hirdetés
hirdetés

Pandémiás kimerültség 1. rész

Miért érezhetünk karanténfáradtságot – és hogyan küzdjünk meg vele?

Sokunk már belefáradt... de pontosan mibe is? Fáradtságunkért kevésbé a hosszú napot tudhatok a hátam mögött érzése a felelős, inkább olyasmiről van szó, mint: „iszonyatos fájdalmat érzek, és nem is tudom igazán, hogy hol”. Furcsa érzés ennyire kimerültnek lenni, annak ellenére, hogy az időnket már hónapok óta otthon töltjük – vagyis azon a helyen, amely tipikusan a pihenésre szolgál. A kimerültség egyéb nyugtalanító érzésekkel, úgymint depresszióval, szorongással, magánnyal vagy ingerlékenységgel is párosulhat. Furcsa, nem igaz? Ez bizony a karanténfáradtság jelensége. Az alábbi írás a karanténfáradtság jeleit és tüneteit tárgyalja, valamint nyolc lehetséges kezelési módját írja le. Dominique Michelle Astorino írását terjedelme miatt két részben közöljük.

Mi is az a karanténfáradtság? „Karanténfáradtságról akkor beszélünk, amikor teljes mértékben kimerültünk az elszigetelődéstől, a kapcsolatok és a rutin hiányától, valamint a korlátozásoktól mentes, a karantén előtti időszakra jellemző szabadság veszteségének érzésétől; vagyis érzelmileg kimerültnek és elgyengültnek érezzük magunkat attól, hogy minden egyes nap ugyanúgy telik” – fogalmaz Jennifer Musselman házasság- és családterapeuta, pszichoterapeuta, vezetői tanácsadó és a Dél-Kaliforniai Egyetem Változáskezelés és Vezetéstudomány doktori programjának PhD-jelöltje.

„Járványtűrő képességünk határára értünk”

Ha ismerősen cseng számodra ez a leírás, legyél tisztában azzal, hogy nem vagy egyedül! Valójában világszerte többezer Twitter-felhasználó tud azonosulni azzal az érzéssel, hogy „elérték a járványtűrő képességük határát”, mely kifejezést Tanzina Vega, a The Takeaway nevű rádióprogram műsorvezetője alkotta meg. Január közepén Vega egy azóta is rohamosan terjedő tweetet posztolt, mely beindította a kommunikációt a „megállás nélkül végzett munka, a folyamatos hírkövetés, gyerekfelügyelet és elszigetelődés miatt érzett kiégés” témakörében.

A párbeszéd összefoglalója: Az emberek piszkosul kimerültek – vagy éppen teljesen kikészültek – az egy éve tartó elszigetelődéstől, a maszkviseléstől és attól, hogy határozatlan időre megálljt kell parancsolniuk teljes életvitelüknek.

Nem meglepő tehát, ha reménytelenséget, bizonytalanságot és kiégést élünk át: mindez teljesen indokolt. A karanténfáradtság jelensége a jelenlegi körülmények által kiváltott érzelmi stressz eredménye, állapította meg dr. Forrest Talley, a kaliforniai Folsomban dolgozó klinikai pszichológus. E stresszorok egyénenként különböznek (lehetnek a távmunkával, a pénzügyi helyzettel, a munkanélküliséggel kapcsolatos stresszorok, vagy a gyerekfelügyelet és iskolábajárárás elmaradása miatti, a gyermekekkel való törődés által kiváltott stresszorok), azonban létezik univerzális feszültségforrás is: mégpedig a karanténnal járó nagyfokú szociális izoláció, a karanténidőszak előtt örömforrást vagy tartalmas elfoglaltságot jelentő tevékenységek (úgymint az edzőterembe járás, az embertársakkal történő személyes kapcsolattartás, koncerteken való részvétel, családlátogatás, utazás) folytatásának képtelensége.

Míg a gyorsan változó koronavírus-helyzetre adott kezdeti reakcióira inkább az akut stressz vagy szorongás volt jellemző, hónapok múlva a helyzet végeláthatatlansága már némileg más képet mutat – nevezetesen a stressz és a szorongás idővel összeadódik.

Mikor beszélhetünk karanténfáradtságról?

„A stresszorok elhúzódó jellege fáradtságban kulminálódik, mely hasonló a kezdeti stresszhez és szorongáshoz, azonban mégis különbözik tőle” – teszi hozzá Talley. „A fáradtság általában teljesítmény- és energiacsökkenéssel, fokozott ingerlékenységgel, a kreatív problémamegoldás visszafejlődésével és – időnként – a reménytelenség érzésének elhatalmasodásával jár. A krónikus stressz hozzáadódik a súlyos szorongás állapotához, és akár minőségi változási is előidézhet a szorongásban.”

„Gondoljon úgy az egészségére, mint a telefonjára: bizonyos mennyiségű energiakészlettel működik, mielőtt újratöltésre van szüksége; az emberek ugyanígy működnek” – fejti ki Kevin Gilliland, a pszichológia doktora, Dallasban praktizáló klinikai pszichológus. (Ebben az összefüggésben a napi kapcsolat és a napi tevékenységek jelentik magát az energiaforrást az otthon töltött idő helyett.) „A megszokott rutinjaink és a másokhoz fűződő kapcsolataink nélkül éppen csak élni tudunk. Úgy kezdünk el működni, mint az alacsony töltöttségi móddal működő telefonunk.” (De minden rosszban van valami jó, lásd ezt a cikket.)

„Karanténfáradtságról akkor beszélünk, amikor teljes mértékben kimerültünk az elszigetelődéstől, a kapcsolódások és a rutin hiányától, valamint a korlátozásoktól mentes, a karantén előtti időszakra jellemző szabadság elvesztésének érzésétől. Vagyis érzelmileg kimerültnek és elgyengültnek érezzük magunkat attól, hogy minden egyes nap ugyanúgy telik” – fogalmaz Jennifer Musselman házasság- és családterapeuta.

A karanténfáradtságra jellemző tünetek

A karanténfáradtság mind érzelmi, mind pedig fizikai szinten jelentkezik, teszi hozzá Gilliland. A szakértők szerint az alábbiak a karanténfáradtság lehetséges tünetei:

• Fizikai fáradtság (mely az enyhétől az intenzív tünetekig terjedhet), enerváltság

• Ingerlékenység, könnyű ingerelhetőség, lobbanékonyság

Alvászavarok, álmatlanság, vagy túlalvás

• (Újonnan kialakult vagy súlyosbított) szorongás

• Apátia, letargia vagy motiválatlanság

• Érzelmi labilitás / érzelmi instabilitás

• Intenzív magánnyal és az érzelmi kapcsolódás hiányával összefüggő érzelmek

• Reményvesztettség érzése

• Depresszió megjelenése

A fenti felsorolásból különösen fontos kiemelni, hogy az „izoláció a legsúlyosabb, az emberiség által elszenvedett mentális egészségügyi tünet” – véli Gilliland, és mondanunk sem kell, hogy jelenleg igencsak erős izolációban élünk. (Ráadásul az USA-ban már a koronavírus-járvány előtt felütötte a fejét a magány járványa.)

De miért is káros az izoláció? „A kapcsolatok a DNS-ünkbe vannak kódolva – a természetünk egyik törvényeként kellene rájuk tekintenünk”, teszi hozzá Gilliland. „Néhány, az öregedésről és fizikai és mentális egészségről szóló hosszabb tanulmányunk ugyanarra a kulcsfontosságú tényezőre tér ki mindkettő esetében; mégpedig, hogy a tartalmas, szeretetteljes kapcsolatok kulcsfontosságú szerepet játszanak abban, hogy fizikai és pszichológiai egészségben leélt, hosszú életünk legyen. A katasztrófaelhárításban részt vevőket vagy valamilyen traumán átesett embereket megvizsgáló más tanulmányok szerint azok teljesítenek a legjobban, akik jó támogatórendszerrel rendelkeznek.”

„Valószínűsíthető, hogy a magányról és szociális elszigetelődésről szóló tanulmányok ennek tulajdonítják az egyre növekvő korai halálozást és a rosszabb egészségügyi állapotot” – teszi hozzá Gilliland. (Még a megfázásunk tüneteit is súlyosbíthatja.) „Egyéb tanulmányok a (például a karantén következtében) felborult emberi kapcsolatok hatásaira és arra tértek ki, hogyan vezethet ez depresszióhoz és megnövekedett alkoholbevitelhez”, ami újabb egészségügyi kockázatokat hordoz magában, ideértve az alkoholfogyasztást követő megnövekedett szorongást is. (Itt olvashatóak egy terapeutának a COVID-19 járvány alatt tapasztalt magány kezelésére vonatkozó tippjei.) 

A folytatásban arról lesz szó, hogyan nyilvánulhat meg a karanténfáradtság állapota gondolatainkban és viselkedésünkben, hogyan különböztethetjük meg a kiégéstől, és milyen módokon tudjuk kezelni, ha már kialakult.

 A cikk magyar fordítását készítette: Mondovics Melinda, szakfordító.

(forrás: shape.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés