hirdetés
hirdetés
hirdetés

Személyiségtípusok a munkahelyen

Introvertált és extrovertált egy teamben: így oldjuk fel a feszültségeket!

Minden munkahely egy külön mikrokozmosz, ahol eltérő személyiségtípusú emberek igyekeznek egy térben egymás mellett létezni, és (szükség esetén) együttműködni. De hogyan érhetjük el vezetőként, hogy ez sikerüljön?

Az introvertáltak jellemzően a kétszemélyes meetingeket és az önálló munkát részesítik előnyben. Az extrovertáltak ezzel szemben a csapatmunkát élvezik, szeretik kifejteni a gondolataikat, és minél több emberrel kerülnek kapcsolatba napközben, annál jobb. Ezek a viselkedésbeli különbségek pedig gyakorta inkorrekt feltételezésekhez, valamint ítéletekhez vezetnek egymás iránt – és ezzel már létre is jött a feszültség a teamben.

Az extrovertáltak jellemzően úgy írják le az introvertáltakat, mint akik nem szociálisak, inkompetensek, félénkek, zárkózottak, távolságtartóak és nem működnek együtt; ezzel szemben az introvertáltak az extrovertált társaikat az erőszakos, önző, nemtörődöm, goromba és társaságfüggő jelzőkkel illetik. Jóllehet ezekben az általánosításokban ott rejlik némi igazságmag, a dühös és vádló hangnem mögött leginkább egymás meg nem értése húzódik meg.

Az alábbiakban szervezetpszichológusok és karrierszakértők osztanak meg néhány javaslatot munkavállalók és vezetők számára, hogyan érhetik el, hogy az introvertált és extrovertált munkatársak sikeresen működjenek együtt a munkahelyen.

Hogyan bánjunk az introvertált munkatárssal?

„Tartsunk egy lélegzetvételnyi szünetet, ha témát akarunk váltani. Hagyjunk neki időt a felkészülésre azzal, hogy időben szólunk neki a meetingekről” – Jennifer Kahnweiler, a Quiet Influence: The Introvert’s Guide to Making a Difference című könyv szerzője.

„Amikor az introvertált munkatárssal tárgyaljuk meg a projektet, készüljünk fel arra, hogy kevés szóbeli visszajelzést kapunk majd. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nem figyelt oda, vagy ne lenne hozzáfűznivalója. Az introvertáltaknak időre van szükségük ahhoz, hogy feldolgozzák az információt, és aztán nyugodtan reagálhassanak, például egy gondosan megfogalmazott e-mailben. Az introvertált munkatársból azzal hozhatjuk ki a legtöbbet, ha világos elvárásokat közvetítünk feléje, és sok teret adunk neki. Amíg a célok és a határidők világosak számára, addig nincs szükség arra, hogy mikromenedzselni kezdjük” – Tim Backes, a Resume Genius karriertanácsadója.

„Az introvertáltak visszafogottabbak, és ezért nehezebb kiismerni őket. De ez nem azt jelenti, hogy ne kedvelnék az emberi társaságot, vagy ne lennének barátságosak. Jellemzően néhány jó barát társaságát részesítik előnyben a kiterjedt laza ismeretségek építésével és ápolásával szemben. Emellett az extrovertáltaknak meg kell érteniük, hogy az introvertáltak nagyon értékes inputokat adnak, csak éppen hagyni kell szóhoz jutni őket, mivel saját maguktól nem fognak erre törekedni” – Lisa Tesvich, szervezetpszichológus és tanácsadó.

Hogyan bánjunk az extrovertált munkatárssal?

„Fontos, hogy az introvertált kollégák megértsék: az extrovertált munkatársaiknak alapvető szükségletük az, hogy beszélhessenek, és nekik is lehet fontos mondanivalójuk. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy az introvertáltak is megbecsüljék saját magukat, és a saját hozzájárulásaikat a döntési folyamathoz. Meg kell tanulniuk asszertívaknak lenni, kitörni a „csöndes” pozíciójukból, hogy elmondhassák meglátásaikat, amelyek aközben fogalmazódtak meg bennük, amíg az extrovertáltak beszéltek” – Marc Miller, az MLM Coaching and Consulting elnöke

„Az introvertáltak azt hihetik, hogy ha az extrovertált megszólal, akkor amit mondani fog, az minden esetben már egy kicsiszolt, velős gondolat lesz, de ez korántsincs mindig így. Az extrovertáltak hajlamosak hangosan gondolkodni, hiszen abból nyerik az energiáikat, hogy beszélnek, és eszmét cserélnek másokkal. Ez azt jelenti, hogy hiába beszélnek sokat, a kimondott mondataik nagy része nem más, mint kihangosított gondolkodás” – Dorothy Tannahill-Moran, a The Introvert Whisperer című blog alapítója

Ez a kép szemléletesen mutatja be, miért okozhat problémát egy csapatban az extrovertált és introvertált kollégák egyidejű jelenléte.

Hogyan vezessünk a csapatunkat, ha az különböző személyiségtípusú emberekből áll össze?

„A menedzsernek fel kell ismernie, melyik csapattagja milyen személyiségtípusba tartozik, és oly módon kell elosztania a feladatokat, hogy ezzel mindenkinek az erősségeit hangsúlyozza, a gyengeségeit pedig mérsékelje. Ne a tehetséges, de szétszórt extrovertáltra osszuk ki például azt a projektet, amelyik a részletekben való elmélyedésre épül!” – Tim Backes, a Red Hand Digital Marketing alapítója

„Jó, ha a munkaadó aktívan előmozdítja, hogy az introvertáltak is beszálljanak a társalgásba, az extrovertáltak megszólalási lehetőségeit pedig korlátozza, hogy ne dominálhassanak le azonnal mindenfajta csoportos tevékenyéget. Könnyen előfordul, hogy az extrovertált munkatárs idegesíteni kezdi az introvertáltat a túl sok beszédével és a nagy zajjal, amit csap – jóllehet munkaadóként ezt esetleg sokáig nem is vesszük észre…”– Dorothy Tannahill-Moran karriercoach, a New Chapter New Life alapítója

Mindegy, mi magunk melyik típushoz tartozunk: a lényeg az, hogy próbáljunk belátóak és megértők lenni mások nézőpontjaival és természetes viselkedésmódjával kapcsolatban – csapattagokként és vezetőkként is. Ehhez az is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mi magunk hová tartozunk – hiszen a tudatosság és önreflexió segít minket abban, hogy egy esetleg velünk teljesen ellentétes személyiségtípusú kollégával is meg tudjuk találni azt az arany középutat, amely mindkettőnk számára kielégítő lesz, és a termékeny közös munkához vezet el.

Íme egy teszt, amelyből megtudhatod, te melyik típusba tartozol!

(forrás: news.com.au)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés