hirdetés
hirdetés
hirdetés

Reziliencia

Miért örüljünk a stressznek?

Miért van jó hatással a stresszre a csapatmunka? Hogyan segíti elő a rezilienciát a stressz? Kelly McGonigal és az új stresszkutatás úttörői stressz újfajta, pozitív megközelítéséről beszélnek.

Hr-esként vagy vezetőként is gyakran szembe kell néznünk a munkavállalóinkat és saját magunkat érő fokozott stresszterheléssel. A stressz negatívan hathat ki a munkateljesítményre, és hosszabb távon egészségügyi problémákhoz is vezet. Kelly McGonigal és a stressz új kutatói azonban azt mondják, a stressz akár segíthet is nekünk: növelheti a teljesítményüket, reziliensebbé tehet, és az általános fejlődésünket segítheti elő.

A stressz valójában segít nekünk?

Mi lenne, ha ezentúl úgy tekintenénk a stresszre, mint a testünk felvillanyozott állapotára, amely arra készít fel minket, hogy megbirkózzunk a minket ért kihívással? Pontosan ezt mondták el egy kutatás résztvevőinek, melyet a Harvard Egyetemen folytattak. Egy stressztesztet végeztettek el velük, de még ezt megelőzően megtanították nekik, hogy a stresszreakciójukat segítségként értelmezzék. Azt mondták nekik: a szívük azért ver gyorsan, hogy felkészítse őket a cselekvésre. Nem gond, ha gyorsabban lélegzünk: ez ugyanis több oxigént juttat az agyukba. Azok a résztvevők, akik megtanultak úgy tekinteni stresszreakciójukra, mint ami segíti a teljesítményüket, kevésbé aggódtak, magabiztosabbakká váltak.

A legcsodálatosabb felfedezés azonban az volt, ahogyan a testük stresszreakciója megváltozott. Egy tipikus stresszreakció során pulzusunk felgyorsul,véredényeink pedig összehúzódnak, és ez az egyik oka annak, hogy a krónikus stresszt néha a szív- és érrendszeri betegségekkel hozzák kapcsolatba. Nem túl egészséges folyton ebben az állapotban lenni. A kutatás azon résztvevőinek azonban, akik segítségként értelmezték stresszreakciójukat, ellazulva maradtak a véredényeik. Így a szívük még mindig gyorsan vert, de ugyanakkor egy sokkal egészségesebb szív- és érrendszeri profilt lehetett megfigyelni náluk, nagyon hasonlót ahhoz, mint ami akkor történik, amikor boldogok és bátrak vagyunk. Amikor egy életen át stresszes élmények érnek minket, ez a biológiai változás jelentheti a különbséget egy 50 évesen átélt stressz okozta szívroham és aközött, hogy még a 90-es éveinkben is egészségesek maradjunk. És igazából ez az, amire a stressz új tudománya rávilágít: az a fontos, hogyan gondolkodunk a stresszről.

Társas érintkezés: egészségesebb stresszreakciók

Az oxitocin valójában egy stresszhormon. Az agyalapi mirigyünk akkor bocsátja ki ezt az anyagot, amikor szervezetünk a stresszre reagál. Az oxitocin azonban nemcsak az agyunkra, hanem a testünkre is hatással van: az egyik fő szerepe testünkben az, hogy megóvja szív- és érrendszerünket a stressz hatásaitól. Természetes gyulladáscsökkentő, és abban is segít, hogy az erek a stressz során ellazulva maradjanak. Ezen kívül segít regenerálni a szívsejteket, és rendbe hozni bármilyen stressz okozta kárt, vagyis megerősíti szívünket. De ez még nem minden: a társas érintkezés és támogatás felerősíti az oxitocinnak ezeket a fizikai előnyeit. Így amikor stresszes állapotban segítséget kérünk másoktól, vagy azért, hogy támogatást keressünk, vagy azért, hogy mi segítsünk másoknak, több ilyen hormon fog felszabadulni bennünk, stresszreakciónk egészségesebbé válik, és gyorsabban épülünk fel a stresszből. Stresszreakciónknak tehát van egy veleszületett eszköze a stresszből való felépülésre, ez az eszköz pedig az emberi érintkezés. Amikor stresszes helyzetben kapcsolatba lépünk másokkal, ez segíthet felépülnünk – vagyis a stressz voltaképpen a közös munkára ösztönöz minket, a csapatmunka pedig fokozza a stressz pozitív hatásait.

Erről és a pozitívan megközelített stresszel kapcsolatos egyéb felfedezésekről beszél TED-videójában Kelly McGonigal egészségpszichológus és boldogságkutató, a magyarul is megjelent A stressz napos oldala című könyv szerzője.

Nézd meg a videót itt!

A pozitív stresszfelfogás jobb teljesítményhez vezet

És hogy miért fontos még ez a fajta új megközelítés a munkahelyi teljesítmény szempontjából? A Harvard Egyetemen vállalatvezetést kutató és oktató Alison Brooks egy kutatásban azt mutatta ki, hogy azok az emberek, akik a teljesítményszorongásukat pozitív előjelű „izgatottságként” kezdték el felfogni, jobban teljesítettek, mint azok, akik ehelyett „lenyugodni” próbáltak. A kutatás elérhető itt.

Stessz és a reziliencia új felfogása

Egy vele készített interjúban Kelly McGonigal úgy fogalmazott: számára a reziliencia fogalma azt a bátorságot jelenti, amely a stresszből ered. Személyes definíciója szerint a reziliencia az, amikor a stresszet nemcsak hogy sikerül bátorsággá átalakítanunk, de amikor aktívan mi magunk is döntünk arról, hogy milyen változásokat indítson el bennünk a stressz. Ha tisztában vagyunk ezzel a választási lehetőségünkkel, akkor átalakíthatjuk azt, ahogyan megéljük a stresszt. Ahelyett, hogy azt kérdeznénk: „Miért történik ez velem?”, azt kérdezhetjük: „Miért is ne történjen?” és „Mi a következő lépés?”. Vagyis reziliensnek lenni azt jelenti, hogy engedélyt adunk magunknak arra, hogy elfogadjuk: a stressz, a nehézségek és a küzdelmeink változásokat idéznek elő bennünk – és azt is, hogy ezek a változások nem feltétlenül negatív irányúak.

Amit McGonigal és társai mondanak, az tehát nem ugyanaz, mint hogy „Mindig a napos oldalt nézd!” és a hasonló, gyakran hangozatott üres jó tanácsok. Inkább arról van szó, hogy figyeljük oda arra: ha felfegyverkezünk az élet viszontagságai ellen, az nem segít majd fejlődni minket. A pozitívan felfogott stressz ellenben a rugalmas ellenállásunkat növeli, jobb teljesítményhez vezet, és általános értelemben a fejlődésünkhöz járul hozzá.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

hirdetés