hirdetés
hirdetés
hirdetés

Mindennapi inspirációink

Normális, ha megunom a munkám?

Találkozott már olyan vezetővel/munkavállalóval, emberrel, aki sok év munkavégzés után nem unta kicsit sem, amit csinál? Ha igen, mi lehet a titok? Milyen jó megoldásokat látott a megújulásra? 

A kérdés a munkavállalási tevékenységről szól, de talán jobban járunk, ha általánosabban fogalmazunk. Van-e olyan ember, aki egy tevékenység hosszas végzése közben nem unja meg, amit csinál? A tapasztalatok és kutatások szerint szinte nincs. Az egyik alapvető oknak az ingermintázat megszokottá válását (habituáció) találták, ami azt jelenti, hogy az adott tevékenységnek már nincs újdonságértéke. Hogy kinél mikor szűnik meg egy adott tevékenység újdonságértéke, az nagyon változó, teljesen egyedi. 

Egy idő után minden megszokottá válik

Vannak, akiket az újdonságok rövid idejű megélése és keresése tart életben, olyan magas ingerigényük van, míg vannak, akik évtizedeken keresztül érdekesnek, vonzónak, örömöt okozónak találják ugyanazt a tevékenységet. Vannak tevékenységek, amelyek ingergazdagok, és vannak, amelyek monotonak. De elég hosszú idő után minden tevékenység monotonná tud válni. Ha ez a fajta „unalom” bekövetkezik, bizonyos szenvedés lép fel, ugrásszerűen növekszik más tevékenységek vonzereje. Eleinte nem észleljük, mi a gondunk igazán, aztán próbálunk „más szemmel” tekinteni az adott tevékenységre, majd többé-kevésbé kezdjük elfogadni a tényt. Ez még nem a kiégés, hanem mindössze egyfajta fáradás. 

Az emlősállatokra jellemző az ingerkereső viselkedés, így jellemző az is, hogy van egy viszonylag optimális ingerkörnyezet, amelyben jól érezzük magunkat. Mind a túl kevés, mind a túl sok fárasztó lehet. Az optimális ingermennyiség kulturálisan igen változó intenzitású, összetételű, időtartamú és fajtájú ingermintázat lehet. Alacsony ingerintenzitású, ingerszegény környezetben vagy a szélsőségesen szegényes, rossz minőségű ingereknek kitett csecsemők, gyermekek lassabban fejlődnek. De a felnőtteken is megfigyelhető a viselkedés regressziója, vagy munkahelyeken a teljesítménycsökkenés, vagy a társas feszültségek növekedése. Nem véletlen, hogy a büntetések sok fajtája is az ingermegvonáson alapul.

Mit tehetünk, ha bekövetkezik az unalom? 

Két irányban tudunk elindulni, az egyik a társas irány, a másik pedig a „belső” irány. A társas irány szinte csodaszer, mindenki ismeri, de csak kisebb-nagyobb mértékben használja tudatosan. Másokkal megosztva érzéseinket azonnal csökkenhet az éledező pánik, hogy baj van, kezd természetesnek tűnni a dolog, kiderül, hogy a társunk is érezte már ezt, és voltak egyéni megoldási kísérletei. A furcsa az, hogy a helyzet egyszer csak másik optika alá kerül, mintha perspektívában látnánk. A belső irány pedig a tanult optimizmus[*], amely nem állandónak, hanem egyszerinek tekinti a kifáradás jelenségét. Olyasminek, ami mindig felléphet, de ami ellen lehet tenni valamit. Ki vagyok éhezve az új ingerekre, és azon kapom magam, hogy különféle érdekességek vannak körülöttem, mintha egy függöny menne fel, a színek visszanyerik élénkségüket, és ötleteim támadnak, motiváltnak érzem magam. De ha erőltetjük, akkor állandóan a kudarcot teszteljük. Még mindig semmi? 

Az inspiráció emlékeztet Maeterlinck meséjének kék madarára, amely, ha kergetjük, mindig elillan előlünk, és végül magunkban találjuk meg.

A cikk eredetileg az Üzlet és Pszichológia magazin legfrissebb számában jelent meg. Keressétek az újságárusoknál, vagy rendeljétek meg itt.


[*] Seligman M.: Flourish – élj boldogan! Budapest, 2011, Akadémiai Kiadó.

Torma Kálmán, vezetési tanácsadó, szervezetpszichológus, a BME TTK munka- és szervezetpszichológiai szakképzés, az ELTE BTK pedagógiai pszichológus szakképzés oktatója
a szerző cikkei

(forrás: ÜPSZI)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztalbeszélgetés keretében május 22-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIN-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés