hirdetés
hirdetés
hirdetés

Önfejlesztés

Magabiztos embernek születni kell. Vagy mégsem?

Mi határozza meg hogy ki vagy valójában? A családi háttered? A szüleid? A barátaid? A munkád? A külsőd? Sokan úgy gondolják, hogy az önismeret, önbizalom, magabiztosság alapvető személyiségjegyek: vagy rendelkezünk velük, vagy próbálkozásaink ellenére is elérhetetlenek maradnak a számunkra.

Az igazság azonban az, hogy az önbizalom nem velünk született tulajdonság, hanem egy tapasztalat és gyakorlás útján elérhető és fejleszthető képesség.

Ahogy arra Dr. Ivan Joseph díjnyertes előadó és atlétikai edző néhány évvel ezelőtti TEDx beszédében rávilágított: az önbizalom képessége valójában azt jelenti, hogy hiszel magadban az esélyeidtől, körülményeidtől, nehézségeidtől és a helyzet várható végkimenetelétől függetlenül. Ez a hit azonban nem alapvető emberi minőség, folyamatosan dolgoznunk kell érte azáltal, hogy tréningezzük az önismeretünket és erősítjük az önértékelésünket.

KÉRKEDÉS ≠ MAGABIZTOSSÁG

Társadalmunkban ráadásul gyakran találkozhatunk olyan szituációval, ahol a helyes önértékelést összekeverik a hencegéssel, miközben ez a kettő távol áll egymástól. A mindig visszafogott, álszerény viselkedés azonban egyrészt az ebből adódó félelemből, másrészt az alacsony önértékelés azon reményéből fakad, hogy önmagunk helyett majd mások jutalmaznak meg minket elismeréssel és dicsérettel.

Ez azonban könnyedén válhat ördögi körré: ugyanis ha az önbizalomhiányos személy nem kapja meg a kívülről várt megerősítést, hamar sértetté és nárcisztikussá válhat, ahelyett hogy saját belső értékrendszerét erősítené.

Ha felismerjük magunkban a pozitív tulajdonságokat, és helyes önértékelést alakítunk ki, az egyszerűen lehetőséget ad arra, hogy mások is elkezdhessenek értékelni bennünket. 

Ráadásul, ha tudatában vagyunk annak, hogy mi tesz bennünket különlegessé, akkor a többi emberrel kapcsolatban is jobban kinyílik a szemünk: hibák helyett elkezdhetünk végre az eltérő személyiségek erősségeire koncentrálni.

HOGYAN LEHET EZT ELÉRNI?

Senki nem állítja, hogy könnyű lesz, hiszen számtalan álfalat (értsd: negatív automatikus gondolatot, berögződött sztereotípiát és fájdalmas önbántó mantrát) kell lebontanunk magunkban.

Ezen az önismereti úton remek kapaszkodót nyújthat Nathaniel Branden: Az önértékelés 6 pillére c. könyve, az ebben szereplő gyakorlatok ugyanis néhány fontos lépéssel közelebb visznek bennünket az önbizalommal teli önmagunkhoz.

Hogy segítsünk rálátni néhány fejleszthető lélektani aspektusra, összeszedtük nektek a pilléreket néhány pontban.

1.     TUDATOSSÁG

A tudatos élet (1) és a céltudatosság (2) gyakorlása ugyanis (és nem véletlenül használom a gyakorlás szót) nem csupán segít a jelenben maradnod és valóban átélned az életedet, de megtanít arra, hogy a kudarc nem egyenlő a bukással.

Ha tudatosítod a céljaidat, és összehangolod őket a tetteiddel, akkor újra és újra fel fogsz állni, és mindig erősebben lépsz tovább. A célratartás és azok elérésének öröme hatalmas erőt ad az életünkben, érdemes kiaknáznod a tudatodban rejlő lehetőségeket. 

EUREKA GYAKORLAT: Képzeld el magad 5 év múlva, és írj egy listát azokról a tulajdonságokról, tárgyakról és emberekről, akik körülvesznek, kiegyensúlyozottá és harmonikussá teszik az akkori énedet. Mik azok, amik most hiányoznak? Írj egy akciótervet: Hogy tudnád elérni ezeket, mondjuk 3 lépésben

2. KITARTÁS ÉS ELSZÁNTSÁG

A személyes integritásod (értsd: tudatosságod, konzisztens személyiséged, teljességed) gyakorlása (3) megtanít követni azt, amit a belső megérzésed, hangod mond. A saját szabályaidat követve nincs szükséged más „megmondókra”, így magadat erősítve válsz öntudatosabbá.

Ráadásul, ha megengeded magadnak, hogy a saját értékrendszered szerint élj, akkor előbb-utóbb az önérvényesítésben is ügyesebb leszel, kiállsz majd magadért, és hitelesen tudod képviselni mindazt, ami fontos a számodra. 

EUREKA GYAKORLAT: Írj magadnak egy levelet, amiben megdicséred magad mindazokért a dolgokért, amire büszke lehetsz, amiket saját erődből értél el. Tartsd magadnál, és ha elfogyna az önbizalmad, elevenítsd fel, mikre is vagy valójában képes!

Az önérvényesítés gyakorlása (4) magabiztossággal tölt el, segít átformálni a magadról adott negatív képet és megtanít, hogy a környezeted pozitív megerősítése sem csak különleges alkalmakkor jár neked.

3.     FELELŐSSÉGVÁLLALÁS

Az önelfogadás gyakorlása (5) segít lecsendesíteni a negatív önbecsmérlést (self-talk) a fejedben. Ez a közgondolkodással ellentétben közel sem lustaság, és távol áll a beletörődéstől is: valójában csak akkor tudunk a személyes fejlődés útjára lépni, ha megengedjük magunknak, hogy azok lehessünk, akik.

A külvilágnak történő megfelelési kényszer miatt gyakran leminősítjük magunkat, illetve előszeretettel mutatjuk magunkat tökéletesnek azáltal, hogy másokra toljuk a felelősséget a hibáinkért.

Ne hagyd, hogy a körülményeid vagy a körülötted állók véleménye meghatározzon, a döntéseidet egyedül te hozod meg. Sokszor mondjuk azt magunknak, hogy „nincsen más választásunk”, de mint tudjuk ez nem igaz. Bármely szorult helyzetben dönthetsz úgy, hogy felemelt fejjel és büszkén végigcsinálod azt, ahelyett, hogy mártírként végigszenveded. 

EUREKA GYAKORLAT: Találj az emlékeid közt egy olyan a közelmúltban történt esetet, amikor sikertelennek / megbántottnak / kiközösítettnek érezted magad, és keresd meg a saját felelősségedet ebben a helyzetben. Mit tehettél volna te magad, amitől javult volna a hangulat/kapcsolat?

A felelősségvállalás gyakorlásával (6) a személyiséged és életed negatív pontjait létraként használhatod, amin magadat fejlesztve egyre feljebb és feljebb kapaszkodhatsz. 

Az önbizalmad tehát egyedi képesség, aminek a fejlesztésére érdemes időt és energiát fordítani, mert tudatos gyakorlással sokkal könnyebben válhatsz asszertív, felelősségteljes és konzisztens személyiséggé.

A cikk eredetileg az Eureka Blogon jelent meg.

Győri-Nádai Réka, tréner, szakmai fejlesztő
a szerző cikkei

(forrás: Eureka games)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés