hirdetés
hirdetés
hirdetés

Teszt

Fejleszd szakmai önbecsülésedet Johari-ablakkal!

Korábban írtunk az önbecsülés fontosságáról. Az önbecsülésnek a munkánk során is nagy szerepe van. Most nézzünk meg egy technikát, amellyel fejleszthető a (szakmai) önbecsülésünk!

Barkász Heléna klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus a Be Smart Klub februári előadásán megmutatta, hogyan térképezhetjük fel Johari-ablak segítségével a pozitív tulajdonságainkat, ami – mivel így az önmagunkhoz való viszonyunk pozitív irányba változik – hozzájárul, hogy az önbecsülésünk magasabb szintre emelkedjen.

A Johari-ablak az önismeret egyik legszélesebb körben használt, egyszerű modellje. Joseph Luft és Harry Ingham pszichológusok dolgozták ki 1955-ben, eredetileg az egyéni hatékonyság mérésére. Az elnevezés kettejük keresztnevének ötvözete (Joe és Harry → Jo-Hari → Johari). A modell két fő dimenziót ad meg az „én” megértéséhez:

- egyfelől a viselkedés és stílus azon aspektusait, amelyek az „én” számára ismertek („Én”),

- másfelől pedig azokat, amelyek azok számára ismertek, akikkel kapcsolatban áll („Mások”). Elsősorban (szinte kizárólag) a pozitív tulajdonságokat vizsgálja, ellentétben a Nohari ablakkal, mely kizárólag a negatív tulajdonságok mentén vizsgálja a személyiséget.

Így néz ki a Johari-ablak:

 

"Én" számára ismert

 

"Én" számára ismeretlen

"Mások" számára ismert

 Nyilvános

 

 

 Vak

 

"Mások" számára ismeretlen

 Titokban tartott

 Nem tudatos / Tudattalan

 

Nyilvános terület: ez az, amit én is látok magamból, és mások is látnak belőlem. Például tudom magamról, hogy mindig becsületesen elvégzem a munkámat, és lojális vagyok.

Vak terület: ez az, amit én nem látok, mások viszont igen. Például: a kelleténél több munkát is magamra vállalok (noha ezt én nem érzékelem).

Titokban tartott terület: ez az, amit csak én tudok magamról, mások előtt rejtve tartom, például: folyamatosan rettegek attól, hogy hibázom, és ezért kompenzálok.

Nem tudatos terület: ez az a terület, ami mindenki számára ismeretlen. Ide tartozhat például, hogy nem tudom magamról, hogy alkalmas lennék egy magasabb pozíció betöltésére (pedig a valóságban így van), és mások se tudják ezt rólam, mivel a viselkedésemmel nem közvetítem kifelé, hogy valójában megvannak az ehhez szükséges képességeim. Nyilván előnyös lenne, ha ez a tulajdonságom átkerülne a nyilvános, vagy legalábbis a vak tartományba, hogy a képességem ne maradjon kihasználatlanul.

A Johari-ablak segít abban, hogy jobban megismerjük magunkat, az erősségeinket. Ehhez a nyilvános terület növelése szükséges, amihez bátran kérjük ki családtagok, barátok, kollégák véleményét!

Az eredmény: tisztábban fogjuk látni pozitív tulajdonságainkat, ami által az önbecsülésünk és az önismeretünk is növekedik. A kognitív torzításaink sikeresen csökkenthetőekké válnak.

Sok szerencsét!

Angolul tudóknak íme egy online kitölthető Johari-ablak!

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés