hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiválasztási tippek

3 soft skill, amivel minden új munkavállalódnak rendelkeznie kell

2019-ben a soft skillek sokkal inkább előtérbe kerültek a hard skillekkel szemben. Igaz, még mindig nagyon fontos, hogy a meghirdetett pozícióra olyan szakembert találj, aki tényleg ért az adott feladathoz, ám az új munkavállalónak ma már nem csak a főiskolán/egyetemen megszerzett tudást kell hasznosítania a cégen belül. Juhászné Ráthgéber Réka Lifestyle & Business coach, a Válts Pozitívan Blog írójának vendégcikke.

Sok fiatal úgy gondolja, hogy ha 2–3 képesítést szerez, akkor szinte bármelyik céghez bekerülhet. Igen ám, de bizonyos szociális képességeket is el kell sajátítania ahhoz, hogy egy adott cégkultúrába beilleszkedjen, és ne közösítsék ki az első 3 hónapban azért, mert nem lett hasznos tagja a munkaközösségnek. Szerencsére a soft skillek is tanulhatók, ám egy minimális alapnak minden jelöltben kell lennie ahhoz, hogy később ezek könnyen fejleszthetők legyenek. Az alábbi 3 „puha készség” meglétével nagyobb eséllyel pályázhat egy adott jelölt a cég által meghirdetett pozícióra:

1. Együttműködési képesség

Természetesen szükség van arra, hogy tudjon egyedül dolgozni, de a csapatmunka még ennél is fontosabb. Ha nem tud együttműködni, nem lesz arra képes, hogy egy adott projektben teljességgel részt vegyen, inkább csak a szemforgatás és a lázadás lesz rá jellemző. Szerencsére egy pályakezdőben is meg lehet találni ezt a tulajdonságot, hiszen a főiskolai/egyetemi tanulmányai során minimum egy csapatfeladatban részt kellett vennie, csak kérdés, hogy ezt milyen formában tette meg.

Hogyan lehet egyszerűen kiszűrni már az interjún, hogy képes-e együttműködni?

Amennyiben volt már előző munkahelye, rákérdezhetsz, hogy milyen projektekben vett részt, mi volt az ő feladata, milyen végkimenetele lett az adott megbízásnak, valamint az interjún kifejezetten erre irányuló feladatot is adhatsz. Legjobb módja egy krízishelyzet bemutatása, hiszen ha ott csak azt mondja el, hogy ő mit tenne, és a munkatársak meg sem jelennek a történetben, akkor a való életben sem lenne túl segítőkész.

2. Időkezelés

Minden munkatárs más és más időbeosztással dolgozik. Van, aki inkább bejön korábban, hogy időben végezzen, van, aki inkább nem áll fel napközben, azért, hogy délután pontosan el tudjon indulni, és természetesen van olyan is, aki napközben szeret hosszabb-rövidebb szüneteket tartani, mert így tud megfelelően koncentrálni. Sok cég már inkább amellett teszi le a voksát, hogy mindegy, hogy az adott munkavállaló hogyan osztja be a napi munkáját, a lényeg, hogy el legyen végezve a feladat. Arra azonban mindenképpen figyelned kell, hogy határidőhöz kösd ezeket. Egy új munkatárs esetében érdemes megfigyelni, hogy mikor és hogyan végez egy-egy adott feladattal, és az alapján a későbbiekben már be tudod neki osztani a napját vagy a hetét. Viszont ha állandóan csúszik, és képtelen bármit is időben leadni, az komoly problémákhoz vezethet.

Hogyan lehet egyszerűen kiszűrni már az interjún, hogy milyen időkezeléssel rendelkezik?

Nagyon sokat elárul róla, hogy mikor küldi vissza a próbafeladatát, de már az is intő jel lehet, ha késik az interjúról, és nem szól. Minden ilyen apró jelre figyelni kell, mert ha képtelen tartani a megadott határidőket, az számodra, a csapat számára és a munkavállaló számára is stresszel jár. Interjún akár egy bizonyos időre megadott feladatot is adhatsz neki, amiből szintén leszűrhető a jelölt időkezelése.

3. Alkalmazhatóság

A főiskolán/egyetemen megtanult képességeket a való életben alkalmazni kell, ám ez nem mindig sikerül. Sokan úgy kerülnek be egy-egy munkahelyre, hogy egy bizonyos tudás birtokában vannak, ám úgy igazán még soha nem próbálták ki ezt a tudást a gyakorlatban. Persze nem lehet rögtön az adott cég összes rendszerét azonnal kisujjból kirázni, de ha az új munkavállaló 2–3 hét alatt szinte minden, a területéhez kapcsolódó program kezelését elsajátítja, az csak jó lehet. Valamint az sem hátrány, ha egy-egy rendszer kezelésénél elakad ugyan, de képes arra, hogy segítséget kérjen.

Hogyan lehet egyszerűen kiszűrni már az interjún, hogy mennyire jól tudja majd a cég kihasználni az alkalmazhatóságát?

A logikai feladatok mindig segítenek ilyen esetben, hiszen akinek van egy kis érzéke hozzá, az pillanatok alatt talál majd megoldást az adott problémára. Nem komoly, IQ-teszt jellegű feladványt kell neki adni, mindössze felvázolni számára egy olyan helyzetet, amiben kiderül, hogy mennyire képes alkalmazni a főiskolán/egyetemen tanultakat. Nem érdemes egy új rendszer kezelését elmagyarázni az interjún, hiszen a jelölttel töltött idő rövid ehhez.

Mit lehet tenni, ha ezek a soft skillek a későbbiekben megváltoznak?

Akár az időkezelés, akár az együttműködési képesség, vagy akár az alkalmazhatóság romlása is komoly problémát jelenthet. Előfordulhat a motiváció elvesztése, magánéleti gondok, vagy valamilyen nehézség, amit a munkavállaló egyedül nem tud megoldani. Érdemes, akár csak a csapat erősítésének érdekében egy coach vagy egy tréner segítségét igénybe venni, aki külön-külön elbeszélget a munkavállalókkal, vagy közösen, csapatban talál megoldást a problémákra. Nem szabad hagyni, hogy az értékes munkaerő, aki egyébként elégedett a céggel, fejlődési vagy motivációs gondok miatt keressen új munkahelyet.

További hasonló bejegyzésekért kattints a szerző blogjára vagy Facebook-oldalára!

Juhászné Ráthgéber Réka, Lifestyle & Business coach
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés