetés
hirdetés

Csoporthatás

Ha szexy a munkahelyem, akkor én is szexy leszek?

Ahogy korábban írtuk, nem kerüli el az emberi agy torzító hatása az állásinterjúztatókat. Jó vagy rossz hír, de a munkakeresők agya is dolgozik és torzít, amikor jelentkeznek hozzánk.

Ahogy korábban írtuk, az állásinterjúztatókat sem kerüli el az emberi agy torzító hatása. Írtunk a bizalmikör-torzításról, a szimpátia- és a csoporthatásról, mely szintén erőteljesen tudja befolyásolni a döntésünket, mely döntés rövid távon bizonyára kedvezőnek fog tűnni, később jöhetnek csak az intő jelek. A holduvarhatásról nem is beszélve, mely szinte mindenkit minden szituációban érint: amikor egy vonzó tulajdonság „beragyogja” az egyén teljes személyiségét (mint a hold az éjjeli égboltot), és ezért automatikusan azt a téves következtetést vonjuk le, hogy minden más tulajdonságában is kiváló az illető. Lehet ilyen erős hatás például a megnyerő külső vagy egy erős ajánlás.

Ugyanez negatív irányba is működik: amikor a negatív információ erősségéről beszélünk, amelynek lényege, hogy egyetlen negatív információ gyakran sokkal nagyobb súllyal esik latba az emberek megítélésekor, mint az azonos értékű pozitív információk egész sora. Például amikor egy pályázó kiváló munkatapasztalattal rendelkezik, és ezzel nagyon sok ponton megfelel az elvárásoknak, de aztán kiderül, hogy csak „konyhanyelven” tud angolul, és ez indokolatlanul nagy csalódást okoz a felvételiztetőben.

Hogy néz ez ki a másik oldalról?

Azonban nem csak a munkaadók torzítanak, hanem a munkakeresők is, és annak eredménye ugyanúgy kedvezőtlen lehet mindkét fél számára. Ha valaki például nem meggyőződésből jelentkezik egy céghez, hanem egyszerűen csak felerősít magában bizonyos torzításokat.

Azaz nemcsak a cégek döntenek, hanem a pályázók is megválogatják, hogy hova jelentkeznek – főleg akkor, ha keresett szakmában dolgoznak. Szinte természetesnek vesszük, hogy a jól ismert márkákat képviselő cégekhez szívesebben pályáznak az emberek. Pedig nem biztos, hogy ott jobbak a munkakörülmények, magasabb a fizetés, vagy érdekesebbek a feladatok, mint egy kevésbé ismert cégnél. Azon túl, hogy egyszerűen a reklámoknak tudjuk be ezt a hatást, van egy érdekes szociálpszichológiai jelenség, ami befolyásolhatja az emberek munkahelyválasztási döntéseit. A BIRG („basking in reflected glory”) azt jelenti, hogy sütkérezünk a csoport dicsőségének fényében. A csoport (vagyis a cég, a márka) ismertsége és dicsősége, valamint az, hogy mi is oda tartozunk, jobb érzést kelt saját magunkkal kapcsolatban is, és növeli az önértékelésünket. Erre a tudásra pedig építeni is lehet munkaadóként.

Szűcs Júlia, pszichológus, tanácsadó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés