hirdetés
hirdetés
hirdetés

Narkisszosz a munka világában

Hogyan ismerd fel és hogyan kezeld a nárcisztikust a munkahelyen?

Honnan „kezdődik” a nárcisztikus, mihez kezdjünk vele, ha együtt dolgozunk, vagy netán éppen a felettesünkről van szó, és mikor kell véget vetnünk a vele való kapcsolatnak?

Napjainkban a nárcizmusról vagy nárcisztikus személyiségzavarról egyre több szó esik, igaz főleg a magánélet viszonylatában. Arról már ritkábban beszélünk, mihez kezdhetünk, ha a munkahelyen kerülünk szembe egy nárcisztikus kollégával, vagy vezetővel. A november 29-i HR és Pszichológia konferenciánkon a fenti kérdést is körbejárjuk majd: dr. Maliáth Nóra klinikai szakpszichológus fog beszélni arról, pontosan mit is nevezhetünk nárcizmusnak, milyen típusai vannak, hogyan ismerjük fel, és főleg: mit kezdjünk vele, ha véletlen egy munkahelyen kerülünk szembe egy nárcisztikus vezetővel vagy kollégával.

Korábbi cikkünkben mi is írtunk arról, hogyan ismerhetjük fel a nárcisztikust, és miképp működhetünk vele eredményesen együtt. Érdemes feleleveníteni, mire hívta fel a figyelmet és milyen tanácsokat adott a nárcisztikus vezetőkkel kapcsolatban dr. Keresztes Zoltán pszichiáter a Jog és Pszichológia „A nárcisztikus személyiségzavar árnyékában” című előadásán.

Ma a nárcisztikus személyiségzavarban szenvedők az európai populáció közel 3%-át teszi ki, azonban a statisztikák azt mutatják, hogy nagyjából 20 évente megkétszereződik a számuk. A művészvilág, a politika és bizony a vállalatok felső vezetése is tele van nárcisztikus emberekkel, ami azért is lehet, mert nagy hányaduk kifejezetten kreatív: kicsit másképp jár az agyuk, mint a többieknek, másra helyezik a hangsúlyt, ami által a munkájukban nagyon sikeresek lehetnek. Emellett jellemzően törekednek is a vezetői pozícióra, és szuggesztív, karizmatikus személyiségükkel könnyedén el is jutnak oda.

Csakhogy ez sajnos még nem jelenti azt, hogy a nárcisztikus emberek jó vezetők is lesznek.

Miért nem lesz jó vezető a nárcisztikus?

A nárcisztikus személyiségzavar lényege, hogy az ebben szenvedő ember maladaptív (vagyis: rosszul alkalmazkodó) stratégiákat alakít ki a világról és magáról való gondolkodásában, és emiatt ismétlődő konfliktusokba keveredik, amelyekben csak a szereplők változnak, minden más kísértetiesen hasonlít a megelőző alkalmakra. A probléma az – ami nemcsak a magénéletben, de munkahelyi szituációkban is jelentős konfliktusokhoz vezethet –, hogy a nárcisztikus ember nem folyamatokat lát, hanem mindig csak az aktuális helyzeteket, és ezeket sem a saját énje felől interpretálja. Vagyis úgy érzi: ővele csak történnek a dolgok, és ha ugyanaz a rossz dolog ismétlődik egymás után, azért mindig valaki más a hibás, sohasem ő. Akárcsak a saját tükörképébe szerelmes, és attól elszakadni képtelen Narkisszosz – akiről a személyiségzavar az elnevezését kapta –, ők sem képesek elszakadni ettől a téves képtől, és ezért nem tudnak javítani a viselkedésükön.

„Olyan nagy az arca!”

A fenti mondat gyakran hangzik el a nárcisztikus személlyel kapcsolatban, aki látszatra nagyon magabiztos, de eközben valójában igen gyenge kudarctűrő képességgel bír. A nárcisztikusok rendszerint nagyon megnyerőek tudnak lenni, profi people-pleaserek, azaz jól letapogatják azt, hogy a másik embernek mi tetszene, és mesterien manipulálják a környezetüket – de mindezt annak érdekében teszik, hogy ne kelljen kudarccal szembesülniük, azt ugyanis nem bírnák elviselni. Ez – és az irigység, ami szintén jellemő rájuk – abból adódik, hogy kevés az önbizalmuk, és ami van, az sem konzisztens. A kevés és bizonytalan önbizalomból következik, hogy rettentően igénylik a népszerűséget, a folyamatos dicséreteket. Ezért, jóllehet nagyon sikeresek tudnak lenni, nem örülnek a sikereiknek, nem állnak meg ünnepelni, rögtön kell a következő.

Nekem küldetésem van!

A nárcisztikus embernek rendszerint (önjelölt) küldetése, pontosabban küldetéstudata van, és aki nem támogatja ebben, az ellenség. A nárcisztikus ember gyakran hívja fel a figyelmet a saját fejlett igazságérzetére – csakhogy ez egy illúzió, ugyanis valójában nem az igazságérzetük fejlett, hanem a nárcizmusuk…

A fentiekből az is következik, hogy embert próbáló feladat egy ilyen ember környezetében megmaradni; mivel a saját belső rossz érzését, ki nem mutatott és önmagának se bevallott szenvedését a nárcisztikus szétteríti a környezetén – és mindezt úgy, hogy észre se veszi, mit vált ki ezzel a többiekből.

A problémák

A nárcisztikus bármibe bele tud kötni, és annak az ellenkezőjébe is; állandóan a tökéletességet hajkurássza; környezetében mindenkinek tökéletesnek kell lennie – és mindezt annyira erőteljesen sugározza kifelé, hogy a környezetében lévő emberek is jó eséllyel alárendelődnek ennek. Ez a fajta kommunikáció mindennapi kenyér náluk, amit viszont nem annyira jó rágcsálni: ugyanis ezáltal egy csomó olyan tartalommal kell azonosulnia környezetüknek, ami énidegen számukra, de valamennyit mégis muszáj átélniük belőle, mert ha a környezet elutasítja a nárcisztikus által rá kimért szerepet, az a köztük lévő kapcsolat végét jelenti – amit egy vezető-beosztott viszonyban a beosztottak rendszerint nem szívesen kockáztatnak meg…

Milyen megküzdési stratégiák lehetségesek?

Ez nagyban függ attól, hogy milyen a környezet, és mennyire beágyazott a környezetébe a nárcisztikus személy; továbbá mennyire súlyos az egyén nárcizmusa. A malignus nárcizmus, azaz a rosszindulatú személyiségzavar esetében az elsőszámú stratégia a „menekülj, amerre látsz”; de fontos tudnunk, hogy nem minden nárcisztikus ilyen. Az alapvető know-how a védelem: gyakran a környezetébe tartozó ember lesz, az, aki segítséget keres, ő tanulja meg, hogyan lehet együtt élni vagy együtt dolgozni a nárcisztikussal; végső esetben pedig ő lesz az, aki felszámolja a kapcsolatot.

És hogy mit tehetünk a munkahelyen, ha egy kollégánk (vagy épp felettesünk) nárcisztikus?

Először is fontos kérdés, hogy valóban nárcisztikus személyzavaros emberről beszélünk-e, vagy csak olyasvalakiről, aki nárcisztikus jellemvonásokkal rendelkezik. Az utóbbi esetben nem feltételül kell megijednünk: a produktív nárcisztikusok mindent megtesznek azért, hogy a munka elkészüljön; innovatívak, kreatívak, és vizionáriusok: vagyis megvan bennük a vakmerőség és elszántság a nagy változások eléréséhez, és karizmájuknak köszönhetően azt is el tudják érni, hogy a tömegek kövessék őket. Velük lehetséges – noha kétségkívül nem könnyű – együttműködni, ehhez „csupán” alkalmazkodnunk kell hozzájuk. A problémák ott kezdődnek, amikor az önbizalomhiányos és gátjait vesztett nárcisztikus improduktívvá válik: ilyenkor a valóságtól elszakadt álmokat kezd kergetni, és grandiózus szelfje azt mondatja vele, hogy a várt siker csak a körülmények vagy az ellenségeik áskálódása miatt nem érkezik meg. Innentől válik nagyon nehézzé vagy egyenesen lehetetlenné egy nárcisztikussal együtt dolgozni (vagy együtt élni) – és ilyenkor már csakis a terápia (a nárcisztikusnak) vagy a menekülés (a vele együtt élőnek vagy munkatársnak) lehet a megoldás.

Ezen kívül még sok mindenről szó lesz a konferencián, például az időgazdálkodás pszichológiájáról, a jó konfliktuskezelés módjáról, a munkahelyi jóllétről pszichológusi szemmel vagy épp az álláshirdetések mögött lévő neuropszichológiáról. Inkább azt javasoljuk, hogy gyere el, mert ez az a konferencia, amit sajnálni fogsz, ha lemaradsz róla!

Program:

8.30 - 8.50 Regisztráció

9.00 - 9.30
Hogy válassz coachot vagy trénert egy felhígult piacon?

F. Várkonyi Zsuzsa, klinikai szakpszichológus
Sok hr-es feladata coachot/trénert javasolni a kollegáknak. Mi alapján tegye ezt? Hol a pszichológia és a coaching határa, amivel sok coach nincs tisztában? Mire figyeljünk?

9.35 - 10.00
Tárgyak, színek, elrendezés, irodahasználati policy - tényleg sokat számít?

Dr. Dúll Andrea, környezetpszichológus
A környezetpszichológia szerint mennyit számít a csapat együttműködésében és hangulatában az iroda elrendezése? Ezen belül, mik a kritikus tényezők?

10.05 - 10.25
Mit csinál egy mood manager? - A munkahelyi jóllét pszichológus szemmel
Tilesch Anna, pszichológus, mood manager

Melyek azok az apró gesztusok, melyek számítanak a munkahelyi jóllét létrejöttében? Hogyan alakítsuk ezeket tudatosan?

10.30 - 11.00
Nárcizmus a gyakorlatban - honnan ismerhetjük fel a munkahelyen és hogyan viszonyuljunk hozzá?
Dr. Maliáth Nóra, klinikai szakpszichológus

Mi a nárcizmus? Milyen típusai vannak? Hogy ismerjük fel? És főleg, mit kezdjünk vele, ha véletlen egy munkahelyen kerülünk szembe egy nárcisztikus vezetővel vagy kollegával?

11.00 - 11.05
Szponzor előadás
Agócs Erika, Happy Head

11.00 - 11.25 Kávészünet

11.25 - 11.55
Hatékony kommunikációs technikák konfliktus esetén
dr. Lisznyai Sándor, klinikai szakpszichológus, tanácsadó
Mi van, ha egy hr-es mediátor szerepbe kerül? Hogyan lehet a cégen belüli nyílt, vagy felszín alatti konfliktusokat észrevenni és hatékonyan kezelni?

12.00 - 12.25
A kiégésről másképp! Előzd meg, vedd észre, használd fel!

Kovács Papp Péter, coach, ACC
Kovács Papp Péter évek óta orvosoknak és nővéreknek tart kiégést megelőző illetve kezelő tréninget. Tapasztalatai szerint a kiégés észrevehető, megelőzhető és vissza is fordítható, ha szakértő szemmel fel tudjuk fedezni a jeleket időben. Előadásával a szakértői szem elsajátításában segíti a hr-eseket.

12.30 - 12.55
Néhány gyakori ok irracionális döntéseink mögött: HR-es torzítások és heurisztikák
Szászi Barnabás Ph.D, Partner at Webuni, Head of Behavioral Insight Unit at ELTE Decision Lab
Az agyunk törvényszerűen becsap minket időnként, és nincs ez másképp kiválasztásnál sem. Miért fontos, hogy hr-esként tisztában legyünk ezekkel a torzító hatásokkal?

13.00 - 14.00 Ebédszünet

14.00 - 14.20
Hasznos-e a mindfulness vállalati szinten? Mikor és miben segíthet? És miben nem?

dr. Szondy Máté, klinikai szakpszichológus, mindfulness oktató
Azt már tudjuk, hogy fontos a jelenre fókuszálni, a meditáció jó stresszoldó, már mindenki hallott a mindfulness jótékony hatásáról. De hogy építsük ezt be egy cég hétköznapjaiba?

14.25 - 14.45
A bizalom és a pszichológiai biztonság jelentősége a fluktuációban

Toldi Zsuzsanna, Aquilone Training Kft., szervezetfejlesztő, ügyvezető
Ezúttal arról kérdeztük a fiatalokat, hogy miért maradnak évekig egy vállalatnál, amikor az manapság már nem divat köreikben. A kutatásokból kiderült: a pszichológiai biztonság az elsődleges ott tartó tényező. Tulajdonképpen mi is ez, és főleg, hogyan érhető el egy cégnél? Sokszor apróságokon múlnak nagy döntések.

14.50 - 15.10
Az álláshirdetések pszichológiája - hogyan hirdess, hogy megdobbantsd a szívét?

Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus
Szövegírási, motivációs és figyelemfelketési technikák a munkaerőpiaci közöny ellen.

15.15 - 15.35
Előadás egyeztetés alatt

15.40 - 16.05
Van értelme az időgazdálkodásnak? - Gyakorlati kitekintő előadás
Limpár Imre tanácsadó szakpszichológus, tréner

Mit ígérnek az időgazdálkodási megoldások általában, mik a bukkanói, és hol kezdődik valójában az időgazdálkodási kérdés.

16.05 - 16.15 Konferencia zárása

Részvételi díj:
Teljes árú jegy: 43 900 Ft+áfa/fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől: 36 900 Ft+áfa/fő

A jelentkezési lap a képre kattintva tölthető le:
Letöltöm a jelentkezési lapot!

Időpont: 2018. november 29.
Helyszín: Hatszín Teátrum (1066 Budapest, Jókai utca 6.)
Kontakt: Matiszkó Kitti,   This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  , 06 1 430 4570

 

(forrás: HRPWR)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Onboard - offboard a szállodaipar területén Félnapos konferencia a hazai szállodaipar HR-esei számára toborzás és megtartás témában. Tippek, tanácsok, praktikus tudás. Dátum: 2019.03.18.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra március 22-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

JobXperience – HR konferencia a még jobb hangulatú munkahelyekért. Időpont: Április 02. 09:00

Konferencia az influencerek helyes bevetéséről, velük való gyümölcsöző kapcsolat kialakításáról, konzekvens imázsépítésről, hatékony eladásösztönzésről, saját tartalmak gyártásáról, külföldiek adaptálásáról április 4-én!

hirdetés