hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szociálpszichológia a munkahelyen

Ne erősítsd a munkahelyi irigységet kompetitív jutalmazással!

Az egyik társas érvényesülést szolgáló pszichológiai mechanizmusunk a társas összehasonlításra való törekvésünk, amelynek jellemző megjelenési formája az, amikor az emberek összevetik bérük nagyságát, fizetésen kívüli juttatásaik összetételét, irodájuk méretét, valamint a cégen belüli karrierlehetőségeiket másokéival.

A társas összehasonlítás eredménye egyfajta motivált állapot elérése lehet, amelynek hajtóerejét leggyakrabban az irigység érzelme adja. Az irigység univerzális emberi jellegzetesség, ahogy ezt egy korábbi cikkünkben is olvashatták, azonban a cégek képesek korlátozni megjelenését.

A kompetitív jutalmazási erősíti az irigységet

Ha például a jutalmazási rendszer erősen kompetitív, akkor a munkavállalók nagyobb mértékű irigységet élnek át. Ha viszont a dolgozók autonóm módon végezhetik el feladataikat, valamint vezetőik is tapintatosabban bánnak velük, nem teremtenek kompetitív helyzetet, egységesen jeleznek vissza a teljesítményekre, akkor az egymás közötti irigység előfordulása nagy mértékben lecsökken.

Emellett a munkaadók a dolgozóik énhatékonyság-érzetének növelésével szintén kedvező hatást érhetnek el. Ha például a sikeres kollégákkal könnyű a kapcsolattartás, és a dolgozók úgy látják, hogy a sikerhez vezető út számukra is nyitva áll. Ebben az esetben a motiváló, jóindulatú irigység előfordulása nő, miközben a rosszindulatú változat egyre ritkábban fordul elő.

Ne egyéneket, hanem csoportokat jutalmazzunk!

Kniffin és Sloan Wilson kutatásaik során azt találták, hogy ha a jutalmazási rendszer az egyének helyett kisebb szervezeti egységeket jutalmaz, akkor ez erősíti az egységeken belüli összetartást, és a csoportnormák megerősödéséhez vezet. Így a csoport tagjai nem egymás leértékelésével lesznek elfoglalva, és a versengés helyett a kooperációt részesítik előnyben.

Tisljár Roland, adjunktus, Debreceni Egyetem
a szerző cikkei

(forrás: Üzlet és Pszichológia 2018. április-májusi lapszám)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés