hirdetés
hirdetés

Pandémia

Kiemelt fontosságú a mentális egészségünk védelme

A koronavírus bizonytalanságba sodorta a világot, a pandémiáról szóló hírek körülvesznek minket. Mindez hatással van a mentális egészségünkre is, különös tekintettel azokra, akik szorongással vagy kényszerbetegséggel élnek. Természetes, hogy aggódunk a hírek miatt, ám sok ember számára ez a helyzet súlyosbítja egyébként is meglévő mentális egészségügyi problémáit. Így ebben az időszakban kiemelt figyelmet kell fordítanunk nem csupán a fizikai, hanem a mentális egészségünk védelmére is.

Minden szorongásos zavar központi jellemzője a félelem a kontroll elvesztésétől és a bizonytalanság tolerálásának nehézsége. Így hát érthető, hogy azok, akik szorongással küzdenek jelenleg is, még nagyobb nehézségeket élnek meg mostanában. 

Szóval, hogyan tudjuk megóvni mentális egészségünket?

Limitáljuk a hírek olvasását – és figyeljünk oda, mit olvasunk!

A sok-sok megjelenő hír folyamatos olvasása pánikrohamhoz vagy erős szorongáshoz vezethet az érintett egyéneknél. Ilyenkor az ember nem csak attól fél, amit az adott cikkben olvas, hanem egyből elkezd katasztrofizálni és a legrosszabb kimeneteleken rágódni. Így érdemes limitálni az időt, amíg híreket olvasunk vagy hallgatunk, és kijelölni napi egy idősávot, amikor ezt megtesszük. Nagyon sok a téves információ is, így győződjünk meg róla, hogy hiteles forrásokból tájékozódunk.

Tartsunk közösségi média mentes órákat és némítsuk, ami zavaró!

Nagyon sok összeesküvés-elmélet és téves információ kering a közösségi médiában, amik egy szorongó egyént különösen megijeszthetnek. Érdemes kikapcsolni vagy egyszerűen nem olvasni az emberek hozzászólásait, a bizonytalan eredetű, kattintásvadász cikkeket, melyeknek tartalma nem ellenőrzött.

Mossunk kezet – de ne túlzott mértékben!

A kényszerbetegséggel küzdők számára is kihívást jelent a pandémia korszaka. Egyesek megnyugatónak vélik, hogy a rendszeres (és esetlegesen túlzott) kézmosás jelen helyzetben normális, ám azok számára, akik épp kigyógyulóban vannak, a folyamatos „moss kezet!” felszólítás visszarántó tényező lehet. Hiszen olyan cselekvésekre próbálják őket felszólítani, amikből épp próbálnak kigyógyulni. Számukra a szappan és a fertőtlenítőszerek közvetlenül a függőséghez kapcsolódó eszközök. Arról nem is beszélve, hogy a szorongással, kényszerbetegséggel küzdők számára a gyógyulás jele, ha el tudják hagyni a lakást. Ha kénytelenek otthon maradni, az elősegítheti a visszaesést.

Maradjunk kapcsolatban egymással! 

Annak ellenére, hogy most otthon kell maradni, igyekezzünk kapcsolatban maradni barátainkkal, családtagjainkkal. Emellett fontos elérni a mindennapjainkban a rutin kialakítását és törekedjünk mindennapjaink különlegessé tételére is, hogy ne fásuljunk be. Akkor járunk a legjobban, ha az elszigeteltség feloldása után úgy érezzük, produktívan töltöttük el az időt.

Végül, de nem utolsósorban, a szorongás és a túlzott aggodalmak elkerülése érdekében a következők javasoltak:

  • Vegyük észre, ha nyugtalanok vagyunk.
  • Heves reakció helyett tartsunk szünetet és lélegezzünk mélyeket!
  • Emlékeztessük magunkat, hogy ez csak egy gondolat vagy egy érzés. A gondolataink pedig nem tények.
  • Engedjük el az aggodalmakat keltő gondolatokat! Képzeljük el, hogy szétpukkannak, akár egy buborék.
  • Koncentráljunk a jelen pillanatra! Figyeljük a légzésünkre – ha ezt megtesszük, egész biztosak lehetünk abban, hogy a jelenre fókuszálunk, hiszen lélegezni csak a jelenben lehet. Koncentráljunk a talajra a lábunk alatt. Nézzünk körül, vizsgáljuk meg a körülöttünk lévő környezetet. Amikor visszanyertük a fókuszt, elkezdhetünk újra a teendőinkre fókuszálni. 

Olykor lassítsunk le és alkalmazzunk formális és a fentihez hasonló informális mindfulness gyakorlatokat. Ebben az időszakban nagyon sokat segíthetnek nekünk.

 

Vigyázzunk magunkra és a környezetünkre és legyünk tudatosak, amennyire csak lehet!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: BBC)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés