hirdetés
hirdetés

Személyiségtípusok a karanténban

Végül is jól jártak az introvertáltak a kötelező home office-szal, vagy sem?

A pandémia miatti otthoni munkavégzés gyökeresen változtatja meg az introvertált személyiségek munkához való viszonyát. Az otthon biztonságából felszabadultabban és hatékonyabban tud dolgozni az ilyen típusú személyiség. Az extrovertáltak viszont szenvednek a bezártságtól. De mit kezdjen mindezzel egy menedzser? Az alábbiakban a növekedés.hu-n megjelent cikket foglaljuk össze.

Noha a modern világ, a (munkaerő)piaci verseny, a társas kapcsolatok az extrovertált alapbeállítódású embereknek kedveznek, az elmúlt tíz évben az introvertált személyiségtípusok érdekeit felvállaló aktivisták a helyzet gyökeres átalakítását szorgalmazták. Ne büntesse a rendszer azokat, akik nem tudnak megfelelni a nagy, nyílt irodákban zajló hangos, ambíció-cunamitól duzzadó kollégákra vonatkozó vezetői elvárásoknak! Jöjjön létre olyan vállalati kultúra, amely egyenlően kezeli az egyedül jobban teljesítő, a külső ösztönzésre kevésbé munkavállalókat! – csak néhány a követelések közül.

Ha a munkahely beköltözik az otthonba...

Aztán beütött a pandémia, s a világ lakosságának jelentős része rákényszerült, hogy otthonról dolgozzon. Első pillantásra úgy néz ki, hogy megszületett az ideális megoldás az introvertáltak számára, végre otthon lehetnek - egyedül! Ha azonban kicsit jobban belegondolunk, kiderül, lehet, hogy pont fordítva van. Egy introvertáltnak a lakás, az otthon a biztos menedék, ott tud feltöltődni. A lakásból irodát csinálni így valóságos tragédia: videokonferenciák, vég nélküli telefonbeszélgetések a kollégákkal és a főnökökkel... Ha a munkahely beköltözik az otthonba, elvész annak biztonságos menedékjellege.

A dolognak van persze jó oldala is: egy introvertált általában ódzkodik a nyilvános megszólalásoktól. Ez oldódhat az otthon biztonságában. Az otthon adhat olyan biztonságot is, hogy aktívabban veszünk részt olyan eseményeken – online –, amelyeket amúgy messziről kerülnénk.

Az otthonról folytatott videobeszélgetések új etikettet hoztak az üzleti világba. Például az égvilágon semmi gond nincs azzal, ha valaki nem szólal meg, sőt a hatékonyság érdekében célszerű csak akkor közbeszólni, ha valakinek valóban van valami mondanivalója. A valós értekezleteken valami furcsa okból kifolyólag az a gyakorlat alakult ki, hogy muszáj hozzászólni, bizonyítandó, hogy az illető aktív része a probléma megoldásának, agilis, igyekvő, kreatív és pozitív a hozzáállása.

Egómutogatás helyett: csak akkor szólj hozzá, ha van mondanivalód!

Egy introvertált beállítódású ember ezzel szemben inkább hallgat, figyel és csak akkor szólal meg - akkor is szűkszavúan –, ha valóban van hozzátenni valója. Noa Herz, a University of Pennsylvania neuropszichológusa szerint egy klasszikus értekezleten "minden résztvevő a saját dominanciáját, kompetenciáját igyekszik megmutatni". Ebből az egó-mutogatásból gyakran lesz órákig elhúzódó, unalomba fulladó, teljesen terméketlen esemény. Egy online értekezleten viszont akár még hozzá sem kell szólni, elég beírni a véleményünket – ha van – a chatboxba.

Az online konferencia kiküszöböli az értekezletek egy másik kellemetlen velejáróját is: a nagy hangerőt. Ha hangosabban mondom, jobban figyelnek rám talán az ősközösségek óta meglévő beidegződése ez az emberiségnek. A videokonferencián viszont egyszerűen csak le (vagy fel) tekerem a hangerőt és mindenki olyan hangos lesz, amilyennek én szeretném. A domináns típusok arroganciája is kiküszöbölhető: online általában sorban következnek a megszólalások, az új etikett szerint nem illő a másik szavába vágni.

Négyféle introvertált

Jonathan Clerk, egy amerikai pszichológus tovább finomította a felosztást. Szerinte négyféle introvertált típus van: az aggodalmaskodó, a visszafogott, a gondolkodó és a szociális.

Az aggodalmaskodó gyakran szégyenlős, kerüli más emberek társaságát. A visszafogott ugyan jól érzi magát társaságban, viszont csak akkor nyílik meg, ha biztonságban érzi magát. A gondolkodó típus boldogan megy más emberek közé, ugyanakkor hajlamos az álmodozásra, nem várhatjuk el tőle, hogy a társalgás minden apró részletét figyelmesen kövesse. A szociálisan introvertáltak szintén szívesen vannak másokkal együtt, de csak kisebb, ismerősökből, barátokból álló csoportokban.

Mit kezdjen ezzel a tudással a vezető?

Abban talán egyetérthetünk, hogy általános, mindenre jó megoldás nem létezik. Egy menedzsernek célszerű ismernie az embereit, abból a szempontból is, hogy az introvertált-extrovertált felosztás mentén ki melyik csoportba tartozik inkább. Az is fontos, hogy maga a menedzser tisztában legyen hovatartozásával.

Az introvertált munkaerőnek jobban fekszik, ha levélben, vagy telefonon tartja a kapcsolatot kollégáival. Egy extrovertált ezzel szemben videokonferenciák tömkelegét szervezi be egy napra. A legjobb, ha ebben – ahogy az élet más területein is – megpróbálunk egyensúly tartani, és olyan kommunikációs formákat kialakítani, amelyek a vezetőnek és a beosztottaknak egyaránt kényelmesek.

A The Myers-Briggs Co. nevű HR-tanácsadó cég még az 1960-as években felesztett ki egy tesztet, amely 16 különböző személyiség típust különít el. (Léteznek persze más tesztek is, ez csak egy a sok közül, példaként.) A tesztek segítségével kategóriákba sorolhatjuk a munkavállalókat és nekiláthatunk annak, hogy a munkatársak közötti kapcsolattartást személyre, munkavállalói körökre szabva alakítsuk ki. Érdemes belevágni, meglepő hatékonyságjavulást érhetünk el ezzel a módszerrel.

A teljes cikket olvasd el az eredeti oldalon!

(forrás: Növekedés.hu)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés