hirdetés
hirdetés
hirdetés

A szakértő válaszol

Miért érdemes megfogadni Matula bácsi bölcsességeit a Tüskevárból?

Hogy egészen pontosan mikor vált mainstreammé a rohanás, azt nem tudnánk megmondani. De, hogy azzá vált, abban biztosak vagyunk. Hihetetlen elszántsággal nyomjuk a „mennyiséget” és rohanunk. – mondja Nagy Andrea, fejlesztő szakember.

Rohanunk egyik meetingről a másikra, rohanunk egyik projektből a másikba. Rohanunk az ebédért, hogy míg megesszük, rohanva megírhassunk pár e-mailt. Rohanunk a gyerekért és közben rohanva bonyolítunk pár hívást. Rohanunk, hogy még legyen idő megbeszélni a „nyaralás projektet” és rohanunk, mert oda kell érnünk jógára… Rohanunk és a legutóbbi mondaton nevetni, talán időnk sincs. Talán rohanva olvassuk ezt a cikket is.

„Nem kell sietnie. Van elég ideje.” mondta Matula bácsi Tutajosnak a Tüskevárban. És igazi változás, valódi jellemformáló tapasztalás lett a vége. Igazi élmény, valódi megélés, lényévé váló alapértékek. Talán anélkül is, hogy egy balatoni nádasba mennénk, át lehetne alakítani az életünket ebbe az irányba. Talán megállhatnánk megkérdőjelezni hitünket a mennyiségben és rohanásban.

„A mind that is not too worried about the results, will be creative.”

Szóval, ha a tudatunk csak akkor alkalmas kreatív működésre, ha nem kell aggódnia a végeredmény miatt, akkor mennyi esélyünk van a rohanás és a mennyiség alapú kultúrában arra, hogy kreatívak legyünk? A vágyott eredményeket elérjük, a hivatásunkban újra és újra megújuljunk, magánéletünkben fejlődjünk? A válaszban semmi rejtély sincs. Kevés. Nagyon kevés.

De hogyan lehetne elég időnk?

A mennyiség és a rohanás ellenkező irányba vezet, ugyanakkor mi a hatékonyság felé igyekszünk, akkor jó lenne azt is tudnunk, hogy mi is az a hatékonyság. Ha ezen a ponton a kedves olvasó már nem is rohan annyira, akkor akár meg is állhat egy percre, mielőtt továbbolvas és végiggondolhatja, hogy neki magának mit jelent a hatékonyság. Csak őszintén és egyszerűen!

Eredmények és Ráfordítások képlete

Oké, tán a cím ijesztő. De az életünket nem nekünk megfelelően élni még inkább az. Szóval ne hőköljünk hátra! Menjünk tovább! Nos, a hatékonyság szakmai fogalma lehet például ez: „az eredmény és az eredmény eléréséhez felhasznált ráfordítások viszonyszáma”. Mondjuk így: Hatékonyság = Eredmény / Ráfordítás. Jogosan merülhet fel kérdés, hogy a saját esetünkben mit tekintünk „eredménynek”? Ha az az eredményem, hogy sokat rohantam, nagyon elfáradtam, minden felém támasztott elvárásnak válogatás nélkül megfeleltem, akkor itt az ideje megállni és újragondolni, hogy tényleg ilyen eredményre vágyunk-e.

Szóval a rossz hír az, hogy ezt a munkát megspórolni nem lehet. Át kell gondolni, hogy melyek az egyéni céljaink és azokat konkrétan megfogalmazni:

  • Cél1. Heti két szabad délután és egy teljes hétvége a családdal.
  • Cél2. Két év múlva összetettebb feladatot kapni a munkahelyemen.
  • Cél3. Heti háromszor sportolni.
  • Cél4. Jövőre középfokú nyelvvizsgát tenni olasz nyelvből.
  • Cél5. Heti két alkalommal egy óra a párommal.

Ha már a célok megvannak, akkor követnünk is kell őket, hogy lássuk a pontos eredményünket. És ha ezen a ponton egy pillanatra visszanézünk az egyenletünkre: Hatékonyság = Eredmény / Ráfordítás.  Akkor máris szemet szúrhat, hogy az eredményt tisztáztuk, de mi a helyzet a ráfordításokkal? Melyek az erőforrásaink?

Maradjunk az egyszerűségnél. Mondom: AZ IDŐNK. A FIGYELMÜNK. AZ ENERGIÁNK.

Teendők

Tudatosan élni az életünket nem lehet befektetés nélkül. Ismételgessük tehát magunknak Matula bácsi szavait: „Jól figyelj ide, fiam... korlátokat nem szabok, mert annyi eszed már lehet, hogy nem mégy fejjel a falnak. Ha tehát bevered a fejed, a te dolgod, ha bajba kerülsz, magadnak kell kilábalnod, mert esetleg nem lesz melletted senki. Annyira vállalkozz, amennyit elbírsz, és nekem hiába nyivákolsz, ha elvágod a kezed, vagy elrontod a gyomrod. Ez mind a te magánügyed. Úgy vélem: csak így tanulsz meg a magad lábán járni, és pontosan rájössz majd, hogy mit lehet és mit szabad.”

Matula bácsi nyomán az én tanácsaim a megélés és minőség alapú élethez és a rohanás kiiktatásához:

  1. Fogalmazd meg a céljaidat és kövesd őket nyomon!
  2. Kérdezd meg magadtól rendszeresen: „Ezt most miért csinálom?” Ha nem találsz kapcsolódást egyik fontos célodhoz sem, akkor iktasd ki az adott tevékenységet az életedből.
  3. Adj időt magadnak! Nem fog menni egyetlen lépésben a változás. Nem baj, ha visszacsúszol a „mennyiség & rohanás” világába, csak érd tetten magad és hagyd abba!
  4. Tiszteld a saját időd, energiád és figyelmed.Ne osztogasd átgondolatlanul! 

Nagy Andrea, A Parrish & Crawler International szakmai igazgatója
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

FMCG Trafik Workshop, avagy hogyan adj el többet FMCG márkádból a Nemzeti Dohányboltokban? Az Élelmiszer és a Tobacco magazin közös rendezvénye az FMCG szektor számára augusztus 29-én.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

A Kreatív szaklap ismét meghirdette a business to business kommunikációs versenyt, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Részletes program hamarosan! SAVE THE DATE: 2018. november 15.

hirdetés