hirdetés
hirdetés

Pandémia

Kiemelt fontosságú a mentális egészségünk védelme

A koronavírus bizonytalanságba sodorta a világot, a pandémiáról szóló hírek körülvesznek minket. Mindez hatással van a mentális egészségünkre is, különös tekintettel azokra, akik szorongással vagy kényszerbetegséggel élnek. Természetes, hogy aggódunk a hírek miatt, ám sok ember számára ez a helyzet súlyosbítja egyébként is meglévő mentális egészségügyi problémáit. Így ebben az időszakban kiemelt figyelmet kell fordítanunk nem csupán a fizikai, hanem a mentális egészségünk védelmére is.

Minden szorongásos zavar központi jellemzője a félelem a kontroll elvesztésétől és a bizonytalanság tolerálásának nehézsége. Így hát érthető, hogy azok, akik szorongással küzdenek jelenleg is, még nagyobb nehézségeket élnek meg mostanában. 

Szóval, hogyan tudjuk megóvni mentális egészségünket?

Limitáljuk a hírek olvasását – és figyeljünk oda, mit olvasunk!

A sok-sok megjelenő hír folyamatos olvasása pánikrohamhoz vagy erős szorongáshoz vezethet az érintett egyéneknél. Ilyenkor az ember nem csak attól fél, amit az adott cikkben olvas, hanem egyből elkezd katasztrofizálni és a legrosszabb kimeneteleken rágódni. Így érdemes limitálni az időt, amíg híreket olvasunk vagy hallgatunk, és kijelölni napi egy idősávot, amikor ezt megtesszük. Nagyon sok a téves információ is, így győződjünk meg róla, hogy hiteles forrásokból tájékozódunk.

Tartsunk közösségi média mentes órákat és némítsuk, ami zavaró!

Nagyon sok összeesküvés-elmélet és téves információ kering a közösségi médiában, amik egy szorongó egyént különösen megijeszthetnek. Érdemes kikapcsolni vagy egyszerűen nem olvasni az emberek hozzászólásait, a bizonytalan eredetű, kattintásvadász cikkeket, melyeknek tartalma nem ellenőrzött.

Mossunk kezet – de ne túlzott mértékben!

A kényszerbetegséggel küzdők számára is kihívást jelent a pandémia korszaka. Egyesek megnyugatónak vélik, hogy a rendszeres (és esetlegesen túlzott) kézmosás jelen helyzetben normális, ám azok számára, akik épp kigyógyulóban vannak, a folyamatos „moss kezet!” felszólítás visszarántó tényező lehet. Hiszen olyan cselekvésekre próbálják őket felszólítani, amikből épp próbálnak kigyógyulni. Számukra a szappan és a fertőtlenítőszerek közvetlenül a függőséghez kapcsolódó eszközök. Arról nem is beszélve, hogy a szorongással, kényszerbetegséggel küzdők számára a gyógyulás jele, ha el tudják hagyni a lakást. Ha kénytelenek otthon maradni, az elősegítheti a visszaesést.

Maradjunk kapcsolatban egymással! 

Annak ellenére, hogy most otthon kell maradni, igyekezzünk kapcsolatban maradni barátainkkal, családtagjainkkal. Emellett fontos elérni a mindennapjainkban a rutin kialakítását és törekedjünk mindennapjaink különlegessé tételére is, hogy ne fásuljunk be. Akkor járunk a legjobban, ha az elszigeteltség feloldása után úgy érezzük, produktívan töltöttük el az időt.

Végül, de nem utolsósorban, a szorongás és a túlzott aggodalmak elkerülése érdekében a következők javasoltak:

  • Vegyük észre, ha nyugtalanok vagyunk.
  • Heves reakció helyett tartsunk szünetet és lélegezzünk mélyeket!
  • Emlékeztessük magunkat, hogy ez csak egy gondolat vagy egy érzés. A gondolataink pedig nem tények.
  • Engedjük el az aggodalmakat keltő gondolatokat! Képzeljük el, hogy szétpukkannak, akár egy buborék.
  • Koncentráljunk a jelen pillanatra! Figyeljük a légzésünkre – ha ezt megtesszük, egész biztosak lehetünk abban, hogy a jelenre fókuszálunk, hiszen lélegezni csak a jelenben lehet. Koncentráljunk a talajra a lábunk alatt. Nézzünk körül, vizsgáljuk meg a körülöttünk lévő környezetet. Amikor visszanyertük a fókuszt, elkezdhetünk újra a teendőinkre fókuszálni. 

Olykor lassítsunk le és alkalmazzunk formális és a fentihez hasonló informális mindfulness gyakorlatokat. Ebben az időszakban nagyon sokat segíthetnek nekünk.

 

Vigyázzunk magunkra és a környezetünkre és legyünk tudatosak, amennyire csak lehet!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: BBC)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés