hirdetés
hirdetés

Szervezetfejlesztés COVID alatt

Online világ: inkább többször, rövidebben, bevonva a résztvevőket – ez a titok!

Benyovszky Tünde a pszichológia szak elvégzése után a szervezetfejlesztés világába csöppent, megalapítva BESPOKE PRINCIPLES nevű tanácsadó cégét, ahol leginkább a kutatói szemléletmódját tudta kamatoztatni. Ez a személetmód ma már nem csak a szervezeti diagnosztikai módszerekben köszön vissza, de abban is, ahogy a legújabb trendeket kutatja, mindig újat és újat felfedezve magának – és az ügyfeleinek.

Azt mondod, reggel hét órakor kezded a munkát. Ez az évvégi hajrá, vagy a COVID hozott ennyi új megbízást, esetleg business as usual?

Nagyon érdekesen alakult az utóbbi háromnegyed évünk. Ahogy bejött a COVID, mi is nagyon megijedtünk, mint mindenki, és valóban csendesebb is volt a tavasz, mint szokott lenni, de nyár közepére megérkeztek újra a felkérések, és azóta a teljes fordulatszámon pörgünk. Most pótolja be mindenki a tavaszi kieséseket, és ehhez jöttek még teljesen új és váratlan megkeresések. Blended learning téren eddig is erősek voltunk, ami most óriási lépéselőnyt jelentett nekünk.

Az igények száma nőtt, de mi a helyzet a tematikával, miben kérik most a cégek inkább a segítségeteket?

Most kicsit hátrébbszorultak a klasszikus elégedettségi felmérések, helyette inkább prompt jellegű hangulatvizsgálatokat kérnek tőlünk, illetve minden munkáltató kíváncsi arra, hogy milyen hatással van a home-office a dolgozókra. Képzés téren is inkább a technikaibb jellegű, hatékonysággal kapcsolatos képzésekre van kereslet, mint pl. az időgazdálkodási, projektmenedzsment, remote leadership stb., mintsem a klasszikus szociális kompetenciafejlesztésekre.

Te mint a tanácsadó céged vezetője, de egyben pszichológus és tanácsadó, melyik részét végzed a legtöbbet és legszívesebben a munkádnak?

Az elején minden részterületben aktívan benne voltam, azaz a tanácsadásban és az értékesítésben is, viszont most már tudatosan leszűkítettem a kört, és csak azokat a területeket viszem én, amit mást nem tud. Ezek elsősorban a tulajdonosi feladatok, ami pedig a tanácsadást illeti, elsősorban már csak a szervezetdiagnosztikai folyamatokba folyok bele. Ezen kívül van egy love projektem: a flow alapú szervezetfejlesztés, mely Csíkszentmihályi Mihály professzor elméletének továbbfejlesztése az üzleti életben, az ő vezetése alatt. Magam is certified Fligby coach, tréner vagyok, azaz ez a tudás csak engem jogosít fel arra, hogy ezt a típusú fejlesztést végezzem.

Ha jól tudom, te pszichológusként csöppentél bele a szervezetfejlesztés világába, azaz már biztosan volt egy korábbi kapcsolatod Csíkszentmihályi elméletével. Még miben erősít téged a pszichológiai végzettséged, tudásod?

Nekem a kedvenc tantárgyam pszichológia szakon a statisztika volt, és úgy látom, hogy ez a tudás nagyon jól is jön most nekem. Még a pszichológusok között is kevés az adatvezérelt HR-rel foglalkozó szakember. A diagnosztikai módszerek mélységeinek megértéséhez elengedhetetlen a statisztikai tudás. Engem pedig ez nagyon izgat, hogy hogy lehet egzakt mérésekkel összefüggésekre rávilágítani, és hogyan lehet a döntéseket nem csupán megérzésekre alapozni – ez hoz igazán flow-ba!

Benyovszky Tünde

Példát tudsz mondani, hogy mi az a tipikus döntés, amikor az agyunk torzításait érdemes mérésekkel kompenzálni?

Kedvenc területem a hálózatkutatás, ami egy teljeskörű szervezeti átvilágítási módszertan, mely elsősorban vezetőknek ad mankót például döntéshozatalhoz, szervezetfejlesztési projektekhez. Ezen adatokra alapozva sokkal hatékonyabban lehet átalakítani a hierarchiai rendszert, a vezetőutánpótlásban is segít, például, hogy kit érdemes becsatornázni a vezetői tehetséggondozó programokba, de a fluktuáció csökkentéséhez is egy jó eszköz. Megmutatja, hogy kik azok a tehetségek, akik a periférián vannak (akár szociálisan, akár munkafolyamatok mentén), és könnyen kieshetnek, ha nem fordítunk rá energiát. De ezen kívül a kiválasztásban, fejlesztésben is használunk pszichológiai teszteket, tehát nagyon sok területen kapcsolódik a HR és a pszichológia.

Gondolom, megoldási javaslatot is le tudtok tenni, nem álltok meg a diagnosztikánál.

Persze, tovább tudjuk vinni a folyamatot a cselekvési tervig, de sok ügyfélnek elég a diagnosztika, aztán ő megoldja a problémát a saját eszközeivel.

Úgy érzékelem, hogy rengeteg konkrét eszközt, módszert használtok egyszerre mind a diagnosztika, mind a fejlesztés terén, miközben itthon inkább a „szakosodás” a jellemző…

Igen, azt gondolom, hogy mi ebben vagyunk unikálisak a piacon, hiszen tényleg mindenki tart tréningeket, értékel szervezeti állapotokat, de valóban a legtöbben egy eszközt használnak, és azon keresztül néznek rá minden problémára. Nálunk nagyon erős a kutatói szemlélet és a módszertani színesség pedig emeli a szolgáltatás színvonalát. Sok különböző stratégiai partnerrel dolgozunk, attól függően, hogy mi a probléma. Ez egy teljesen tudatos üzleti döntés, és a mai napig az időm húsz százalékában semmi mást nem csinálok, csak aktívan követem a piaci trendeket, keresem az új megoldásokat. Mi nem gombhoz keresünk kabátot, hanem a problémából kiindulva keressük meg a legjobb megoldást.

Mi lenne az a kulcsgondolat, amit hangsúlyoznál a cégek felé, akik most a képzéseiket tervezik, milyen szempontokat érdemes szem előtt tartani?

Mindenképp praktikus, gyakorlati tudást kell most adni a munkatársaknak, nem pedig a hagyományos, elméleti, softskillfejlesztéseket. Ami meg a módszertant illeti: nem lehet most egynapos tréningekre beültetni az embereket a gép elé. Most a tanulásnak egy folyamattá kell válnia, és inkább többször, de kisebb időtartamig tartania. Nem az a lényeg, hogy letudjunk egy képzést, hanem az, hogy beépüljön. Microlearning sessionben kell gondolkozni. Egy egynapos tréninget el lehet nyújtani akár két hétre is, napi egy-egy órás alkalmakra bontva a tananyagot, és a hallottakat ki lehet egészíteni egy online platformon elérhető tanulási felülettel. Fontos, hogy az online alkalmak között gyakorlati feladatokat is kiadjunk, és azokra a résztvevők reflektálni tudjanak. Tehát a callok, az e-learning platformok, és gyakorlatok okos ötvözése a kulcs. Ha még egy kis játékosítást is beleviszünk, akkor szinte garantált a siker, nekünk nagyon jó tapasztalataink vannak a részvételi aktivitással kapcsolatban. Biztos, hogy egy új struktúrában kell gondolkoznunk, el kell rugaszkodnunk a korábbi gyakorlatainktól.

Mi lesz az a gyakorlat, amit mindenképp megtartasz a posztcovid időszakban is?

Mindent és semmit. Mi ugyanis tényleg minden online megoldást használtunk korábban is. Talán a felhasználás frekvenciájában, arányaiban lesz némi különbség. Szerencsére most már nyitott kapukat döngetünk vele. Nyilván vannak témák, különösen a szociális kompetenciafejlesztések, amik kevésbé működnek online, de annál sokkal több minden működik online, mint amennyi témáról eddig hittük, hogy működhet.

És végül, egy utolsó kérdés: nem hiányzik a klasszikus pszichológia az életedből?

Nem, mivel erre is dedikálok időt. A munkám mellett fenntartottam egy magánpraxist heti egy napon, összesen hat fővel, ahol pszichológiai tanácsadást végzek. Egyrészt alapvetően azért mentem pszichológusnak, mert van bennem egy segítő szándék, és ezt meg is akarom élni. Másrészt a szervezetfejlesztés egy hatékony műfaj, üzleti érdekekkel egybefűzve, ott nem lehet elmélyedni egy problémában fél évekre. Ezt az üléseken egyéni páciensekkel megtehetem. Ezáltal még magamat is védem a kiégéstől.

(x)

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés