hirdetés
hirdetés

A boldogság világnapja

Útmutató tippek a boldogsághoz, jelen helyzetben is

Ma van a boldogság világnapja, s bár a világban most nagyon nagy változások mennek végbe, melyek nem sok örömre adnak okot, elhoztuk a BBC útmutató tippjeit a boldogsághoz.

 

A BBC Future számos világhírű pszichológus szakértő bevonásával olyan gyakorlati tippeket gyűjtött össze, melyek segítenek a stressz kezelésében és a hangulatunk javításában. Íme a legnépszerűbb tanácsok:

Vegyük észre, ha rágódni kezdünk!

Egy-egy visszatérő félelmünk forgatókönyvein gondolkozni valószínűleg sokunk számára ismerős lehet. Igyekezzünk még időben megállítani ezeket a gondolati köröket és a figyelmünket olyan dolgokra irányítani, amik pozitívabb hatással vannak mentális egészségünkre.

Keretezzük át a helyzetet!

Az, ahogyan megélünk egy-egy szituációt, ahogy az érzelmeink tudatosulnak bennünk, nagyrészt attól függ, hogy hogyan keretezünk egyes eseményeket. Nézzünk egy példát! Ha egy teniszjátékos a meccs előtt elhatározza, hogy kötelező nyernie, akkor egy olyan elvárást támaszt maga elé, hogy a nyerés jelenti a mindent, és ha mégis veszít, hibásnak érzi magát. A perfekcionisták gyakran ebbe a hibába esnek és többször élnek meg emiatt szégyenérzetet és haragot, amennyiben nem sikerül elérni céljukat. Az a játékos azonban, aki úgy megy bele egy meccsbe, hogy „megteszem, ami tőlem telik”, vesztés esetén is képes úgy értelmezni a szituációt, hogy nem kell rosszul éreznie magát, mert megtett minden tőle telhetőt. Tehát láthatjuk, hogy az elvesztett meccs ténye mindkét játékosban másképp interpretálódott.

Gondoljunk bele, hogy mindezt hogyan hasznosíthatjuk a mindennapjainkban. Gondolkozhatunk úgy, hogy megteszünk mindent, amit csak lehet (pl. figyelünk a megfelelő higiéniára és a távolságtartásra), ahelyett, hogy arra helyeznénk a hangsúlyt, ami felett nincs kontrollunk („Nem fogunk megbetegedni.”). Ha arra fókuszálunk, amire van ráhatásunk, akkor szorongásunk is csökkenni fog.

Fókuszáljunk az apró örömökre!

Hangulatunkat javíthatjuk azzal, ha azokra a kis dolgokra koncentrálunk, amik boldogságot hoznak a mindennapjainkba. A következő kérdéseken való töprengés például segíthet nekünk abban, hogy több boldogságot éljünk meg a mindennapjainkban, s mindez csupán 10 percet vesz igénybe.

Melyek azok az élmények, melyek örömöt nyújtottak neked a közelmúltban?

Milyen dicséretet és pozitív visszajelzést kaptál mostanában?

Idézz fel pillanatokat, amikor szerencsésnek érezted magad!

Mik voltak a legfőbb eredményeid, amikre a legbüszkébb vagy?

Miért érzed magad hálásnak?

Hogyan fejezed ki a kedvességedet?

Még jobb, ha megpróbálunk naplót vezetni, amibe a jó dolgokat rögzítjük, így azok kevésbé merülhetnek feledésbe. 

Tegyünk rendet!

A jelenlegi helyzetben egyébként is nehéz koncentrálnunk, ha azonban egy rendetlen környezetben dolgozunk, méginkább elterelődik a figyelmünk. Rendetlen hálószobában például rosszabbul alszunk, rendetlen konyhában könnyebben hozunk egészségtelen ételekre vonatkozó döntéseket. Mivel mostanában több időt töltünk a lakásunkban, tegyük kellemessé, rendezetté életterünket! 

Hozzuk egyensúlyba közösségi média fogyasztásunkat!

A közösségi média felületek sajnos napjainkban tele vannak rossz hírekkel, aggasztó cikkekkel, ám sokunk számára mégis ez a felület ad lehetőséget a szeretteinkkel való kapcsolattartásra is. Iktassunk be a napunkba telefonmentes időszakokat, és tartsuk okoseszközeinket távol a hálószobától.  

Ha tudunk, tartózkodjunk a természet közelében! 

A nagyvárosokban sokkal gyakrabban alakulnak ki hangulati zavarok. A kutatási eredmények szerint a vízre és kék égre néző kilátással rendelkező otthonok segítenek a hangulatunk javításában. 

Legközelebb, amikor negatív gondolatok bukkannak fel a fejünkben, alkalmazzuk a fenti tippek valamelyikét a rágódás helyett! Ne feledjük: az érzelmek azok, amikké tesszük őket.

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés