hirdetés
hirdetés

Analízis-paralízis

Ezt tedd, hogy ne bénulj le többé döntési helyzetekben!

Mindenki élete tele van döntéshelyzetekkel: kicsikkel és nagyokkal, fontosakkal és egészen jelentéktelenekkel. De mi történik akkor, ha döntéshelyzetben lebénulunk, amint az sokakkal meg is történik? Vezetőként különösen kellemetlen és káros az, ha a FOBO (fear of better option - félelem egy jobb lehetőség létezésétől) jelenség csapdájába esünk. Az alábbiakban a Hello Karrierista Blog tippjeit osztjuk meg arra vonatkozóan, hogyan lehet legyőzni a döntési paralízist.

Minden áldott nap döntések ezreit hozzuk meg. Jelentékteleneket, fontosakat, mindennaposokat, életedben egyszer előfordulókat. Mit egyél (állítólag csak a kajához kapcsolódó döntések száma egy nap meghaladja a 200-at), mit mondj a meetingen, ha betalálnak valami baromsággal, aludhat-e a gyerek köztetek az ágyban, leviszed-e a kutyát esőben, megiszod-e azt a 4. felest, tegyél-e kávét a céges kávéfőzőbe, vagy sunnyogj el, mintha nem nálad fogyott volna ki (válasz: igen, tegyél :D), beadd-e a válókeresetet, hova temesd édesapádat, belemenj-e a kemóba, ha úgy adódik, melyik kiskutyát válaszd az alomból, felmondj-e a munkahelyeden, megpályázd-e AZT a pozit. Ja és vagy 42-féle rohadt sampon, amiből választani kéne. Érted, negyvenkettő.

Rengeteg, tényleg nagyon különböző döntési helyzet és lehetséges kimenetel. Éééés választási lehetőség. Lenne még mindig a Wu2 sampon, megvennéd azt és kész. Nem léptél volna félre a tavalyi céges karácsonyi bulin, nem érne bilibe a kezed, hogy elválj-e, vagy vele sem lesz jobb.

A túl sok döntési lehetőség megbénít

Tehát itt vagyunk, döntési helyzetben, ami igen hamar döntési kényszerré válik, Te pedig rástresszelsz, bestresszelsz és elkezdesz azon parázni, hogy de vajon mikor hozod meg a legjobb döntést. Mondanám, hogy X vagy Y, de az abc összes betűje nem elég a legtöbb helyzetünkben felmerülő opciók felsorakoztatására. Jó dolgunk van, ám rájövünk, hogy a túl sok - esetenként túl sok jó - lehetőség bénító hatású. Mert hogy nem lett volna-e jobb a MÁSIKAT vagy valamelyik másikmásikat választani? Ez pedig nem más, mint a FOBO (fear of better option - ~félelem egy jobb lehetőség létezésétől) jelenség. A halogatók és maximalisták Mekkája, és a kifejezés megalkotója, Patrick McGinnis nagyon jó tippeket ad a kezelésre, amiket lejjebb kifejtek/kiegészítek.

És mi történik akkor, ha lebénulsz? Mert döntés, az nem születik. És ahogy telik az idő (halogatsz, ugye), a két-három viszonylag jó lehetőség közül végül marad, ha marad, egy kevésbé jó, Te utálod magad, hogy halogattál, a maximalizmusod az eget verdesi, hiszen te csak nyilván a lehető legjobb lehetőséget szeretnéd --> frusztráció.

Tehát, a helyzet súlyosságától függően íme néhány tipp, amihez nyúlhatsz, ha FOBO-n kapod magad:

 1.) Fogadd el, hogy SOHA nem fogod tudni az összes lehetséges kimenetelt megvizsgálni. Ha ezzel sikerül megbékélni, és elfogadni azt, hogy a "legjobb döntés helyett" egy "elég jó döntést" viszont egész biztosan meg fogsz tudni hozni, az felszabadító lehet.

2.) Komoly, súlyosabb helyzetekben: írj listát a pro és kontrákról, súlyozz, gondolj rá úgy, mintha egy befektetést szeretnél "eladni" az érdekelteknek. Csak itt az érdekelt fél is Te vagy, a "befektetés" pedig idő, energia és csak harmadsorban pénz.

3.) Kisebb döntéseknél: engem speciel pont ezek ölnek meg. Komoly témákban sokkal könnyebben és gyorsabban hozok döntést, aztán hajlamos lennék 6 percig állni a tesco-ban a tusfürdők előtt, hogy de melyiket vegyem meg. Ilyen esetekre 3 tippem is van:

- Válaszd a legelsőt, ami eszedbe jut, és pont. Így: .

- Dobj fel egy érmét (nem vicc)

- Nézz rá az órádra. Minden fél/harmad/negyedhez rendelj egy lehetőséget, csinálj valami mást néhány percig, és egyszer csak ismét nézz rá, és ahol jár a másodperc mutató, azt választod, és kész.

Azt hisszük tehát, hogy kezünkben a kontroll, hiszen MI választhatunk 2-3-7348912 lehetőség közül. Valójában azonban a túl sok az opció, és fene jó dolgunkban, ha nem figyelünk oda, végül elszalasztjuk az igazán jó lehetőségeket. Vagy az elég jókat.

Legyen sikeres hetetek! :)

Kaslik Ildikó, business coach, reporting manager
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés