hirdetés
hirdetés

Önfejlesztés

Íme 4 pszichológiai szokás, mellyel javíthatod önbecsülésed

„Nem vagyok elég jó.”, „Nem érzem magam értékesnek.” Ismerősek ezek a mondatok? Ha igen, akkor valószínűleg küzdesz azzal, hogy jobb legyen az önbecsülésed – mi pedig adunk néhány pszichológiai tanácsot, hogy mit tehetsz ennek érdekében.

Először is, fontos leszögezni, hogy az önbecsülésünk fejleszthető. Sokan eljutunk odáig, hogy felismerjük, alábecsüljük magunkat, ám ritkább az, amikor megfelelő lépéseket is teszünk annak érdekében, hogy ezen változtassunk. Ez persze lehet azért is, mert nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki. Íme tehát néhány tipp, amelyek segíthetnek elindulni:

1.     Tartsuk be az önmagunknak tett ígéreteinket! 

Az alacsonyabb önbecsüléssel rendelkező emberek általában jók abban, hogy másoknak megtartsák az ígéreteiket, azonban a maguknak tett ígéreteik megfogadásában nem mindig jeleskednek. Ennek a hátterében az áll, hogy annyira mások igényeit helyezik előtérbe, hogy folyamatosan kompromisszumot kötnek – s amikor ez szokássá válik, a saját igényeik szenvednek csorbát. 

Gondold végig a következőt: 

Ha lenne egy barátod, akinek a javaslatait és az igényeit folyamatosan figyelmen kívül hagynád, szerinted mit gondolna rólad? Talán elvesztené a bizalmát irántad, és több, mint valószínű, hogy idővel nem szeretne veled időt tölteni.

Nos, ugyanez történik akkor is, amikor a saját belső igényeinket és javaslatainkat szorítjuk háttérbe. Elkezdünk negatívan gondolkodni saját magunkról, és sérül az önmagunkba vetett hitünk és bizalmunk - ami pedig a gondolkodásunkban és a cselekedeteinkben is megmutatkozik.

A jó önbecsülés alapja, hogy megfelelő egyensúlyt találunk mások és a saját igényeink között. A saját igényeink tiszteletben tartása és képviselése nem egyenlő azzal, hogy önzők vagy nárcisztikusak vagyunk. Annak érdekében ugyanis, hogy jól érezzük magunkat és tudjunk segíteni másoknak, tudnunk kell, hogy megfelelő üzemanyagot töltünk a tartályunkba. És ennek az egyik legjobb módja, ha megtartjuk a saját magunknak tett ígéreteinket.

2. Töltsünk több időt olyanokkal, akiket kedvelünk!

Azok az emberek, akikkel az időnk nagy részét töltjük, hatással vannak a jóllétünkre és az önbecsülésünkre. Ha olyan társaságban töltjük időnk nagy részét, ahol gyakran felhívják figyelmünket a hiányosságainkra, vagy egyszerűen csak ritkán adnak pozitív megerősítést és visszajelzést, akkor nehezebbé válik, hogy szeressük magunkat. Ugyanakkor fordítva is igaz: ha olyan emberekkel töltünk időt, akik kedvelnek minket és olykor kihangsúlyozzák erősségeinket, könnyebb lesz jobb kapcsolatot ápolnunk saját magunkkal.

3. Figyeljünk a belső hangunkra!

Ismersz olyan embert az életedben, aki folyton kritizál és mindig csak a rosszat látja mindenben? Aki mindig felhívja a figyelmed, hogy jó, jó, amit csinálsz, de lehetne még jobban? És hogy állsz ezekhez az emberekhez? Valószínűleg igyekszed elkerülni őket, s ha már meglátod őket, összeugrik a gyomrod.

De azt megfigyelted-e már, hogy Te hogyan szólsz magadhoz a saját belső hangodon? Mennyire vagy kritikus, mennyiszer dicséred magad és mennyiszer irányítod a figyelmedet a fejlesztendő területekre?

Az alacsony önbecsüléssel rendelkező emberek belső hangja gyakran ítélkező, hibáztató, túlkritizáló vagy pesszimista. Rendben, elérkezett a felismerés, hogy ez valóban így van, de hogyan tovább? A saját magunkkal való kommunikáció valami olyan dolog, ami gyakran teljesen automatikusan működik anélkül, hogy különösebben figyelmet fordítanánk rá – vagy éppen tudatosítanánk azt. Éppen ezért az első lépés, ha elkezdünk odafigyelni rá, és megkérdezni magunktól: úgy beszélek magammal, ahogy az mástól is jól esne? Ha ugyanis folyamatosan kritizáljuk magunkat, akkor hasonló viszonyba kerülünk saját magunkkal, mint azzal az említett ismerőssel, aki folyamatosan csak a hibákra hívja fel a figyelmünket.

Nézzünk egy egyszerű példát: ahelyett, hogy amikor legközelebb elúszunk a feladatok tengerében, azt mondanánk magunknak, hogy „Már megint nem voltam elég produktív!”, próbáljuk ki azt, hogy „Milyen más stratégia segíthet, hogy legközelebb elégedettebb legyek?”.

4. Legyünk tisztában az értékeinkkel!

Az egészséges önbecsülés elengedhetetlen része, hogy olyan életet éljünk, amely összhangban van az értékeinkkel. Ha például eltervezed, hogy egészségesen fogsz élni, akkor minden alkalommal, amikor ennek megfelelően viselkedsz, azt fogod megélni, hogy értékes és megbízható vagy, hiszen tartod magad a saját ígéretedhez. Amikor azonban az esti salátád helyett egy tál popcornnal kötsz ki a Netflix előtt, akkor azt élheted meg, hogy nem vagy elég értékes, mert nem tartod magad a kitűzött célhoz, ami fontos számodra.

Természetesen nem könnyű a saját ígéreteink és kötelezettségeink betartása – gyakran azért, mert a fontosnak tartott értékeink nem kellően egyértelműek és meggyőzők számunkra. A világos értékek azt jelentik, hogy jól körülhatárolt jövőképünk van a számunkra legfontosabb dolgokról. Ha pedig ezek nem eléggé érthetők és átgondoltak, akkor nem is kellően motiválóak.

Ha azonban az értékeink saját magunk számára tiszták és meggyőzők, akkor vonzódunk ahhoz, hogy azoknak megfelelően cselekedjünk, ami pedig könnyebben alakít ki egészséges önbecsülést. Fontos azonban megjegyezni, hogy a fontosnak tartott értékeinket nem elég egyszer meghatározni, hanem érdemes őket folyamatosan felülvizsgálni, mert idővel velünk együtt változhatnak.

Reméljük, a fenti tippek segítettek abban, hogy elindulhassatok egy magasabb önbecsülés felé vezető úton. Ne feledjük, hogy ezen szokások gyakorlása folyamatos kell, hogy legyen, ahhoz, hogy általuk eredményt tudjunk elérni.

Sok sikert, pozitív belső monológokat, betartott ígéreteket és inspiráló kapcsolódásokat kívánunk ehhez!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Medium)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés