hirdetés
hirdetés

A munkanélküliség globális pandémiája

Így kezeljük, ha elvesztettük állásunkat a koronavírus idején

Több millió ember vesztette el állását világszerte a koronavírus krízis ideje alatt. Mit kezdjünk felbukkanó negatív érzéseinkkel, és egyáltalán, merre tovább? Hogyan lábaljunk ki ebből a bizonytalan helyzetből? A BBC által megkérdezett pszichológus szakértők tanácsait foglaljuk össze.

A világ minden táján hasonló tapasztalatokat élnek most át az emberek a koronavírus miatt. „Ez a munkanélküliség globális pandémiája is lesz” – vallja David Blustein, a Boston College pszichológus professzora. Szerinte ezt az időszakot úgy lehet jellemezni, mint krízis a krízisben.

A pénzügyi kihívás mellett pszichológiai kihívást is jelent a munkahely elveszítése. Jelenleg ugyanis a megnövekedett bizonytalanságérzet és kontrollvesztettség miatt még több stresszorral kell megbirkóznunk, mint általában.

Első lépés: elfogadni a negatív érzelmeket

Pszichológusok szerint a jelenlegi helyzet fokozza, ahogy kezeljük a stresszt. Néhányan szeretik kontroll alatt tartani az eseményeket, de eljön az a pont, amikor úgy érezzük, jelenleg a körülményeket nem tudjuk úgy kontrollálni, ahogy szeretnénk. 

A munka elvesztését gyakran hasonlítják ahhoz, mintha egy szerettünket veszítettük volna el. A bennünk végbemenő érzések megegyeznek a gyász egyes fázisaiban megélt érzelmekkel, legyen ez tagadás, düh, harag, elfogadás vagy remény. Fontos, hogy az ember belássa, veszteséget él meg és ezt el kell fogadni. Onnantól lesz könnyebb, ha hagyjuk magunknak, hogy megéljük ezeket a kellemetlen érzéseket, és nem akarunk elmenekülni előlük. Gyakran ugyanis igyekszünk elnyomni, ha felbukkan bennünk egy negatív érzés. Egyből keresünk egy tevékenységet, amivel elterelhetjük a gondolatainkat. Szakértők szerint azonban sokkal hasznosabb, ha nem menekülünk ezek elől, viszont elfogadjuk, hogy a rossz érzések átmenetiek, változnak. 

Többen gondolhatják úgy, hogy nincs okuk rosszul érezni magukat, hiszen nincsenek egyedül a munkájuk elveszítésével. A negatív érzelmek megéléséhez azonban mindenkinek joga van, és bár igen, nem vagyunk egyedül ebben a helyzetben, mégis mindenki más mélységben élheti meg munkája elvesztését. Talán az önhibáztatás helyett viszont többször megjelenik a pandémiás helyzet okolása. 

Második lépés: tudatosítani, hogy ez egy átmeneti időszak

A tanulmányok azt is kimutatták, hogy akik nehézséget, veszteséget élnek meg munkájuk vagy magánéletük terén, sokkal jobban ki vannak téve a mentális betegségeknek is. Hogyan lehet egy ilyen helyzetben valamiféle egyensúlyt kialakítani? Fontos, hogy tudatosítsuk, mi az, amit tudunk kontrollálni ebben a helyzetben és mi az, amit nem. Igyekezzünk az azonnal megoldásra váró feladatokra fókuszálni (pl. megoldani a következő lakbér kifizetését), illetve rendezkedjünk be arra, hogy egy rövid ideig nehezebb lesz most az élet. Nyissunk a lehetőségek felé, vegyük fel a kapcsolatot ismerőseinkkel, ne féljünk segítséget kérni! 

Ne feledjük, a járványhelyzet átmeneti, és amint kontrollálni tudjuk azt, az emberek vissza fognak menni dolgozni és szép lassan minden visszarendeződik. Ráadásul várható egy nagyobb fellendülés a vendéglátó egységek és az idegenforgalom terén is.

Tudatosítsuk magunkban, hogy nem a saját hibánkból vesztettük el az állásunkat, és használjuk ki ezt az időszakot arra, hogy új célokat tűzzünk ki magunk elé, átgondoljuk eddigi szakmai tapasztalatainkat és megfontoljuk, merre szeretnénk továbbmenni majd. Ki tudja, lehet hogy érdemes tiszta lappal beelvágni valami újba, vagy megvalósítani valamit, amihez eddig nem volt bátorságunk? Esetleg még inkább felértékelni előző munkahelyünket, a munkahelyi kapcsolatokat? Egy biztos, nem leszünk többé ugyanazok, mint a járvány előtt, és ez nem is biztos, hogy baj. 

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: BBC)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés