hirdetés
hirdetés

Pörögj fel!

Úgy érzed, kezded elveszíteni a motivációd? Akkor ezeket a tippeket fogadd meg!

Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal, hogy úgy érzem, kezdenek a napok kissé egyhangúvá válni. Sokan közel egy éve home office-ból dolgozunk, a társasági életünk és a munkatársakkal való kapcsolódásaink minimálisra csökkentek, így aztán biztosan mindannyian megéltük már azt, hogy magunkban kell megkeresni a hajtóerőt a mindennapokhoz. Ha úgy érzed, elvesztetted a motivációdat, íme néhány tipp, hogy újra erőt tudj venni magadon!

Az érdeklődésünk és a motivációnk elvesztése leggyakrabban akkor jelenik meg, amikor egy tartósabb időszakon keresztül szomorúnak, kedvetlennek érezzük magunkat. A motiválatlanság arra késztet minket, hogy visszavonuljunk, s bár ez elsőre nem egy megfelelő megküzdési reakciónak tűnhet, ez mégis egy olyan válaszreakció, amely megvéd minket. Hogy mitől is? Amikor negatív érzelmek borítanak el minket, hajlamosak vagyunk mindent sötétebben látni és túlgondolni a dolgokat, így ilyenkor nem tanácsos aktívan cselekedni és döntéseket hozni.

Ne ess pánikba, ez egy átmeneti időszak! 

Sokan hajlamosak vagyunk szélsőségekben gondolkodni és fogalmazni, amikor a jelenlegi időszakról van szó. Sajnos tényleg mindannyian vágjuk már a centit, de hogy mennyi van még vissza, azt senki sem tudja biztosan. Viszont örökké nem fog tartani, így meg kell próbálnunk a jelen helyzet előnyeit kihasználni, azaz például a felszabaduló időnket magunkra, sportolásra, olvasásra, önismeretre fordítani. És amikor elkezdünk pánikba esni és szélsőségesen negatívan fogalmazni, akkor emlékeztetni magunkat, hogy ez egy átmeneti időszak, s előbb vagy utóbb változások fognak következni. A motiválatlanság a legtöbbször nem egy tartós állapot, hiszen az ember szeret aktívan cselekedni és terveket szőni, így érdemes a figyelmünket azok felé a dolgok felé fordítani ilyenkor, amik lelkesedéssel vagy boldogsággal tudnak minket eltölteni.

A cselekvések jobban beindítják a motivációt, mint a motiváció a cselekvést

Ezt pedig azért fontos tudni, mert ha aktívan próbálunk először kis lépéseket tenni és rávenni magunkat a cselekvésre (legyen az bármi: munkavégzés kapcsán felmerülő feladat vagy sportolás, sétálás), az egy idő után magától beindítja a motivációt. Az elején persze előfordulhat, hogy nyögvenyelősnek érezzük ezeket a célokat, de miután már megtettünk néhány lépést, egyre jobban be tudunk vonódni, amely a pozitív érzéseket és az elköteleződést is tudja táplálni! 

Válassz alacsonyabb koncentrációt igénylő feladatokat!

Amikor alacsonyabb a motivációnk, akkor ez a koncentrációnkban is nyomot hagy. Éppen ezért, amíg szépen lassan vissza nem épül a lelkesedésünk és aktivitásunk, érdemes lehet olyan feladatokat elővenni, melyek nem igényelnek túl magas koncentrációt.

Állítsd alacsonyabbra az elvárásaidat!

Nem biztos, hogy ebben az állapotban van itt az ideje annak, hogy minden héten elolvassunk egy könyvet vagy az egész napunkat telerakjuk intenzív teljesítést igénylő célokkal. Ha alacsony motivációs szintet tapasztalunk, állítsuk az elvárásainkat a szokásos teljesítményünk felére, s emellé igyekezzünk a számunkra értelmes és jelentéssel bíró célokra fókuszálni. A motiválatlanságunkat nagyban képes fokozni, ha folyamatosan magas lécet állítunk saját magunk számára, ezzel fokozva a kudarcélményeket, így ilyenkor próbáljunk sokkal megengedőbbek lenni saját magunkkal!

Alakítsd úgy a környezetedet, hogy inspiráljon!

Ha van rá lehetőségünk, kissé rendezzük át a környezetünket! Néhány apróbb változtatás is hozhat újdonságérzést. Például kialakíthatunk egy relax sarkot, amit berendezhetünk puha takarókkal, párnákkal, gyertyákkal, könyvekkel. Vegyük körül magunkat olyan dolgokkal, melyek inspiráló hatással bírnak: ezek lehetnek képek vagy írhatunk magunknak olyan üzeneteket is, melyek feltöltenek, motiválnak minket. Ezenkívül egy-egy pörgős lejátszási lista szintén segítségünkre lehet, amikor nem találjuk a hajtóerőt.

Próbálj ki valami új dolgot!

Sokszor a motiválatlanság hátterében az áll, hogy elkezd kiszámíthatóvá válni az életünk és monotonnak érezzük a mindennapi tevékenységeinket. Éppen ezért próbáljunk ki valami újat, vagy módosítsuk a napi rutinunkat: például kezdjünk el egy olyan edzésformát otthon, amit korábban még nem próbáltunk, keressünk új jógacsatornákat, táncoljunk vagy menjünk el sétálni egy olyan környékre, ahol még nem jártunk. Bármivel is próbálkozunk, a lényeg, hogy keressünk új impulzusokat és hagyjuk, hogy azok hassanak ránk.

Ne félj segítséget kérni!

Amikor az ember egy mély, mindent átható érdeklődés – és motivációvesztést tapasztal, akkor az is nehezére eshet, hogy segítséget kérjen – akár ismerősöktől, akár szakembertől. Ha tartósan fennáll a motivációvesztés és a negatív érzelmek a mindennapjaink részét képezik több hónapon át, akkor azonban ne féljünk szakemberhez fordulni!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Psychology Today)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés