hirdetés
hirdetés

Pozitív pszichológia

Három lecke a mentális jóllétről, melyről keveset beszélünk

A feladatokkal, kötelességekkel és nehézségekkel teli mindennapok közepette mindannyian mentális jóllétre törekszünk, de hogyan is definiálható ez a fogalom valójában? Akkor vagyunk jól, ha nem élünk meg negatív érzelmeket? Mi több, honnan tudjuk, ha már elértük a jóllét állapotát? 

A mentális jóllétnek nincs egységes fogalmi meghatározása, hiszen különböző jelentése lehet életünk különböző szakaszaiban és a körülményeinknek megfelelően. Vannak azonban olyan tévhitek ezzel kapcsolatban, melyeket érdemes lerombolni a következő leckék segítségével.

Az első lecke: Törekedj arra, hogy megfelelően érezd magad, ahelyett, hogy jól érezd magad.

Egész életünkben arra törekszünk és azt közvetítik felénk mindenféle csatornán keresztül, hogy kerüljük a negatív gondolkodást, a stresszt és törekedjünk a boldogságra. Ám az életünk természetes módon tele van kihívásokkal, és ahhoz, hogy megfelelően működjünk, meg kell tanulnunk ezekkel együtt élni és reagálni rájuk – ahelyett, hogy elkerülnénk azokat.

A kiteljesedés valójában magába foglalja mindazokat az érzelmeket és azok megélését, melyek az adott helyzetnek megfelelőek – beleértve a negatív érzéseket is. A negatív érzelmek többsége (pl. félelem, harag) ugyanis szükséges ahhoz, hogy valamilyen nagyobb cél felé haladjunk, így ezek valójában hasznos érzéseknek számítanak.

A második lecke: Tanuld meg elfogadni a negatívat ahelyett, hogy elkerülnéd!

Az első lépés afelé, hogy „megfelelően” érezzünk, hogy megtanulunk nyitottak lenni a negatív érzelmi tapasztalatokra is. Az ellenállás ledöntése és az elfogadás kialakítása képes javítani a közérzetünket és általános elégedettségünket. Aki elfogadóan áll érzelmi élményeihez, jobb a pszichés állapota, mint annak, aki csupán a pozitív érzelmi élmények befogadására nyitott. 

Mindannyiunk által alkalmazott megküzdési mechanizmus ugyanakkor a negatív érzelmek elnyomása, sokszor anélkül, hogy ezt tudatosítanánk. Ám ez a stratégia sokszor visszaüthet. Rengeteg a tudományos bizonyíték arra vonatkozóan, hogy minél jobban próbálunk egy érzelmi élményt elnyomni, annál zavaróbbá és erőteljesebbé válik ez a gondolat vagy érzelem, és annál nehezebb lesz a stresszor hatékony kezelése. Minél határozottabban tagadjuk érzelmeink jelenlétét, annál intenzívebben fognak újra és újra megjelenni. Ami működhet, hogy megpróbáljuk elhalasztani a nemkívánatos gondolatainkat és kitűzni egy időpontot, amikor foglalkozunk velük. A tagadás azonban semmiképp nem hatékony stratégia, helyette engedjük meg magunknak, hogy fokozatosan éljük meg a negatív érzelmeket, míg végül lecsillapodnak – hiszen minden érzelmi állapot átmeneti.

Harmadik lecke: Törekedj a jóllét felé, de ne ragadj meg a hedonikus futópadon...

Sokan végcélként tekintenek az örömteli állapotokra, ám gondoljuk végig: valóban az öröm maximalizálása lenne a jóllét fő mozgatórugója? Nem igazán. Kétféleképpen gondolkodhatunk a boldogságszerzés útjáról, legyen szó munkáról vagy magánéletről: élmények megélése élvezeti szempontból (hedonisztikus hajtóerő) és az egyéni életút beteljesítésére irányuló hajtóerő (eudainomikus hajtóerő). A jóllét sokkal többről szól, mint az öröm és a kellemes érzelmek megéléséről. Vegyük csak azt a példát, hogy önmagában a pénz nem boldogít, az azonban növelheti boldogságérzetünket, ha a pénzünket beforgatjuk valamibe: például, amikor a szeretteinknek örömet okozunk általuk ajándék vagy élmények formájában.

A valódi jóllét abból a teljességből származik, amelyet a mélyen kielégítő tapasztalatokból és a személyes kapcsolatokból nyerünk. A jóllét az elfogadásról, semmint az elkerülésről, a nehézségek megfelelő kezeléséről és arról szól, hogy megpróbálunk értelmet találni életünk hullámhegyeiben és völgyeiben.

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: forbes.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés