hirdetés
hirdetés
hirdetés

Toborzási bónusz

Ajánlási rendszer: fejpénzért vándorolnak a munkavállalók?

HR-szakértők évek óta egyetértenek abban, hogy a legjobb toborzási módszer az, ha a munkavállaló elégedett a munkahelyével, szívesen beszél róla, és ajánlja is másoknak. Ma már a legtöbb helyen ezt díjazzák is: ha beválik az ajánlott új kolléga, komoly bónusz ütheti az alkalmi munkaerőközvetítő markát. A HRCENTRUM cikkéből most az is kiderül, hol mennyi a sikerdíj.

Nem csak a BKV-nál, a MÁV-nál, a Tescónál, de számos hazai és külföldi kis- és nagyvállalatnál is jól bevált módszer a fejpénz: azaz, ha valaki egy ismerősét a céghez hozza dolgozni, annak bizonyos idő elteltével komolyabb bónusz ütheti a markát. 

Ennyi üti az ajánló markát

500 euró toborzási bónusz fizet a Liferay a próbaidő letelte után, de általában, aki ajánlás útján érkezik, az be szokott válni – mondta el a HRCENTRUMNAK Balogh Zsolt, a csaknem 900 főt foglalkoztató Liferay nemzetközi cégcsoport tagjaként működő magyar leányvállalat ügyvezető igazgatója.

A MÁV-nál ezt Munkavállalói Ajánlási Programnak hívják, tavaly 146 ajánlás érkezett, ebből 51 ajánlott személyt vettek fel. "A juttatás kifizetésének feltétele, hogy a próbaidőt le kell tölteni, a másik, hogy legalább 1 évet kell nálunk eltölteni. A sikeres ajánló 30 ezer és 35 ezer forintot kap két részletben" – tudjuk meg Dorozsmai Évától, a MÁV Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettesétől.

A BKV sem titkolózik, ők is bevezették a fejpénzt. "... ha egy jelenlegi dolgozónk hoz egy hiányszakmás munkavállalót, és ő itt is marad a próbaidő letelte után, akkor kap egy bizonyos összeget. Ez valahol 50 és 100 ezer forint között van. Több mint 200 embert toboroztunk már így" – számolt be Dr. Környei Éva, a BKV jogi és humánpolitikai igazgatója.

Nagyobb kihívás = magasabb összeg

A mobilszolgáltatók közül egyedül a Telekom árulta el, mekkora összeget fizetnek egy új kolléga után. "50–200 ezer forint között mozog az összeg, mindig az adott keresés dönti el, hogy mennyit tudunk felajánlani. De az is előfordulhat, hogy egy keresési projekten belül folyamatosan emeljük az összeget, ha azt látjuk, hogy nagyobb a kihívás" – mondta el Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom humán erőforrás vezérigazgató-helyettese

"Viszonylag régóta bevezettük a ’fejpénzt’, amennyiben letöltötte az ajánlott kolléga a próbaidőt, és be is vált" – tudjuk meg Tóth Zsuzsannától, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettesétől. 

Lehet játákosítva is...

Ugyanígy a Telenor is él ezzel a lehetőséggel, náluk az ajánlóprogram egyfajta játékosított megoldás, melyben a megszerzett pontokért (ajánlásokért) ajándéktárgyakat kapnak a kollégák, hiszen a legjobb és leghitelesebb ajánló az, aki jól ismeri a szervezetet és a kultúrát.

"Az online meg újsághirdetés ma már kevésbé működik. Azt tapasztaljuk azonban, hogy még mindig van ereje az áruházi toborzásnak, illetve az ajánlási bónusznak. Az utóbbit mi komoly összeggel támogatjuk. Közel 50 ezer forintot kapnak a házi fejvadászok, 3, illetve 6 hónap után, ha az áruházba hoznak új embert. Ha viszont a Váci úti szolgáltató központba sikerült embert ajánlani a kollégáinknak, akkor a toborzás utáni bónusz megközelíti a 100 ezer forintot" – árulta el Szigeti Barbara, a Tesco-Global Zrt. országos HR vezetője.

A Pénzcentrum meg nem erősített iparági információi szerint az IMB-nél bizonyos juniorok esetben akár 500 ezer forintos bónusz is ütheti az ajánló markát.

A fejpénz akár már cafeteria-elemként is felbukkanhat a hirdetésben

De találni olyan álláshirdetéseket is, amelyben már megemlítik a fejpénzt, mint cafeteria-elemet: "Előnyt jelent, ha dolgoztál már futárként és beszélsz egy kicsit angolul, de nem feltétel. Cserébe bejelentik a dolgozókat, ígéretük szerint meg is becsülik őket, és a bónuszrendszer keretében fejpénzt kaphatsz, ha hozol magad mellé még futárokat a céghez."

De csakugyan jó ez az irány?

Folyamatosan fejlődni kell a HR-osztályoknak és a cégek humánerőforrás-szakembereinek. Időnként pedig a klasszikusok mellett teljesen új módszerekhez is kell folyamodniuk azoknak, akik a toborzást végzik – derült ki a Portfolio HR Revolution 2019 konferencia „Hatékonyságnövelés a bérek-juttatások, motivációs eszközök és teljesítményértékelés horizontján” című panelbeszélgetéséből. Ám mindezek ellenére Szincsák Attila, a Denso Gyártó Magyarország Kft. Business Administration General Managere nem hisz az ajánlási fejpénzben: tapasztalata szerint az ipari parkokban sokan "vándorolnak", kizárólag a fejpénzért.

(forrás: Pénzcentrum)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre!

hirdetés