hirdetés
hirdetés

Stresszkezelés 4 lépésben

A stressz többnyire nem ismeretlen fogalom a vezetők életében. Business coachokkal beszélgetve kiderül, a vezetők a legtöbb esetben ezzel a problémával keresik meg őket. Természetesen minden esetben mások az okok, mások a problémák mélységei, és mások a reakciók, azonban a jelenség tudatos „újrakeretezése” a legtöbbször segít.

Összetett kérdés a stresszkezelés, hiszen a többnyire az okokat kell feltérképezni ahhoz, hogy érthetővé váljanak a dühkitörések, vagy éppen az elfojtott feszültségek. Valaki a benne dúló indulatokat közvetlenül hárítja át kollegáira, valaki magát károsítja vele, de olyan is akad, aki például autóvezetés közben vezeti le az agresszióját. A rossz megoldások sokfélék lehetnek, az mindenképp közös bennük, hogy a levezetés nem megfelelő módja csak pillanatnyilag csökkenti a feszültséget, sokszor újabb konfliktusokat generál, ráadásul az okokat nem szünteti meg.

Egy stresszkezelésre összpontosító coaching folyamat kapcsán első lépésként a vizsgált helyzetekben felmerülő gondolatokat és az ahhoz kapcsolódó érzéseket kell górcső alá venni, majd érdemes tudatosítani az ebből következő viselkedési mechanizmust és a következményeket. Már a tudatosítás és kívülről történő rálátás is fontos lépés. Ezt követően szakember segítségével a delikvens a jövőre koncentrálva keretbe helyezi a valódi céljait, és a stresszkezelés számára megfelelő módját.

Diagnózis

Komócsin Laura, business coach által létrehozott DIADAL coaching módszer első lépése a diagnózis fázis. Itt a coach arra kéri ügyfelét, hogy írja le részletesen a számára kellemetlenséget okozó stressztüneteket, azok előfordulásának körülményeit, és egyéb ehhez kapcsolható tüneteket. Ezek lehetnek fizikai, fiziológiai, szellemi, érzelmi, lelki valamint viselkedéses tünetek. Erre külön kérdőívek is rendelkezésre állnak a pontosabb definiálás érdekében. Már az első lépés „aha reakciót” válthat ki, csupán attól, hogy az ember leírva szembesül az általa produkált viselkedés összetevőivel, jellemzőivel. Ezt akár táblázatba is lehet foglalni különböző rendszerezés szerint, hogy még átláthatóbbá váljon, és könnyebb legyen dolgozni vele.

Példa 1. (A kérdések coachtól és coacheetól függően változhatnak)

 

Események Ki volt jelen? Hogyan viselkedtem? Mit éreztem/gondoltam közben? Mi lett volna a számomra ideális viselkedés?
1.        
2.        
...        

 

Stresszkezelés 4 lépésben

A stressz kezelésére számos technika létezik, a közös munka során a coachee kiválasztja a számára leghasznosabb technikát. A stressz kezelését négy oldalról lehet megközelíteni:

I.A stressz okainak felderítése, megszüntetésére irányuló törekvések. Ha megtaláltuk a stressz kiváltó okát – mely korántsem egy egyszerű feladat – akkor ennek mentén kell tovább gondolkozni a megszüntetésre vonatkozó lehetőségeken. A megszüntetésre éppúgy érdemes forgatókönyvet írni, mint a tünetek feltérképezésére. Végig kell gondolni, hogy kitől kérjünk segítséget, és hogyan változtassunk dolgainkon a stressz mérséklése érdekében.

II. A tudatos elkerülés csak egy része a megoldásnak, teljesen elkerülni nem biztos, hogy tudjuk a stresszforrásokat. Ebben az esetben viszont egy konkrét védelmi stratégiát kell felépítenünk magunkban. Természetesen a stresszforrástól függ a válaszlépés: valakinek elég egy fejleszthető képességet elsajátítania - például: előadói készségfejlesztés, vagy hatékonyabb időbeosztás megtanulása – másnak ennél mélyebbre kell ásnia, és az önismeret rögös útjára lépnie, például ahhoz, hogy nagyobb magabiztossággal vegye az akadályokat. A lényeg, hogy tudatosan kell foglalkozni a problémával ahhoz is, hogy kiderítsük, számunkra mi legyen a következő lépés.

III. A harmadik fázisban nem árt a másik fél érzelmeivel is foglalkoznunk ahhoz, hogy racionális tudásunk érzelmi szinten is beépüljön, és változtatni tudjunk a hozzáállásunkon. A jobb megértés érdekében csodákat tehet például egy helyzetgyakorlat, melyben a főnök hirtelen a beosztott helyében találja magát, és szembesül saját viselkedésével. Egyszerű eszköznek tűnik ez, hatása mégis óriási tud lenni, ha az ember kellőképp nyitott arra, hogy megértse a másik felet. A szituációs „játékon” kívül egyéb módszerek is vannak arra, hogy akár indulatos félként, akár az indulatkitörés alanyaiként megtanuljuk kezelni a helyzetet. Másik példaként említhetjük a mások indulataira vonatkozó

Példa: (Helyzettől függően változhat.)

  1. Vizsgáljuk meg az indulatos személy esetleges motivációit. Például az illető lehet fáradt, éhes, bizonytalan, indulata esetleg más forrásból ered, akár lehetnek irracionális elvárásai is, és átmenetileg nem biztos, hogy ésszerűen gondolkodik.
  2. Próbáljuk az indulatos személyt elkerülni, vagy higgadtan kezelni: azaz utat engedni a másik érzelmeinek, hogy az illető a gőz kieresztésével befogadóvá tudjon válni.
  3. Tükrözze vissza a kapott érzelmeket, udvarias és nyugodt formában, mely kijózanító hatással lehet a másikra.
  4. Az érzelmi viharon túllépve fókuszáljon a problémára, a megoldásra, és adjon alternatívákat.

IV. Végül a legutolsó lépés, hogy ne csupán viselkedés, de gondolkozás, hozzáállás szintjén is változtatni tudjunk magunkon. Mi több, egyik változás eredményezi a másikat. Van úgy, hogy a feszültséget nem is egy objektív esemény okozza, hanem ennek kognitív értékelése, azaz, ahogy erről mi vélekedünk. Ennek megváltoztatása bizonyos esetekben szakember segítségével megtanulható. Ehhez különböző módszerek állnak rendelkezésre, például a blokkmódszer (a negatív gondolatok pozitívvá formálása), a stressznapló vezetés, vagy konkrét akcióterv kidolgozása. Emellett fizikai szinten is érdemes a stresszel küzdeni: például relaxációs technikákat elsajátítva, vagy éppen életmódváltással.

Tény, hogy vannak helyzetek, amikor adott a stresszforrás, és nincs rá hatásunk. Azonban mégis többször tudjuk tompítani a bennünk lévő feszültséget, mint ahányszor csak széttárt karokkal tudomásul vesszük azt.

Átdolgozott részlet Komócsin Laura: Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek II. c. könyvéből.

Palotai Gabriella, Dr.
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Nevezési határidő: 09.22.

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.

Workshop a Kreatív szervezésében a Sakkom Interaktív szakmai támogatásával. Október 11.

hirdetés